2015-07-13, 01:13
Medlem
Xemnass avatar
Tjena.

Mina föräldrar la undan pengar åt mig varje månad i x antal år som jag skulle använda till skolan. Jag pluggar i en lite mindre storstad och har KNAPPT använt mina sparpengar med tanke på att jag själv betalar min lägenhet (har jobb utanför skolan också) har köpt möbler till lägenheten och så men har fortfarande en hel del kvar.. vet inte riktigt vad jag ska investera det på. Vill inte säga den riktiga summan, men mellan 40-60k är de i alla fall. Har funderat på att köpa en bil med tanke på att jag behöver en.. är de värt eller ska jag fortsätta spara? Vill köpa en bil för 35k men vet inte ens om de är värt.. snälla kom med tips!
X
Citera
2015-07-13, 01:19
Medlem
Du behöver en bil.
Du har råd med en bil.
Du klarar dina löpande utgifter även om du köper en bil förmodar jag?
Du har fortfarande en viss buffert även efter att du köpt bil.

På det hela taget känns det väl inte som en dålig ide direkt.
Citera
2015-07-13, 01:20
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Tjena.

Mina föräldrar la undan pengar åt mig varje månad i x antal år som jag skulle använda till skolan. Jag pluggar i en lite mindre storstad och har KNAPPT använt mina sparpengar med tanke på att jag själv betalar min lägenhet (har jobb utanför skolan också) har köpt möbler till lägenheten och så men har fortfarande en hel del kvar.. vet inte riktigt vad jag ska investera det på. Vill inte säga den riktiga summan, men mellan 40-60k är de i alla fall. Har funderat på att köpa en bil med tanke på att jag behöver en.. är de värt eller ska jag fortsätta spara? Vill köpa en bil för 35k men vet inte ens om de är värt.. snälla kom med tips!
X

Vettefan vad för bil du kan få för 35k. Tänk i allafall på att det inte bara handlar om att köpa bilen för 35k. Det kommer mer fakturor än så. Försäkring (som är hög under 24 år) plus skatter osv. Sen går det även åt en del service på en bil för 35k kan jag lova. Där blir det dyrt om du inte kan sköta en del (som går) själv.

Tänk igenom det noga.
Citera
2015-07-13, 01:21
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Du behöver en bil.
Du har råd med en bil.
Du klarar dina löpande utgifter även om du köper en bil förmodar jag?
Du har fortfarande en viss buffert även efter att du köpt bil.

På det hela taget känns det väl inte som en dålig ide direkt.

Om jag skulle gå miste om jobbet så betalar mina föräldrar lägenheten tills jag hittar ett nytt. Är klar med studierna nästa år!

Känns bra faktiskt. Tack för hjälpen
Citera
2015-07-13, 01:22
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Vettefan vad för bil du kan få för 35k. Tänk i allafall på att det inte bara handlar om att köpa bilen för 35k. Det kommer mer fakturor än så. Försäkring (som är hög under 24 år) plus skatter osv. Sen går det även åt en del service på en bil för 35k kan jag lova. Där blir det dyrt om du inte kan sköta en del (som går) själv.

Tänk igenom det noga.

Skriver bara över den på pappa.
Skatten är inga problem!
Ah jo service är ett problem men får tänka igenom allt.. har ingen bil här utan använder bara mina föräldrars bilar när jag är på besök hos dem.

Skulle trots allt vara kul att äga en bil så jag inte behöver ta bussen hela tiden. Haft körkort i 3 år men har liksom inte kört bil på två månader (åker till föräldrarna i helgen)
Citera
2015-07-13, 10:26
Medlem
Isnatts avatar
Utan att vara oförskämd, men BEHÖVER du verkligen bil eller skulle det VARA SKÖNT att ha en bil?
Klarar du dig utan så är det ju kanon om du kan spara pengarna till du är klar med studierna och kanske börjar leta bostad istället. Har du dessutom lyckats spara under tiden så har du ett försprång mot många i din ålder.

Jag är över 30 år och har aldrig ägt en bil
Citera
2015-07-13, 10:33
Medlem
Instinktens avatar
Citat:
Skriver bara över den på pappa.
Skatten är inga problem!
Ah jo service är ett problem men får tänka igenom allt.. har ingen bil här utan använder bara mina föräldrars bilar när jag är på besök hos dem.

Skulle trots allt vara kul att äga en bil så jag inte behöver ta bussen hela tiden. Haft körkort i 3 år men har liksom inte kört bil på två månader (åker till föräldrarna i helgen)
Vill bara i all välmening inflika att det inte är någon bra ide att skriva över den på din far för att få ned försäkringspremien. Många försäkringar tillåter inte detta, vilket kan leda till riktiga tråkigheter om olyckan skulle vara framme.

I övrigt låter det ju som att du inte tar någon större ekonomisk risk när det gäller att köpa kärra. Så är det något du verkligen vill ha så är det väl bara att tuta och köra, tycker jag.
Citera
2015-07-13, 11:06
Avstängd
kurt-sunes avatar
Investera helst i sådant som ger avkastning och inte kostnader.

En bil kommer garanterat att kosta dig mer än du tror.

Jag skulle köpa aktier istället och lära mig mer om sparande.
Citera
2015-07-13, 11:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
vet inte riktigt vad jag ska investera det på. Vill inte säga den riktiga summan, men mellan 40-60k är de i alla fall. Har funderat på att köpa en bil med tanke på att jag behöver en.. är de värt eller ska jag fortsätta spara? Vill köpa en bil för 35k men vet inte ens om de är värt.. snälla kom med tips!
Tänker du att det är en investering som du sedan kan sälja för ungefär samma summa?
Har du bara tänkt att köpa bilen för dina behov och nöjer dig med en liten hållbar modell av t.ex Kia, Hyundai, Skoda m.m. eller skall det vara en större med dyrt märke som drar mycket?
Om det är värt beror lite på hur länge du tänkt ha bilen, om du gillar att ha semester i Sverige och åka på utflykter med den, om du eller någon kan hjälpa dig att serva den ibland eller om du alltid för minsta lilla kommer lämna in på märkesverkstad med originaldelar.

Du kan helt klart få en hyfsat ny bil i bra skick för 35k beroende på vad som duger för dig, tänk på att inte köpa grisen i säcken och kolla mätarställning, tidigare besiktningsprotokoll, rost m.m.
Citera
2015-07-13, 12:28
Medlem
Svar nej! Sämsta bilköp!!!
Du kan ju cykla. Buss och tåg finns överallt.
Bil kostar massor spyfärdigt på kostnad som verkstad och bilförsäkring!!

Jag ångrade extremt att köpte en bil för min sparsamhet !!
Borde ha annat till exempel wow semester eller stugan!!!
För det värderas högt i själ om man mår bra !!!

Du kommer garantera få betala för din bil så mycket till verkstad
besikta o försäkring massor dylikt. Även vägskatt! Bla bla bla !!!

Cykla är gratis!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in