Citat:
Ursprungligen postat av
DavyJones.
Jag jobbar för nuvarande som projekt anställd och har en lön på 25.000 exklusive semesterersättning. Förra året drog jag in 300.000 och räknar med 320.000 det här året. Jag har jobbat på samma jobb i fyra år och i branschen jag jobbar som är det väldigt få som blir fastanställda.
Jag har de senaste tre åren sparat ihop 300.000 och ska få 100.000 av min pappa för en kontantinsats på 400.000.
Just nu söker jag en bostadsrätt i Stockholm för 2.5 miljoner och har testat att ansöka om en bostadslån med min mor som medsökande. Hon tjänar 39.000/månaden men eftersom hon har en hyra på 8000 i månaden så kan vi bara få lån på 1.4 miljoner, dvs. så kan jag köpa en lägenhet för 1.8 miljoner.
Tycker ni det här verkar rimligt? Förstår att banken tittar på min ekonomi och om jag inte skulle klara av att betala av lånen så ser de hur min mor skulle klara av det. Och pga. att hon har sina egna utgifter räknar banken med att hon inte skulle klara av båda utgifterna trots att min mor skulle ju t.ex. kunna säga upp sin lägenhet ifall det skulle skita sig?
Är det någon som varit i en liknande situation som vet någon bank som kanske är lite mer förstående? Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Känns orimligt att jag som ungdom ska behöva en kontantinstats på 1.1 miljoner bara för att kunna köpa mig en lägenhet.
va helvete.. Du skall inte köpa en lägenhet du inte har råd att bo i.
För att låna behöver 2miljoner behöver du 300k i kontantinsats. 15%
Banken ser ingen säkerhet i dig med din anställning. Du skulle ju kunna höra med Lendo / bluestep de lånar väl ut till lite vem som, till en galen ränta. Din mor skall absolut inte säga upp sin lägenhet för att du skall kunna bo kvar.
Styr upp en tillsvidareanställning. Banken räknar på den totala månadskostnaden hyra+lån+annat skit. -det gjorde dem iaf när jag tog lån.
Leta något billigare och låg hyra så kan de kanske överväga det hela.