Citat:
Ursprungligen postat av
KommissarieAbbe
Företagare som köper av andra företag ska följa köplagen.
39 § Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
Jag har läst lagboken i 40 minuter men får huvudvärk av det. Men som jag förstår kan inte säljaren skriva vad som helst i avtalet.
"krediteras alltid det lägsta av varans dagspris pris"
Finner ingenstans i lagen som ger säljaren rätt till det jag skrev ovan.
Köparen har rätt att få tillbaka pengarna till fullo!
Fast det där är bara rent allmänt helt fel, genom att det inte är tillämpbart i detta fall. Du blandar ihop det med reklamation som finns i konsumentköplagen.
Det viktiga, som du missat, är "OCH SÄLJAREN INSÅG ELLER BORDE HA INSETT DETTA".
Reklamation är ursprungsfel, tillverkningsfel och leveransfel. Alla skador som uppkommit innan konsumenten tagit över ansvaret för varan. Det är inte överförbart till köplagen rakt av.
Ett tillverkningsfel är inget som säljaren behöver ha känt till eller insett. Kan du bevisa att säljaren mevetet sålde en trasig vara så kan du häva köpet enligt köplagen. Men nu kan nog inte ts göra detta, bevisa att säljaren medvetet sålde en trasig vara (eller borde ha fattat att varan var trasig).
Därför innebär det att om säljaren inte lämnat någon garanti, som är ytterst frivillig att lämna (men bindande när den väl är lämnad), så hade ts stått där med svarte petter. Butikens garanti till ts är således fullt laglig, om än tråkigare än 100% pengarna tillbaka.