Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-06-29, 20:58
  #73
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Hallå.

För ett par dagar sedan blev jag kontaktad över internet av en kille från Ghana som undrade om jag kunde hjälpa honom att lära sig svenska. Då jag har vänner i Ghana sedan tidigare och är intresserad av landet ur ett historiskt perspektiv, det Svensk Afrikanska Kompaniet och den svenska slavhandeln utspelade sig främst där, så tackade jag ja under förutsättning att han lärde mig snacka lite Twi. Självklart så förstod jag ju att han inte bara tänkte lära sig svenska som en kul hobby så jag frågade honom varför han var intresserad av Sverige. Svaret var mycket riktigt att han planerar att ta sig hit.

Sen han berättade att han skulle hit har jag försökt övertyga honom om att inte åka. Jag har pratat om alla som dör i Medelhavet när de försöker ta sig till Europa, dragit upp statistik över hur få afrikaner det är som lyckas få jobb när de väl är här, pratat om att det inte finns någonstans att bo osv. Med andra ord har jag försökt måla upp bilden att det kommer vara väldigt farligt att ta sig hit och att han inte kommer ha nått himmelriket när han väl har kommit fram, för det är det han tror, om han bara tar sig bort ifrån Ghana så kommer allt vara en dans på rosor.

Så hur beskriver han sig själv och sin situation? (Tänk på att han sitter och ber mig om hjälp och försöker få mig att tycka synd om honom. Jag vet därför inte hur mycket av detta som är sant).
• Han säger att både hans mamma och pappa är döda så att ingen kan ta hand om honom.
• Han är 27 år gammal.
• Han tar hand om sina yngre systrar.
• De har svårt att hitta mat för dagen.
• Han var tvungen att sluta gå i skolan på grund av ekonomiska svårigheter och problem.
• Han har inga möjligheter i Ghana.

Utifrån de bilder jag har sett så verkar han se upp till fel sorters människor, typ ghetto gangsters, då han sitter och flashar pengar på bilderna. (Inte han på bilden). Ni känner till typen. Hans engelska är precis på gränsen så att man kan förstå vad han säger.

Vet inte hur jag ska lösa situationen. Jag har erbjudit min hjälp om han stannar i Ghana (kommer givetvis inte skicka pengar och det har han heller aldrig bett om) men vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att stanna? Några förslag?
Flytta till Ghana.
Ta hjälp sv Ghananen i dina studier i Ghanska och Svensk kolonialism.
Håll fast den stacksrs Ghananen.
Happily ever after...

Lycka till
Citera
2015-06-29, 21:52
  #74
Medlem
Cataphracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Hur vore det att använda hjärnan lite själv? Det är väl bättre att folk kommer hit och arbetar än de som kommer hit och inte vill lära sig språket och gå på soc som inte orkar söka jobb. De människor som vill arbeta skaffar sig också ett arbete, oavsett om en ghanan diskar eller inte.
Trots flyktingarnas inkompetens så är arbetstillfällen med låga trösklar just ett sådant arbete som en flykting eller väldigt lågutbildad svensk hade kunnat tagit, och det finns folk som är villiga att ta sådana jobb - men det finns för få av dessa arbeten eftersom den svenska arbetsmarknaden är inriktad på hög kompetens för att kunna stå sig konkurrentkraftig i världen. Sverige har lägst enkla arbeten i hela EU.

Därför; använd hjärnan. Det är bättre om folk inte kommer hit ö.h.t. (folk utan efterfrågad spetskompetens). Det bästa vore om din afrikan aldrig kommit hit och om någon sketen syrier kunnat diska istället, fast ännu bättre hade självklart varit om den sketna syriern aldrig kommit hit heller så att Conny eller Maggan istället kunnat diska - Conny och Maggan hade inte trängt undan någon in i bidragsberoende.
Citera
2015-06-29, 21:53
  #75
Medlem
Tipsa honom hur super duper nice det är i Kapstaden eller nåt
Citera
2015-06-29, 22:15
  #76
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Trots flyktingarnas inkompetens så är arbetstillfällen med låga trösklar just ett sådant arbete som en flykting eller väldigt lågutbildad svensk hade kunnat tagit, och det finns folk som är villiga att ta sådana jobb - men det finns för få av dessa arbeten eftersom den svenska arbetsmarknaden är inriktad på hög kompetens för att kunna stå sig konkurrentkraftig i världen. Sverige har lägst enkla arbeten i hela EU.

Därför; använd hjärnan. Det är bättre om folk inte kommer hit ö.h.t. (folk utan efterfrågad spetskompetens). Det bästa vore om din afrikan aldrig kommit hit och om någon sketen syrier kunnat diska istället, fast ännu bättre hade självklart varit om den sketna syriern aldrig kommit hit heller så att Conny eller Maggan istället kunnat diska - Conny och Maggan hade inte trängt undan någon in i bidragsberoende.

Nu är det så att min man inte alls arbetar som diskare överhuvudtaget. Att diska var ett exempel.
Vad du anser om han borde kommit hit eller inte hade jag inte kunnat bry mig mindre om...
Citera
2015-06-29, 22:49
  #77
Medlem
Cataphracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Nu är det så att min man inte alls arbetar som diskare överhuvudtaget. Att diska var ett exempel.
Vad du anser om han borde kommit hit eller inte hade jag inte kunnat bry mig mindre om...
Nej men på dig verkar det inte som om han rekryterats hit för sin kompetens utan snarare att han hittat någon naiv svenska att klänga sig hit på.

Känn dig stolt över att du gjort Sverige lite sämre samt kommer klämma fram fulare barn än genomsnittet.
Citera
2015-06-30, 14:42
  #78
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Nej men på dig verkar det inte som om han rekryterats hit för sin kompetens utan snarare att han hittat någon naiv svenska att klänga sig hit på.

Känn dig stolt över att du gjort Sverige lite sämre samt kommer klämma fram fulare barn än genomsnittet.

Naiv? Du verkar tro att jag är en liten barnunge utan varken livserfarenhet eller vett. Äldsta dottern fyller tio i år, vi har väldigt vackra barn för övrigt.

Som sagt, jag känner uppenbarligen ghananer bättre än du gör. Har du mer synpunkter på mig och mitt leverne kan du ta det via pm istället för att lusa ner tråden.
Citera
2015-06-30, 16:20
  #79
Medlem
pe11es avatar
Negrer gillar öl, blondiner och att sova om dagarna. Säg att spriten är slut och att man måste jobba och att tjejerna tröttnat på negerpåle. Då kommer du att se att han helt plötsligt inte är så intresserad längre.
__________________
Senast redigerad av pe11e 2015-06-30 kl. 16:23.
Citera
2015-06-30, 19:18
  #80
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Jag hade en liknande situation med ett muselmanskt hondjur på Skype. Hon bodde i Tunisien, men ville flytta till Sverige för att "Sueden is best for muslim". Jag förklarade att

1. vi har nog med mohammedanska vildar i Sverige,
2. svenskar i allmänhet hatar och vägrar anställa svartmuskiga primater,
3. alla livsmedel måste enligt lag innehålla fläskkött eller fläskprodukter; exempelvis måste olika typer av oljor, köttfärs, kötträtter innehålla en viss andel fett eller kött från Särimners dödliga artfränder,
4. det är påbjudet att vara bisexuell i Sverige, d v s att man måste bevisa för staten att man minst en gång under det gångna året idkat samkväm med någon av samma kön, annars blir man bötfälld.

Hon verkade chockad och jag slapp prata med henne igen. Förhoppningsvis fungerade min sanningsenliga beskrivning av Sverige.
Citera
2016-10-05, 15:28
  #81
Medlem
FlipFlap - förklara för honom att USA är mycket bättre och bara han skaffar
sig en drös pengar är han välkommen dit på investors visa.

Ankdammen har som bekant inga investors visa så det är mycket svårare
Citera
2016-10-05, 15:42
  #82
Avstängd
Da-Evil-Hitlahs avatar
Jag tycker att du ska hjälpa honom att lära sig svenska, varför ska han stanna kvar där i fattigdom när han kan få ett bra liv här, få hjälp och kunna utbilda sig samt söka läkarvård. Vad är egentligen problemet?

Afrikaner är enligt mig tillsammans med syrianer och araber Sveriges bästa invandrare, de jobbar och sliter hårt samt är väldigt ambitiösa! Vi behöver mer invandrare! Dessutom är killarna ifrån Afrika söder om Sahara snygga så om du har tur kanske han vill göra annat med dig också
Citera
2016-10-05, 16:09
  #83
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
FlipFlap - förklara för honom att USA är mycket bättre och bara han skaffar
sig en drös pengar är han välkommen dit på investors visa.

Ankdammen har som bekant inga investors visa så det är mycket svårare

Sverige är sällan förstahandsvalet för invånare från forna brittiska eller franska kolonier.
Citera
2016-10-05, 21:00
  #84
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Hallå.

För ett par dagar sedan blev jag kontaktad över internet av en kille från Ghana som undrade om jag kunde hjälpa honom att lära sig svenska. Då jag har vänner i Ghana sedan tidigare och är intresserad av landet ur ett historiskt perspektiv, det Svensk Afrikanska Kompaniet och den svenska slavhandeln utspelade sig främst där, så tackade jag ja under förutsättning att han lärde mig snacka lite Twi. Självklart så förstod jag ju att han inte bara tänkte lära sig svenska som en kul hobby så jag frågade honom varför han var intresserad av Sverige. Svaret var mycket riktigt att han planerar att ta sig hit.

Sen han berättade att han skulle hit har jag försökt övertyga honom om att inte åka. Jag har pratat om alla som dör i Medelhavet när de försöker ta sig till Europa, dragit upp statistik över hur få afrikaner det är som lyckas få jobb när de väl är här, pratat om att det inte finns någonstans att bo osv. Med andra ord har jag försökt måla upp bilden att det kommer vara väldigt farligt att ta sig hit och att han inte kommer ha nått himmelriket när han väl har kommit fram, för det är det han tror, om han bara tar sig bort ifrån Ghana så kommer allt vara en dans på rosor.

Så hur beskriver han sig själv och sin situation? (Tänk på att han sitter och ber mig om hjälp och försöker få mig att tycka synd om honom. Jag vet därför inte hur mycket av detta som är sant).
• Han säger att både hans mamma och pappa är döda så att ingen kan ta hand om honom.
• Han är 27 år gammal.
• Han tar hand om sina yngre systrar.
• De har svårt att hitta mat för dagen.
• Han var tvungen att sluta gå i skolan på grund av ekonomiska svårigheter och problem.
• Han har inga möjligheter i Ghana.

Utifrån de bilder jag har sett så verkar han se upp till fel sorters människor, typ ghetto gangsters, då han sitter och flashar pengar på bilderna. (Inte han på bilden). Ni känner till typen. Hans engelska är precis på gränsen så att man kan förstå vad han säger.

Vet inte hur jag ska lösa situationen. Jag har erbjudit min hjälp om han stannar i Ghana (kommer givetvis inte skicka pengar och det har han heller aldrig bett om) men vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att stanna? Några förslag?

Du har i stort sett gjort vad du kan.

Det går tretton på dussinet av lågutbildade utomeuropeiska migranter i Sverige. Nära trettio år gammal. Förmodlingen ingen gångbar utbildning, troligen inga asylskäl heller. Här väntar bara en skymningszon som asylsökare, avslag och sedan en tillvaro som illegal invandrare i ett exploaterat trasproletariat. Eller ner i sunken med kriminalitet och missbruk.

En bra fråga att ställa till honom är om han funderat på skillnaden mellan vad Sverige är och vad han tror att Sverige är.

Vill han inte lyssna så vill han inte lyssna.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback