2015-06-27, 04:00
Medlem
jah_man2s avatar
Jag har lurkat runt i musikforumet här långt innan jag registrerade mig som medlem och även deltagit i olika musikdiskussioner oavsett genre. Eftersom reggae ligger mig närmast hjärtat så följer jag såklart alla trådar som handlar om det ämnet, även om det är en typisk listtråd eller en tråd som råkar ha ordet reggae i sig.

Eftersom jag har läst oändliga trådar här om reggaens historia och betydelse genom åren och de flesta skribenter är rörande överens om att Bob Marley är reggaens kung och budbärare.

Jag kan hålla med om att Bob, med hjälp, tog reggaen till en "vit" publik och är helt övertygad om att reggaevärlden såklart skulle se annorlunda ut utan honom.

Men jag vill slå ett slag för Peter Tosh. I min värld var han den tuffaste i The Wailers.
Förutom att han skrev en stor del av deras tidiga låtar så var det han som orkestrerade de flesta arrangemangen.

Utanför och efter The Wailers så var han bl.a låtskrivare, gitarrist, keyboardist och percussionist åt ett flertal jamaicanska artister T.ex Ras Michael & The sound of Negus.

Jag minns en gammal tråd där nån frågade vem som var Jamaicas tuffaste och majoriteten av dom som svarade namngav musiker verksamma från nittiotalet och framåt,såsom Sizzla,Bounty Killer eller Jah Cure..

Mitt svar då, precis som nu är Peter Tosh.
Det fanns ingen som vågade stå upp för sin övertygelse som han gjorde.
Han fick så mycket stryk, och då menar jag fysiskt våld, men vägrade hålla tyst.

Så, mina musikvänner, låt oss debattera hans liv.
Låt oss lista hans bästa låt(ar) , hans bästa konserter etc.

Tyvärr gick jag bara i mellanstadiet när han besökte Sverige för sista gången.
Citera
2022-10-18, 18:03
Medlem
Maackans avatar
Gammal tråd men jag livar upp den!

Peter tosh är riktigt bra.
Och närmast kult i Jamaica efter Bob marley mm.
Han stod upp för sin sak och ville legalisera cannabis och rökte ofta på uppe på scen

Ett par favoriter som han gjort är:
Feel no way
I am that i am
Bush doctor
Johnny B goode.
Reaggemylitis
Where you gonna run
Peace treaty
mfl...

Han blev väl mördad vad jag förstod det som i en knark uppgörelse?
Citera
2026-02-04, 16:18
Medlem
Bumpar tråden då jag nyligen hört om honom. Han verkar ha varit god vän med Bob Marley men hamnade i skymundan tyvärr. Han var med og grundlade the Wailers men som jag förstått slutade han efter meningsskiljaktigheter om lönevillkor. Då speciellt med managern i The wailers.

Men hans röst och låtar som t ex Jonny B Goode är ju suveräna.

Lite lustigt att bara en av hans mördare, Dennis "Leppo" Lobban, blev namngiven i samband med rättegången.

Vad jag sett finn ingen info om vem de två andra var.

Lobban verkar sitta inne fortfarande efter att dödsdomen blev omgjord til livstid 1995.

Lobban var en bekant gäst i Tosh hem vilket gjorde att han kunde ta sig in tillsammans med sina kumpaner.
Mordet var vad jag läst ett rent rånförsök. Lobban hade tidigare fått pengagåvor av Tosh som ibland delade med sig av sina pengar till fattiga.
Senast redigerad av sparvodling48 2026-02-04 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in