2016-08-06, 12:58
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Du har här ett bra, insiktsfull och informerande inlägg. Detta borde alla läsa. Speciellt de som har huvudet i sandlådan. Och det är många. De vaknar nog till när de upplever allt inpå knutarna. Även om jag undrar. Jag besöker Örkelljunga både nu och då, och det har blivit Somalia. Svart och fladdrande skynken över hela gatubilden. Men mina släktingar där gnäller inte, trots att de vet att det är fritt fram att gnälla till mig. De bor i sitt skyddade villakvarter och skiter i resten. De är S.

Har du tagit hänsyn till den stramare politiken med tillfälliga uppehållstillstånd som förstahandsuppehåll? Efter etableringsprogrammet skulle de då endast ha ett år kvar. Som etablerad.
Eller skriver du om dem som kom hösten 2015? Eller alla som kommit 2014 - första halvåret 2015? Alla PUTare.

Eller gäller här senarekomna met TUT, och PUT om de blir etablerade och får jobb? Detta sistnämnda även jobb med bidrag? S.k. konstgjorda.

Om TUT gäller, skulle det väl inte då bli så många kvar på livstids bidragsförsörjning. Efter tre år här = UT ! Här blir ett utvisningskaos utan like. Och ju mer sådant, desto bättre för SD. OM de kan komma med bättre utvisningsmetoder.
( BÄSTA metoden = inte släppa in. )
Men de får aldrig igenom något, hur bra det än är, om de inte blir 51%.

Det vill nu till att SD reder ut begreppen och planerar för ett Sverige efter 2018. Samtidigt som de inte får annonsera ut sin smartness för tidigt. Då stjäler M och S idéerna .
Jag skall på träff med lokal- SD nästa helg, och då kan man diskutera ämnet med dem.

Tack så mycket
Dina släktingar i Örkelljunga lär väl kanske inte ändra på sig förräns de drabbas personligen i vardagen, om de inte ser längre än till sin egen villahäck.

Det är en intressant tanke, det här med TUT och PUT. Många av de som kom i höstas och i våras är säkert många fortfarande asylsökande och har inte hunnit in i etableringsuppdraget... Ännu. Kanske vissa snabbutreda fall med TUT kan säkert hunnit in i etableringsuppdraget men de flesta är säkert sådana som fått PUT dvs = livstidsförsörjning

Vad som händer om tre år? Det hänger nog på vilket styre vi har. Är inte SD inblandat, lär det väl med stor sannolikhet börja delas ut PUT till höger och till vänster igen. Nåt annat går väl inte att tro om man lyssnar på 7k.
Har SD inflytande är det ju mer oklart vad som händer om tre år?
Senast redigerad av Farbror-Joakim 2016-08-06 kl. 13:33.
Citera
2016-08-06, 14:53
Medlem
[quote=Farbror-Joakim|58081912
Vad som händer om tre år? Det hänger nog på vilket styre vi har. Är inte SD inblandat, lär det väl med stor sannolikhet börja delas ut PUT till höger och till vänster igen. Nåt annat går väl inte att tro om man lyssnar på 7k.
Har SD inflytande är det ju mer oklart vad som händer om tre år?[/QUOTE]

M förordar TUT. Knappast C. KD finns nog inte i riksdagen efter nästa val. S vill ha en kontroll sommaren 2018 hur bra eller dåligt TUT var. Ev vill man återgå till PUT.
Detta motsatte sig M, C, L och KD. Centern med tvekan. SD ville knappt ha uppehållstillstånd alls.

Spännande år framöver, och det som mest kan få SD att växa är Svenskarnas uppvaknande. Och det behövs att de fysiskt drabbas innan dess.
Citera
2016-08-06, 16:00
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
M förordar TUT. Knappast C. KD finns nog inte i riksdagen efter nästa val. S vill ha en kontroll sommaren 2018 hur bra eller dåligt TUT var. Ev vill man återgå till PUT.
Detta motsatte sig M, C, L och KD. Centern med tvekan. SD ville knappt ha uppehållstillstånd alls.

Spännande år framöver, och det som mest kan få SD att växa är Svenskarnas uppvaknande. Och det behövs att de fysiskt drabbas innan dess.

M har jag personligen inte mycket övers för, vi vet ju vilka som på allvar satte oss i sitsen vi är nu. M är som en riktig ful orm. Man kan nog aldrig riktigt lita på de. En ny Reinfeldt så är alla välkomna hit igen.
Sen är de ju bundis med Sverige-kan-ha-40-miljoner-invandrare-Centern.

Det är verkligen intressanta tider, jag har varit skeptisk länge men när det verkligen börjar krypa fram de kostnader som invandringen medför och finansministern har presskonferens och meddelar att här ska de lånas till invandring och de 10 extra miljarder som skjuts till åt kommunerna är av anledningen att det kommit så många människor att budgeten snart inte går ihop.
Detta vill man dock inte ens erkänna som en kostnadsökning pga av invandring, utan det är en så kallad satsning på välfärden.

Det är inte minst det här mörkandet och hycklandet man blir så sur på.
Det gör en ju bara ännu mera sugen att rösta SD.
Senast redigerad av Farbror-Joakim 2016-08-06 kl. 16:03.
Citera
2016-08-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
M har jag personligen inte mycket övers för, vi vet ju vilka som på allvar satte oss i sitsen vi är nu. M är som en riktig ful orm. Man kan nog aldrig riktigt lita på de. En ny Reinfeldt så är alla välkomna hit igen.
Sen är de ju bundis med Sverige-kan-ha-40-miljoner-invandrare-Centern.

Det är verkligen intressanta tider, jag har varit skeptisk länge men när det verkligen börjar krypa fram de kostnader som invandringen medför och finansministern har presskonferens och meddelar att här ska de lånas till invandring och de 10 extra miljarder som skjuts till åt kommunerna är av anledningen att det kommit så många människor att budgeten snart inte går ihop.
Detta vill man dock inte ens erkänna som en kostnadsökning pga av invandring, utan det är en så kallad satsning på välfärden.

Det är inte minst det här mörkandet och hycklandet man blir så sur på.
Det gör en ju bara ännu mera sugen att rösta SD.

Någon ny Reinfeldt tror jag inte de släpper fram. Det räcker att de har en regeringsrädd fru Batra. Hon har några år på sig att våga ta språnget. Men för sent.

Man släpper till många miljarder till kommunerna. Det behövs. Men dessa kronor kan inte få fram personal inom alla utsatta kategorier.

Var finns alla legitimerade duktiga lärare som måste till? 5000 var det visst som fattades. NU. Hur många ytterligare behövs inom 2 år? Och sedan.

Var finns alla socialarbetare som orkar med den allt större belastningen? Enligt Expressen i dag väntas 70% säga upp sig.

Samma scenario inom sjukvården. Var finns personal? Jag har jobbat här, och inte en dag skulle jag gått dit.

Polisen är på kraschkurs. De orkar inte längre. Vare sig psykiskt eller fysiskt.

Arbetsförmedlingen som skall ta hand om etableringen är pank.

Allt detta måste gå upp för folk. För yngre som har barn i skolan, och för äldre som behöver vård och hjälp.

Allt lyfter SD.
Citera
2016-08-07, 18:24
Medlem
Kent Ekeroths uttalande i dag att ickemedborgare inte skall få demonstrera mot strängare asyllagar. Likaså tyckte han att det skulle finnas transitzoner för asylsökande.

Alla etablerade uttalar " fy och skam ", men för vettigt folk bör det vara en lisa för själen att höra detta. Och nog bör SD stiga efter detta.
Vi har länge väntat på NÅGOT, och detta var litet men välment.
Citera
2016-08-09, 15:05
Medlem
dstructs avatar
Vill SD lyfta kraftigt bör de gå ut med att de tänker sänka skatten kraftigt på snuset. Kanske helt ta bort den.
Citera
2016-08-13, 11:23
Medlem
Ett numer rätt tråkigt parti med lite "kontroversiella" uttalanden då och då från någon stolle med liten eller ingen empati. Ett av alla partier helt enkelt. Tråkiga som fan med andra ord. Och tacka fan för att de inte kan eller kommer att påverka så mycket, tack vare tidigare regeringar. De vill tillbaka till något som fanns men som aldrig kommer att finnas. Och de gillar inte människor. DE OGILLAR MÄNNISKOR som inte stämmer in i deras drömvärld.

Men det är en bra karriär för Jimmie och resten. Karriärister precis som nittiofem procent av alla politiker.
Citera
2016-08-13, 13:10
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Vill SD lyfta kraftigt bör de gå ut med att de tänker sänka skatten kraftigt på snuset. Kanske helt ta bort den.

Nja, det är en icke-fråga i det stora hela. Jag snusar portion och håller mig till ett lågprismärke. Snusar upp en rulle i månaden så mitt snusberoende kostar mig ynka 230 kr i månaden med nuvarande skatt, inte så mycket att bråka om? Dessutom får man ha i åtanke att tobak och alkohol kostar samhället enorma summor varje år, bara alkoholen och relaterade sjukdomar, brottslighet etc. kostar oss skattebetalare över 60 miljarder årligen så det kan vara ganska motiverat att hålla upp skatterna på hälsovådliga varor.

En rejäl sänkning av bränsleskatten däremot skulle kunna vara en väljarmagnet av rang, i synnerhet landsbygdsväljarna lär äntligen ge upp deras kära sossar och centerparti och vallfärda till SD. För min del får SD gärna införa sockerskatt och höja skatten på både alkohol och tobak ifall de i gengäld sänker bränsleskatten.

Saker och ting ska ju finansieras med .....
Citera
2016-08-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Nja, det är en icke-fråga i det stora hela. Jag snusar portion och håller mig till ett lågprismärke. Snusar upp en rulle i månaden så mitt snusberoende kostar mig ynka 230 kr i månaden med nuvarande skatt, inte så mycket att bråka om? Dessutom får man ha i åtanke att tobak och alkohol kostar samhället enorma summor varje år, bara alkoholen och relaterade sjukdomar, brottslighet etc. kostar oss skattebetalare över 60 miljarder årligen så det kan vara ganska motiverat att hålla upp skatterna på hälsovådliga varor.

En rejäl sänkning av bränsleskatten däremot skulle kunna vara en väljarmagnet av rang, i synnerhet landsbygdsväljarna lär äntligen ge upp deras kära sossar och centerparti och vallfärda till SD. För min del får SD gärna införa sockerskatt och höja skatten på både alkohol och tobak ifall de i gengäld sänker bränsleskatten.

Saker och ting ska ju finansieras med .....
Om SD kommer i någon form av Regeringsställning tror jag att dom kommer rösta för en höjning av brännsleskatten!Tror nog att det är lag på att ny Regering måste höja den skatten tyvärr:-))
Citera
2016-08-13, 14:31
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Om SD kommer i någon form av Regeringsställning tror jag att dom kommer rösta för en höjning av brännsleskatten!Tror nog att det är lag på att ny Regering måste höja den skatten tyvärr:-))

Historiskt sett så har det varit så men det gäller nödvändigtvis inte SD eftersom de har en enorm post att spara in på som de andra saknar - massinvandringen. Om de dessutom utvisar alla kriminella blattar, sänker bidragen för invandrare fram tills dess de börjar göra rätt för sig och kommer tillrätta med alla "papperslösa" som dräller omkring så kan enorma besparingar göras.

Staten drar även in enorma summor på bränsleskatten så det är såklart en tacksam inkomstkälla som folk ofta ser mellan fingrarna med. 2010 drog staten in 46 miljarder i bränsleskatt. Svenskarna nyttjar ca 10 miljarder liter bensin/diesel per år så om SD skulle sänka bränsleskatten ca 3 kr/liter så att man kommer ner till den rimliga summan 10kr/liter så går staten miste om 30 miljarder i intäkter.

Mycket pengar såklart men förhållandevis lite jämfört med massinvandrings-haveriet och i synnerhet om man ser till vilka väljarströmmar en chocksänkning på 3kr/liter skulle kunna generera.
Citera
2016-08-13, 23:33
Medlem
dstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Tycker inte det är en icke-fråga. För det första vill jag inte snusa lågprissnus utan general som jag alltid gjort. Nu brukar jag köpa stockar, men händer då och då att jag behöver köpa i affären och nu har jag sett många butiker som tar 60 spänn dosa, vilket jag tycker är helt sjukt. Till och med Ingvar Kamprad tycker det är sjukt som inte direkt är fattig..

Snus är mycket MYCKET hälsosammare än cigaretter och alkohol så det går inte ens att jämföra. Om vi sänkte skatten på snuset så skulle vi kanske kunna rädda en hel del rökares liv då de kanske går över till snus om det är ett billigare alternativ. Samt som du säger spara in en del på sjukhuskostnaderna. Dessutom gynnar vi svensk kultur, då snus är typiskt svenskt.
Senast redigerad av dstruct 2016-08-13 kl. 23:36.
Citera
2016-08-14, 04:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Snus är mycket MYCKET hälsosammare än cigaretter och alkohol så det går inte ens att jämföra. Om vi sänkte skatten på snuset så skulle vi kanske kunna rädda en hel del rökares liv då de kanske går över till snus om det är ett billigare alternativ. Samt som du säger spara in en del på sjukhuskostnaderna. Dessutom gynnar vi svensk kultur, då snus är typiskt svenskt.

Mycket riktigt är snus en bra "transit-drog" mot att helt sluta. Alternativen som nikotintabletter mm är hutlöst dyrt i jämförelse.

Jag tycker idén om att sänka skatten på snus låter som en mycket god sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in