2026-02-16, 18:07
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför skyller du på offret istället för på förövaren (vem det nu faktiskt är)? Konstigt att en aspirerande supermakt kan ställa till med sattyg både mot enskilda länder och mot enskilda företag? Hur tänker DU?
Nu är det inget större nyhetsvärde i att ryska hackare sänker forumet flashback. Det är bara vi användare som blir lite frustrerade över att vi inte kan komma hem efter jobbet och diskutera banala saker. Våra rutiner rubbas lite.

Att ryssarna väljer att sänka ett svenskt diskussionsforum i omgångar är ett tecken på att de är desperata. Kriget måste verkligen gå dåligt för de stackarna om de ser flashback som ett mål. De kan inte ha mycket manskap kvar på slagfälten.

Vad jag mest reagerade över var att Karlung sa att det var ett hot mot demokratin. Det gjorde mig glad. Media har ju alltid velat att flashback ska bort för alltid. Det är nya tider nu, tack Ryssland!
Citera
2026-02-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Flashback attackerades inte lika mycket när de hade servrarna utanför Sverige. Vad beror det på? Var de servrarna kraftigare och klarade av att stå emot den här typen av angrepp?
Servrarna har alltid stått i Sverige och sedan 2003 eller möjligen 2004 hos Bahnhof. Det har funit tydliga uppgifter på det men är borttaget sedan en tid.
Citera
2026-02-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Servrarna har alltid stått i Sverige och sedan 2003 eller möjligen 2004 hos Bahnhof. Det har funit tydliga uppgifter på det men är borttaget sedan en tid.
Visst är det så. Det vore ju direkt korkat om ett forum av Flashbacks storlek och riktat till svenskar var hostat på andra sidan Atlanten som många tror att det var.
Citera
2026-02-16, 18:50
Medlem
zombie-nations avatar
Hur länge pågick attacken? Ha haft en del annat att pyssla med, så missade det mesta, förutom i gårkväll. Vad säger Bahnhof om att det faktiskt gick riktigt dåligt?
Citera
2026-02-16, 19:13
Medlem
cryptographys avatar
Gällande helgen, vad står sidan garaji för och i förlängningen sedan ”Miami” för (båda genom data??)? Fick inte in bättre resultat ang. Attacken
Citera
2026-02-16, 19:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur länge pågick attacken?
Vad jag vet så pågår det än.
Citera
2026-02-16, 19:50
Medlem
hejpadigdu1s avatar
FB funkar på min mobil men inte via webrowser på stationär dator. Samma för andra?
Citera
2026-02-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Visst är det så. Det vore ju direkt korkat om ett forum av Flashbacks storlek och riktat till svenskar var hostat på andra sidan Atlanten som många tror att det var.
Ja, många tror servrarna står där de aldrig stått fortfarande.
Den tron är ett bra bevis på att folk här har noll kontroll på vad de säger.
Senast redigerad av panimalos 2026-02-16 kl. 20:33.
Citera
2026-02-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Nu är det inget större nyhetsvärde i att ryska hackare sänker forumet flashback. Det är bara vi användare som blir lite frustrerade över att vi inte kan komma hem efter jobbet och diskutera banala saker. Våra rutiner rubbas lite.

Att ryssarna väljer att sänka ett svenskt diskussionsforum i omgångar är ett tecken på att de är desperata. Kriget måste verkligen gå dåligt för de stackarna om de ser flashback som ett mål. De kan inte ha mycket manskap kvar på slagfälten.

Vad jag mest reagerade över var att Karlung sa att det var ett hot mot demokratin. Det gjorde mig glad. Media har ju alltid velat att flashback ska bort för alltid. Det är nya tider nu, tack Ryssland!
När man nämner sådant som det fetade måste det vara en moralisk plikt med källhänvisning.
Jag väntar....
Citera
2026-02-16, 21:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
FB funkar på min mobil men inte via webrowser på stationär dator. Samma för andra?

Rensa DNS-cache kanske. Eller olika enheter har olika resolve. Blir ofta DNS-relaterat strul efter en DDoS. Sedan brukar ju sajten nås olika fort av olika personer/orter och DNS-ändring går olika fort. Kan drabbas av en 24 h TTL. Som gör att det kan diffa på ett dygn innan alla har åtkomst.
Citera
2026-02-16, 22:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Var har servrarna funnits innan de flyttades till Sverige och Bahnhof? I USA är det väl bara ett brevlådeföretag som har funnits på adressen 461 First Avenue, New York och inget annat.
Som jag förstår det fanns servrarna också i New York vid ett tillfälle.
Men ta mig inte på orden.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad jag vet så pågår det än.
Då har teknikerna gjort ett bra jobb idag. Eftersom Flashien varit uppe större delen av dagen
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-02-16 kl. 22:49.
Citera
2026-02-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Som jag förstår det fanns servrarna också i New York vid ett tillfälle.
Men ta mig inte på orden.

Då har teknikerna gjort ett bra jobb idag. Eftersom Flashien varit uppe större delen av dagen

Jag vill minnas att de (servrarna) i alla fall inte stod i Sverige under en period men jag vet inte säkert och det spelar väl ingen större roll heller.

Att de har gjort ett bra jobb skriver jag under på direkt. Om man läser lite mellan raderna i den information som har kommit hittills så verkar det inte bara ha varit en omfattande attack utan dessutom en ovanlig sådan. Förhoppningsvis kan både flashback, bahnhof och Sverige lära sig av detta. Har ryzzen kommit på något så är det ju bara bra om det avslöjas så att vi kan skydda oss nästa gång.

Att ryzztrollen är sura ser vi ju på aktiviteten. I princip alla aktiva trollkonton är ute och spammar vilt. Man undrar ju när det ska få ett slut. Flashback har ju redan ett skapligt dåligt rykte och att det är ett näste för ryzztroll kommer inte på något sätt att bättra på det ryktet. Den enda slutsatsen man kan dra är att det är det ledningen vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in