2005-10-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Maria Carlshamre ? Var inte hon Journalist innan hennes s.k politiska karriär ?
Stämmer bra det.
Stora Journalistpriset 1996.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33187&a=408299
För övrigt den politiker jag gillar allra sämst alla kategorier... trots att hon folkpartist precis som jag.
Citera
2005-10-17, 17:30
Medlem
smartypantss avatar
Hon drev ett bolag tillsammans med sin make, som hon skötte sina journalistuppdrag (och får man anta även hans) genom.Bokföringsbrottet består enbart av att ha låtit bli att sköta den. Inget fusk verkar ha förekommit. Makarna skyller på relationsproblem.
Citera
2005-10-21, 19:36
Medlem
M2ks avatar
Carlshamre vägrar lämna EU-parlament

Folkpartiets EU-parlamentariker Maria Carlshamre, som nyligen dömts för bokföringsbrott, väljer att sitta kvar i EU-parlamentet. Detta trots att det egna partiet nu vill att hon hoppar av.

-Det hade varit omöjligt för dem att tycka att det är okej med brott. Men jag har gjort bedömningen att det uppdrag jag fått från väljarna går före. Man sitter på ett personligt mandat, säger Maria Carlshamre till TT.
Carlshamre uppger också att hon inte tänker överklaga tingsrättens dom, som ger henne 40 000 kronor i böter för bokföringsbrott.
-Jag överklagar inte trots att jag har fått råd att göra det. Detta är en del av mitt liv som jag vill lägga bakom mig, säger Carlshamre.

När Maria Carlshamres och hennes tidigare sambos bolag för tv-produktion försattes i konkurs 2003 hittades bara bokföring för ett enda år. Företaget hade också stora skatteskulder. Dessutom hade tillgångar på 386 000 kronor försvunnit spårlöst. Eftersom hon inte uppsåtligen begått något brott anser Carlshamre att domen inte hindrar hennes arbete som EU-parlamentariker.

Men folkpartiets ledning, som under fredagen hade ett långt samtal med Maria Carlshamre, anser att hon inte bör fortsätta.
-Vi finner det olämpligt att vara lagstiftare och samtidigt ha gjort sig skyldig till lagbrott, säger Marit Paulsen, andre vice ordförande i folkpartiet och tidigare ledamot i EU-parlamentet för partiet.

TT: Vad kommer det här betyda för Folkpartiets arbete i EU-parlamentet?
-Jag vet inte. Men jag tvivlar på att det kommer fungera bra, säger Marit Paulsen.
Enligt henne är det oklart huruvida Maria Carlshamre får fortsätta att arbeta på samma sätt som tidigare.
-Den frågan ligger hos partigruppen i Bryssel, säger Paulsen som betonar att partiledningen tagit hänsyn till Carlshamres personliga förhållanden då hon begick bokföringsbrotten.
-Men det tar också domen hänsyn till. Annars skulle fängelse och inte dagsböter gällt, säger Marit Paulsen.

[källa: Bohusläningen, betalsida]

Tja, kan skattefuskaren Gudrun Schyman sitta kvar i riksdagen trots (v)-avhoppet, och flamsa runt i riket med F!entliga budskap på skattebetalarnas bekostnad, så...varför inte?
Citera
2006-03-01, 12:22
Medlem
stavs avatar
Och raskt över till Fi!

Nu har MC gått över till Fi för att Fp inte är tillräckligt feministiskt.
Och det faktum att Fp officiellt sagt att hon inte skall vara kvar i partiet (på grund av skattehärvan) har inget med saken att göra.. Visst.
Underligt att inte DN skriver nån uppföljning om detta, utan bara låter Gudrun och MC skriva propaganda.
Citera
2006-03-01, 12:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Fi har nu en oslagbar (?) moralisk toppkvartett i kvittofuskaren Schyman, forskningsfuskaren Rosenberg, sjukförsäkringsfuskaren Linde och skattefuskaren Carlshamre.

Om Ulvskog byter parti så kan de till och med bilda en kvintett.
Citera
2006-03-01, 12:54
Medlem
Nickeps avatar
Här ser man ett tydligt exempel på vad den politiska nyadeln ägnar sig åt. Politiken blir för många den hävstång med vilken annars oanad ekonomisk standard hade varit omöjlig.

För Maria Carlshamre var motiveringen för övergången till Fi sannolikt ett sätt att skyla över att hon inte såg någon annan möjlighet att fortsätta leva på tillräckligt hög standard. Politiken är i det avseendet oslagbar, speciellt om man saknar meritering för ett arbete ute i samhället - verkligheten!
Citera
2006-03-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Här ser man ett tydligt exempel på vad den politiska nyadeln ägnar sig åt. Politiken blir för många den hävstång med vilken annars oanad ekonomisk standard hade varit omöjlig.

Ja det stämmer som du skriver, fast ändå använder de sig av fattiböndernas metoder –svedjebruk.

Lätt att dra slutsatsen att vi behöver färre politiker och mindre politik i Sverige och Europa
Citera
2006-03-01, 18:19
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thylacinus cyno
Ja det stämmer som du skriver, fast ändå använder de sig av fattiböndernas metoder –svedjebruk.

Lätt att dra slutsatsen att vi behöver färre politiker och mindre politik i Sverige och Europa
Absolut - en halvering av riksdagsmandaten skulle innebära en koncentration på frågor av vikt, inte till att skapa en motionsflod av för skenets skull!

I Schweiz finns ingen riksdag av det enkla skälet att man inte tillämpar parlamentarism!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in