2016-03-14, 12:12
  #349
Medlem
bastard666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Googla det om du har intresse av det men jag misstänker att det inte finns någon sådan statistik. Men det räcker väl med en enda sådan adoption för att det skulle kunna vara så i det här fallet?

Det finns så många olika sätt en svensk kan ha ett barn med arabiskt påbrå. Adoption, mamman på knullsemester, pappan stack när hon sa att hon var gravid. Finns t.om. tjejer som raggar upp just araber eller negrer för onnightstands bara för de vill ha ett vad det tycker sött barn.

Vanligare och vanligare då man har svårare att få jobb t.ex. med utländskt namn. Även de som fått jobb kan byta namn för de blir dåligt bemötta vid telefonkontakt med kunder.

För sista gången,pojkens far och mor är helsvenska,samt pojken är en liten kort lintott.
Citera
2016-03-16, 16:05
  #350
Medlem
ace_secs avatar
http://unvis.it/www.expressen.se/gt/har-koper-pojkarna-glass-efter-mordet/

Citat:
Här köper de två 13-åriga pojkarna glass efter mordet på en pensionär i Varberg.
Inköpet på Statoil sker bara timmar efter att de, enligt polisen, överfallit och huggit ihjäl den 65-årige mannen i hans hem. Nu kan GT publicera övervakningsbilderna som visar pojkarnas flykt undan polisen efter mordet.


Klockan är några minuter före halv sju på morgonen den 9 juni förra året när övervakningskameran fångar de två pojkarna när går in på en Statoilmack för att handla. De lägger upp en stor mängd mynt på disken och köper var sin varm korv med bröd, burkar med slim cola och två glassar innan de sätter sig i bensinstationens fikahörna. Enligt polisen stals mynt från en spargris hemma hos den mördade 65-åringen i Varberg och troligen är det dessa som pojkarna använder.

Innan pojkarna lämnar Statoilmacken köper de sig ytterligare en korv var och tar tåget in till Göteborg central. Några timmar senare samma dag hittas den 65-årige mannen död i sitt hem. Villan är helt sönderslagen. Fönsterrutor är krossade på utsidan och inne i bostaden har någon tömt en brandsläckare.

Pojkarna var på rymmen från ett familjehem i närheten av mordplatsen och har i förhör sagt att de var ute efter mannens bil för att åka vidare.
– Vi skulle tjuvstarta en bil, ta den och åka någonstans, sa en av pojkarna i förhör efter mordet.
I stället stannade de kvar hemma hos mannen som låg och sov. Men han vaknade och troligen är det då som pojkarna, enligt åklagaren, tillsammans och i samförstånd angrep honom. Han misshandlades och knivskars också svårt innan pojkarna lämnade villan. Med sig hade de en del av mannens tillhörigheter, bland annat smycken och mynten från sparbössan som pojkarna slagit sönder.

Pojkarna misstänks även för grov stöld och har erkänt att de tagit sig in i den äldre mannens bostad. Däremot skyller de på varandra när det kommer till vem som mördade mannen.

Enligt åklagaren Charlotte Österlund dök pojkarnas namn tidigt upp i utredningen.
– Fosterhemspappan anmälde ganska omgående att de hade försvunnit från det fosterhemmet i närheten därför blev det ganska snabbt fokus på de här två och att de kunde tänkas vara inblandade, säger hon.

Rättegången mot pojkarna äger rum i nästa vecka. Då de är under femton år kommer pojkarna inte kunna få något straff.
– Vi vill ju att tingsrätten ska pröva huruvida de har gjort sig skyldiga till mord. Sedan blir det ingen påföljd. Det kommer ha betydelse dels att någon döms för brottet och dels för att det kommer ha betydelse för killarna för socialtjänstens fortsatta planering, säger vice chefsåklagare Charlotte Österlund.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2016-03-16 kl. 16:11.
Citera
2016-03-22, 21:43
  #351
Medlem
b00b00s avatar
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/halland/1.3034546-har-flyr-de-mordmisstankta-pojkarna

"Några timmar efter mordet, strax efter klockan sex på morgonen, fångades de två pojkarna på en övervakningskamera när de klev på buss 616 vid hållplats Västra Derome. En halvtimme senare gick de in på Statoil i Lassabacka där de köpte två glassar, varsin dricka och korv med bröd."

Väldans vad de två pojkarne var mörk-pixlade?
Citera
2016-03-23, 07:22
  #352
Medlem
bastard666s avatar
Väldans vad de två pojkarne var mörk-pixlade?[/quote]

SUCK.... Läs tråden för helvete.
I övrigt så börjar bevistalan idag, frågan om det skrivs nåt i skuggan av muslimdåden i Bryssel? Eller om det bara blir en liten notis på sista sidan?
Citera
2016-03-23, 09:19
  #353
Medlem
nu går det följa vad som händer. men tyvärr är det stängda dörrar
http://hn.se/nyheter/varberg/1.4820253-live-deromemordet-i-varbergs-tingsratt
Citera
2016-03-23, 10:22
  #354
Medlem
Sugen på att åka ner och hälsa de tilltalade och deras familjer välkomna ut efter förhandlingen, hur länge håller de på idag?
Citera
2016-03-23, 10:36
  #355
Medlem
bastard666s avatar
Förhandlingens offentliga del är redan slut och alla inkl anhöriga har körts ut från rättssalen. Grabbarna fördes in nån annan väg än huvudingången och tas nog ut samma väg.
Citera
2016-03-23, 11:04
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Förhandlingens offentliga del är redan slut och alla inkl anhöriga har körts ut från rättssalen. Grabbarna fördes in nån annan väg än huvudingången och tas nog ut samma väg.

Finns säkert nån bakväg eller åtkomst till entrén via ett garage i tingsrättens bottenplan?
Citera
2016-03-23, 22:32
  #357
Medlem
Tanuss avatar
Kan någon skriftlärd förklara innebörden av straffmyndighet.
Om gränsen är 15 år så bör vårdnadshavare till den underårige ta konsekvenserna av den icke straffmyndiges tilltag.
På samma sätt som vårdnadshavare får ta ekonomisk konsekvens av det omyndig ställer till med.

Dvs mord begånget av trettonåring= föräldrarna i finkan.
På samma sätt som att om ett barn sabbar grannens bil så slantar föräldrarna, det går inte att hävda att barnet inte är myndigt och kan därför inte betala för ny lack.
Utan vårdnadshavare kan inte icke straffmyndig tillåtas gå lös.
Vårdnadshavare måste jobba med kontroll och förtroende för att tordas låta barnet vara utom synhåll.

Detta måste varit avsikten när begreppet straffmyndig och ålder för detta infördes.
Juridiskt borde ett barn vara som en hund. Ägare/Vårdnadshavare ansvarar för allt. Alternativet känns inte rimligt.
Citera
2016-03-23, 23:17
  #358
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Förhandlingens offentliga del är redan slut och alla inkl anhöriga har körts ut från rättssalen. Grabbarna fördes in nån annan väg än huvudingången och tas nog ut samma väg.

Ännu en hemlig rättegång tar plats i Sverige där man låtsas att det är en demokratisk process och en öppen rättegång i ett öppet samhälle där det i själva verket är inte alls är så.

En av pojkarnas försvarsadvokaterna invände inför rättegången mot att det öht taget hölls en bevistalan, vilket är mycket ovanligt. Med tanke på att det ändå inte går att lita på att rättegången får en rättvis utgång därför att den är hemlig och bevisen och processen inte går att granska kan man ju verkligen fråga sig vad meningen är med det hela. Man kan inte gärna med trovärdighet mena att man på något sätt skall avgöra den juridiska frågan om skuld och oskuld i något slags sanningssyfte under dessa omständigheter och något straff kommer ju inte att utdömas mot de minderåriga misstänkta.

Så vad är poängen? Slöseri med skattemedel för att ge allmänheten en känsla av att de fått del av en sanning som de definitivt inte kan lita på.
Citera
2016-03-23, 23:20
  #359
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Kan någon skriftlärd förklara innebörden av straffmyndighet.
Om gränsen är 15 år så bör vårdnadshavare till den underårige ta konsekvenserna av den icke straffmyndiges tilltag.
På samma sätt som vårdnadshavare får ta ekonomisk konsekvens av det omyndig ställer till med.

Dvs mord begånget av trettonåring= föräldrarna i finkan.
På samma sätt som att om ett barn sabbar grannens bil så slantar föräldrarna, det går inte att hävda att barnet inte är myndigt och kan därför inte betala för ny lack.
Utan vårdnadshavare kan inte icke straffmyndig tillåtas gå lös.
Vårdnadshavare måste jobba med kontroll och förtroende för att tordas låta barnet vara utom synhåll.

Detta måste varit avsikten när begreppet straffmyndig och ålder för detta infördes.
Juridiskt borde ett barn vara som en hund. Ägare/Vårdnadshavare ansvarar för allt. Alternativet känns inte rimligt.

Skadestånd är en sak, men att döma någon i brottsmål för vad någon annan gjort är knappast förenligt med rättsliga principer om uppsåt.
Citera
2016-03-24, 08:24
  #360
Medlem
bastard666s avatar
Håller med dig i sak Husvagn, så länge det gäller att gärningsmannens göranden ska visas helt öppet, samt att fup och senare domen skall vara offentlig till alla delar utom vad gäller offret och dennes privatliv. Offret ska skyddas , inte gärningsmannen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in