2015-06-09, 13:12
Medlem
Hej,

Jag är väldigt intresserad av att jämföra ord från olika språk (men från samma språkträd). Jag undrar var ord som t.ex. hav, sjö, räv, broder kommer ifrån? Jag vill jämföra dessa ord med deras motsvarighet i ett annat indo-europeisk språk. Ordet broder är kanske lite lättare att spåra då det kan anses ganska utbrett men de övriga då?
Citera
2015-06-09, 13:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barthalamew
Hej,

Jag är väldigt intresserad av att jämföra ord från olika språk (men från samma språkträd). Jag undrar var ord som t.ex. hav, sjö, räv, broder kommer ifrån? Jag vill jämföra dessa ord med deras motsvarighet i ett annat indo-europeisk språk. Ordet broder är kanske lite lättare att spåra då det kan anses ganska utbrett men de övriga då?
Hav är samgermanskt, även om det idag bara finns i betydelsen hav i nordgermanska språk. (Det tyska Haff i betydelsen etang, strandsjö är en kognat.)Vad jag vet har ingen kunnat spåra ordet längre tillbaka än så.

Sjö är uppenbart samgermanskt - jfr See, sea och gotiska saiws. När det gäller vidare etymologi är forskarna enligt Hellqvist djupt oeniga - somliga ser paralleller till ord från andra språkgrenar på det indoeuropeiska språkträdet, och andra drar paralleller till icke-indoeuropeiska språk, och somliga postulerar att ordet har uppstått på germansk botten.

Räv är ett rent nordiskt ord, förmodligen ett noa-ord i stil med varg som förmodligen har betytt den (röd)brune. Det ursprungliga germanska ordet för räv möter i engelskans fox och tyskans Fuchs.

Broder är ett samindoeuropeiskt ord som kan spåras ända bort till sanskrits bhratar och tochariskans pracar.
Citera
2015-06-09, 15:31
Bannlyst
Säkraste sättet att hitta ett ords etymologi på nätet är att gå till engelskspråkiga Wiktionary eller, om ordet är svenskt, googla [ordet+etymologi], varvid man kommer till Projekt Runebergs etymologiska ordbok på nätet.
Citera
2015-06-11, 11:44
Medlem
JanTalibans avatar
Jag kan nämna något om broder språkhistoriskt: Ingår i det indoeuropeiska urspråkets typiska system av släktskapsord. Det finns ett tjugotal sådana ord, typ syster, moder, fader, svåger. Broder bör bygga på ett sammansatt ord (av oklar härledning). Ordet har formell stil, dvs härrör inte från något smeksamt eller barnsligt sammanhang. Det betyder i inte ”bror” i biologisk mening; det inkluderar även tex kusin på fädernet. Border är inte symetriskt med syster; broder är man livet ut, syster (som sannolikt utläses ungefär ”huskvinna” och betecknar varje ogift kvinna i hushållet) slutar man vara när man gifter sig.

Man kan tänka sig de här släktskapsorden som ett spår från tiden när den indoeuropeiska gnistan tändes, kanske för åttatusen år sen. Stenåldersjägare vid norra Svarta havet (typ nuvarande Ukraina) får påhälsning av migranter från Mellanöstern; de har med sig får och getter och den vansinnigt nya idén att det är den som ÄGER ett djur som bestämmer över vem som får slakta djuret och sitta vid köttgrytorna. Vilket i sin tur bestäms av vem som är släkt med vem – på fädernet. Härav den typiska besattheten hos indoeuropéer av konceptet bröder (allra helst tvillingbröder) plus tamboskap plus slakt plus styckning, som återfinns i varenda skapelsemyt.

Ymer – i vår nordiska skapelsemyt – betyder sannolikt ”tvillingbror”, om nån undrar.
Citera
2015-06-11, 21:22
Medlem
JanTalibans avatar
Ingen säger något? Okej, här är min syn på var räv kommer ifrån: Vi börjar i indoeuropeiskan. Där finns ett sammansatt ord som förmodligen utläses ”offerskördare”. Förleden är garanterat samma val- som i Valhall (de stupades uppsamlingsplats) och valkyria (offerväljerska) och betyder ”hugga ihjäl”. Efterleden är gissningsvis identisk med svenska (latin pĕcu ”boskap”). Alltså ”boskapshuggare”. Detta är den gängse termen för varg i indoeuropeiskan. (Fast jag vill minnas i att ordet i östliga språkgrenar istället betecknar lejon.). På svenska blir det ulv; på latin lŭpus.

Till saken: Det indoeuropeiska ordet för räv, schakal (och ibland hund) är just detta varg-ord, fast med diverse ändelser, typ ”lillvarg”, eller ”minimördare”. På latin blir det vulpes ”räv”.

(Jag vill minnas att även de egyptiska hieroglyferna har samma ord för räv, schakal och hund.)

Denna indoeuropeiska beteckning för räv har försvunnit i germanskan och ersatts med ett ord som betyder ungefär ”burrig päls”; engelska fox, tyska fuchs, osv. Även detta ord har i svenskan försvunnit och ersatts av räv, som betyder ungefär ”rödhårig”.

Varför har man börjat använda alla dessa låtsasord för räven? Sannolikt beror det på religiös och vidskeplig rädsla för att föra vissa saker på tal.
Citera
2015-06-11, 21:24
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Varför just dessa ord?

Så random.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem