Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det är ju ganska korkat säga att man inte sett något konstigt om man själv utfört brottet, då är det väl bättre säga "ja det var en skum person som smög omkring" eller vad som helst för att vända blicken från dom så att säga.

Nej, det skulle vara extremt korkat att säga att "en skum person smög omkring precis när vi var på väg till bilen men vi sket i Lisa och åkte iväg bara .." Däremot är det lite smartare att prata om en ''incident" med någon gäst som ska ha träffat några dagar innan. Jag undrar vilka de är som pratat om ''incidenten" och om det kafégäster som backa upp den berättelsen.
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Fick ett intressant privatmeddelande av jonnybanana som inte kan skriva i tråden eftersom han är nyreggad.
''hej

Lowe säger på en intervju att hon blev skjutsad till buss stationen i skara.
Men hon bor i lundsbrunn och hennes kille bor i lidköping?.

Vart skulle hon åka med buss?

brukar man inte åka hem efter man jobbat ?''

Men detta borde polisen ha kollat upp direkt va?

"Brukar man inte åka hem efter man jobbat?" Hon kan ha åkt varsomhelst. Hon kanske skulle möta någon. Finns ingen regel som säger att man måste åka hem direkt efter jobbet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo
MP eller polis borde ju vara på plats och runtom under hela natten, GM kan ju hur enkelt som helst flytta på kroppen.
Polisen har bevakning vid platserna under nätterna.
2015-06-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
ja det är väl fortsatt helöppet om vad som hänt.
Ingen har sett någon misstänkt bil eller främmande personer som rört sig ute på vägarna så visst, kan det vara fullt möjligt att sk kompisar har dräpt henne,

Finns det någon i bekantskapskretsen som heter Väring ?

Utöver att Väring är en ort utanför Skövde finns det även en hel del i Skövde med det efternamnet.
2015-06-10, 18:07
Medlem
Rebell4evers avatar
Tips om hjulspår i vegetationen som ledde ner till dammen...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCEQFjAAahUKEwiByfqrv4XGAhXECywKHQKFBKA &url=http%3A%2F%2Fwww.tv4.se%2Fnyheterna%2Fklipp%2 Ftipset-om-f%25C3%25B6rsvunna-lisa-s%25C3%25A5g-hju lsp%25C3%25A5r-vid-dammen-3185155&ei=3F54VYHrOMSXsAGCipKACg&usg=AFQjCNHHBWgw GuakzaTHdTH_pJ-AiGXBCQ&sig2=3TuBBibvk2lgi7OyXYu3lQ&bvm=bv.9503977 1,d.bGg

Antar att det är densamme som nämnts här i tråden ett flertal gånger....

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4058262-domd-man-foremal-for-polisgranskning
Medlem
Mordet på Carolin Stenvall och detta fall har initialt vissa likheter, personen går upp i rök på en plats där man hittar fordonet (Stenvalls bil-flickan moped) men inte ett enda spår på någon strid.
I detta fall har man dock hittat en handske och mobildelar som man misstänker tillhör den försvunna, det gjorde man inte i Stenvall fallet. Långt senare hittar man en blodig bagagerumsmatta och en större blodfläck på en väldigt enslig väg långt ifrån den försvunna kvinnans bil. Utifrån mattan kunde man sedan spåra bilmärke och fick träff på bil och ägare.
Stenvalls baneman och Carolin hade inga kontaktytor på något sätt utan han var en random där hela proppskåpet for upp i luften. Han var sannolikt berusad vid tillfället.

Hur fick han då in Stenvall i bilen eller snarare bagageutrymmet, ja med största sannolikhet med sitt jaktvapen som han hade med sig. Det blev ingen strid för hon kunde ej ta strid med ett jaktvapen riktat mot sig. Detta var en plats med liten men en del genomströmning av bilister men ingen hade sett något som kunde ge klarhet vad som hände på rastplatsen.

Jag tänker närmast om det är en random dåre som rövat flickan så har det gått fort och utan strid.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Beträffande dammen så kan det vara så att man inte velat synas vid caféet innan dådet utan valt att närma sig caféet norrifrån. I så fall kan man ha passerat dammen och anslutit vägen ned till caféet på denna punkt:

https://www.google.se/maps/@58.560345,13.333376,3a,75y,90.4h,76.37t/data=!3m4!1e1!3m2!1sPJ36WWJxNE_ReYDtI4Df_w!2e0?hl= sv

Om förövarna närmar sig caféet norrifrån kan de problemfritt köra fram och gömma sig bakom lådan genom att ta till höger vid denna punkt.

https://www.google.se/maps/@58.550166,13.332212,3a,64.6y,181.21h,90.26t/data=!3m4!1e1!3m2!1sHJiFsjtKje66NoeVb_MP7w!2e0?hl= sv

Det blir då lätt att förstå varför BO:s handske hamnat i ladan, hon har helt enkelt dragits ut där. Därefter kan man ha lämnat BP genom att åka norrut och kanske passera dammen igen. Eventuellt har man åkt söderut direkt och dumpat telefonen. En möjlighet är dock att man kört och våldfört sig på BO, dödat och gömt henne och sedan på tillbakavägen till hemmet kört vägen där mobildelarna hittats. Det förutsätter i så fall att killarna bor nära, säg i Källby.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag anser inte bara att kollegorna är helt uteslutna redan från första början, jag vill till och med sträcka mig så långt att jag vågar utesluta fler än en GM. Jag är personligen helt inne på en Anders Eklund typ. Enstöring, sexualbrottsling. Motivet är sex, drivkraft att skada någon. Det är anledningen är min teori till varför det är så svårt att komma någonstans i utredningen. Hade GM funnits i direkta närheten är jag övertygad om att detta hade varit klart första dagen.

Om polisen mot förmodan skulle misstänka dessa bägge kollegor, då finns det givetvis förhörsteknik för att skapa "osämja/osäkerhet" mellan de bägge kvinnorna. Sanningen skulle förmodligen uppdagas rätt snabbt. Sedan ska vi inte heller förbi se det faktum att kvinnor överlag är enklare att bryta ner psykiskt än män. Ytterst få människor klarar av att hålla masken/dölja sådana här typer av handlingar. Kallblodiga mördare som inte visar minsta tecken på att vara "farlig/kriminell", det är fan inte ens en på miljonen. Och det faktum att det skulle finnas 2 kvinnliga GM på samma arbetsplats kapabla till detta, det är också ytterst osannolikt.

Motivet kan givetvis vara vad fan som helst, men ska man gå på vad statistiken säger så har BO & GM någon koppling till varandra. De behöver inte nödvändigtvis känt varandra, men någon koppling bör finnas. Nu behöver det givetvis inte vara som så, men troligaste scenariot är att en koppling mellan GM & BO finns. Går givetvis inte utesluta att det är en enstöring dock.

"Hade GM funnits i direkta närheten är jag övertygad om att detta hade varit klart första dagen."

Det resonemanget köper jag inte för fem öre. Som sagt så är det troligaste scenariot att en koppling finns mellan GM & BO. De behöver dock inte nödvändigtvis känna varandra. Skola, gäst på caféet, gymmet, nattklubb. Det finns många potentiella platser där BO & GM kan ha gästats samtidigt.
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Eller att hon inte varit i närheten av mopeden överhuvudtaget efter stängning.... inget kan uteslutas.

Det kan även vara så att hon glömde nycklarna i moppen när hon kom till jobbet på morgonen och att dom hade suttit kvar där sen dess.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Går det ens att döpa om Youtube-filmer? Kontot där videon lades upp är även skapat samma dag som videon lades upp.

Ja dt gör dtet
2015-06-10, 18:08
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Går det ens att döpa om Youtube-filmer? Kontot där videon lades upp är även skapat samma dag som videon lades upp.

Mitt konto är snart 10 år gammalt. Jag använder det i princip dagligen på utube, kommenterar, tittar på klipp osv osv. När jag söker mitt namn på utube, står det att senaste aktivitet var för 2 veckor sedan.

Jag har precis nu döpt om ett klipp, mitt enda klipp, och sedan sökte på mitt namn - det står fortfarande 'senaste aktivitet 2 veckor sedan'. Visserligen har den säkert inte hunnit uppdatera om det nu skulle ändra aktivitet, så vi får väl se om 24h kanske. Återkommer!
2015-06-10, 18:08
Medlem
crachies avatar
vad vet vi om dammen gubben nämnde för tv4? har någon funnit den i googlemaps?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in