Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 01:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popc0rn
Den chansen är väldigt låg. Hur ofta stöter du på det?
Jag vet inte om vi är annorlunda här i småland, men jag skulle tippa på 65-70% chans på de flesta gårdar.
Här hos mig finns 3 utrymmen med "stallnyckel" i dörren och 3 med hänglås som är olåsta. Dock har jag bra 7-tillhållarlås på boningshuset
2015-06-19, 01:24
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
NEJ, det är inte sant! En av många trådsanningar som dumma människor sprider. Mannen fanns i Lexbase, men domen gällde en fortkörning.

Jag vet inte ens om man lyckats slå fast att någon av sönerna bor hos honom. Att en lite excentrisk 80-årig gubbe uttrycker sig lite märkligt tycker jag inte är så märkligt. Mer märkligt att det räcker för att göra honom till ny huvudmisstänkt hos en massa folk härinne som anser sig begripa bättre än polisen trots att de inte har ens 10% av den info polisen har.

Jo det finns mång här inne som har mycket att leva upp till om de själva har turen att bli närmare 80.

Hur man kan hänga ut en massa människor på så lösa grunder är en gåta när vi vet att många inte kan hantera spekulationer utan agerar som om det vore sanningar. De som ropar högst om flashbacks detektiver är ofta i en egen fantasivärld verkar det som.

Lämna markägaren ifred och ha inte en sådan övertro på att polisen använder forumet som en källa att ösa ur. Hoppas de kan le åt en del inlägg de tvingas plöja igenom.
2015-06-19, 01:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Letandet kom ju igång först dagen efter... Kvällen då det skedde kunde de köra relativt ostört tills pappan dök upp, dvs en bra stund efter 20:00 hade de på sig, men sedan var det ju bara caféet som var bevakat. Stora söket kom ju följande dag...

Pappan och hans militärpolare sökte efter Lisa till kl 22 då pappan kontaktade polisen. Jag tror inte det framkommit hur långt de gick och körde bil i området och det var väl dessutom en kille ute med fyrhjuling och letade om jag inte minns fel. Så fram till pappan kom hade mördaren/mördarna möjlighet att härja fritt. Efter pappans ankomst tror jag det blev mycket svårare. Jag skulle tro att den eller de skyldiga inte hade räknat med att området så fort skulle börja genomsökas. Man kan ha trott att det fanns tid att komma på en bättre lösning kring vad som skulle hända med kroppen.
2015-06-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpenna
Vettigaste inlägget hittills.

Om ladan är mordplatsen har GM kanske blivit avbruten under den hastiga "förflyttningen", som skett hastigt just eftersom GM visste att det skulle arbetas i ladan som vanligt på måndagen. Man har tagit av LH:s tillhörigheter för att göra det svårare att identifiera (här tänker man sig säkert att ingen ska hitta kroppen någonsin), sedan har man tappat prycklarna en efter en när man tagit sig en omväg, kanske för att inte höras på det fordon man använder.

Rimligtvis finns det ett och annat "fordon" att använda (det finns väl inte en kotte på vischan som inte åker nånting?). Helst kanske något som inte låter, där är fyrhjuligen kanske lite opraktisk. Att det låter skulle dock kunna förklara varför man kört omvägen från ladan - för att inte höras från bostadshusen. Var är vi med killen som drog runt på fyrhjulingen och letade??

I stallet kör vi grejer på stora skottkärror och på pirror, då ramlar det alltid av lite lösa saker. Det lär det göra oavsett vad man kör i något kuperad terräng. Alternativt något slags cykel med flak, också ganska praktiskt på landet. Polisen har beslagtagit/forslat bort en bil också (VW Sharan?) om jag inte minns fel, men jag vet inte om den ens går att åka med där?

Bra poäng med kärran som transportmedel. Hade bil varit ett alternativ hade polisen säkerligen hittat spår från Lisa och att rengöra en bil är nog ganska svårt från dna än vad det är från en släpkärra. Sen kanske någon kan berätta om det är ljust dygnet om nu i Kinnekulle?
2015-06-19, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Visar det sig att någon av litauerna är mördaren och han gjort det kommer denne gå till historien som den mest korkade mördaren i världen. Man hade förstått det om mördarens syfte med det hade varit att bli funnen för ångest,ånger,etc, men då hade ett erkännande kommit nu tycker man.
Ja just det korkade ja, är risken att vi kommer att få en ny anders Behring runda på psykiska problem? ej tillförlitlig osv jag tror ta mig faen det . Vi kommer och få en j-a psykologrunda innan det hela blir klart.
2015-06-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Bra poäng med kärran som transportmedel. Hade bil varit ett alternativ hade polisen säkerligen hittat spår från Lisa och att rengöra en bil är nog ganska svårt från dna än vad det är från en släpkärra. Sen kanske någon kan berätta om det är ljust dygnet om nu i Kinnekulle?

Om man sedan dessutom är ensam (vilket ändå får anses troligast) ser man sig nog inte om efter småsaker som ramlar av heller, man har nog ganska fullt upp med att inte tappa bort det "största" beviset...
2015-06-19, 01:30
Medlem
Popc0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lmgc
Ofta det står olåst häromkring.

Lika ofta som någon bryter sig in när det är olåst?
2015-06-19, 01:31
Medlem
En grej som jag inte har läst något om i tråden är huruvida polisen förhört litauerna under tiden som man fortfarande letade efter Lisa. Jag menar, vid en sån här händelse så måste väl ändå polisen prata med samtliga i närområdet för att höra om de sett någonting. Har polisen inte haft vittnesmål med litauerna INNAN kroppen hittades är det ju skandal. Jag tror ju däremot att LH skulle varit död i allafall men man måste väl ändå prata med alla de som bor i närheten under tiden man söker?
2015-06-19, 01:32
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag vet inte om vi är annorlunda här i småland, men jag skulle tippa på 65-70% chans på de flesta gårdar.
Här hos mig finns 3 utrymmen med "stallnyckel" i dörren och 3 med hänglås som är olåsta. Dock har jag bra 7-tillhållarlås på boningshuset

Det ska tas i beaktan att det förekommit många inbrott och stölder på Kinnekulle.
2015-06-19, 01:34
Medlem
Varför tror ni att polisen var så säker att hon kunde leva långt in i sökandet? Kan dom ha hittat något som faktiskt innebär att hon levt rätt länge, eller arbetar dom så och dom utgick efter det enkla faktum att hon inte hade påträffats död än ?
2015-06-19, 01:34
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaIngaOrder
En grej som jag inte har läst något om i tråden är huruvida polisen förhört litauerna under tiden som man fortfarande letade efter Lisa. Jag menar, vid en sån här händelse så måste väl ändå polisen prata med samtliga i närområdet för att höra om de sett någonting. Har polisen inte haft vittnesmål med litauerna INNAN kroppen hittades är det ju skandal. Jag tror ju däremot att LH skulle varit död i allafall men man måste väl ändå prata med alla de som bor i närheten under tiden man söker?

Vad vi vet är att de blivit förhörda flera gånger och även blivit topsade.
2015-06-19, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Pappan och hans militärpolare sökte efter Lisa till kl 22 då pappan kontaktade polisen. Jag tror inte det framkommit hur långt de gick och körde bil i området och det var väl dessutom en kille ute med fyrhjuling och letade om jag inte minns fel. Så fram till pappan kom hade mördaren/mördarna möjlighet att härja fritt. Efter pappans ankomst tror jag det blev mycket svårare. Jag skulle tro att den eller de skyldiga inte hade räknat med att området så fort skulle börja genomsökas. Man kan ha trott att det fanns tid att komma på en bättre lösning kring vad som skulle hända med kroppen.
Man är nog inte så sugen att försöka gömma kroppen när hennes pappa är där med sina SOG(https://www.youtube.com/watch?v=pzGs0N8VNts) polare i området.

För övrigt var det lagligt av expressen att röja hennes far jobbade inom SOG? jag frågade flera gånger i deras chat varför dom gjorde det men fick inget svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in