2017-06-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Har aldrig påstått att 2 år är livstid. Vart fick du det ifrån?
Är man dömd på 2 år så är det tidsbestämt och råkar man dö under tiden så dör man under den tidsbestämda tiden och inte under livstidsdomen.

Hur långt är livstid enligt ditt sätt att resonera?
Livstid är så länge man lever och inte tidsbestämt i förväg.

Bra - nu ser vi hur du hanterar och förstår liknelser. Det jag skrev var att om du anser att livstid som "tills personen dör" och livstid som "ännu ej tidsbestämt" är samma sak just därför att man skulle kunna låta bli att tidsbestämma det, så innebär det ju också att ett tvåårigt straff skall ses som samma sak (=livstid) just för att man skulle kunna dö under de två åren.

Har du kommit upp till den 18-årsgräns som gäller för detta forum, så borde du lärt dig att man inte bara kan titta på ett ord i sig utan behöver titta på sammanhang. I just detta sammanhang så har Sverige inte livstid = "obligatoriskt straff tills man dör". Skit i vad det heter - du kan ändå inte jämnställa rakt av med andra länders "livstid".

Och det är just under den premissen som vår domstol har dömt.
2017-06-28, 16:20
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Livsstids straff i Sverige betyder att den dömde kan gå till frihet efter 18 år.

I Litauen livstids straff innebär att den dömde ska sitta i fängelse hela sitt liv, dvs - man får aldrig bli fri. I Litauen kan man inte ens ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.
Det är inte lika med.
Det är väldigt stor skillnad i livstidsstraffen i Sverige och Litauen.

Livstids fängelse är resten av sitt liv. Ej tidsbestämt med andra ord.

I Sverige har man möjlighet att ansöka om tidsbestämt efter att man har avtjänat 10 år men det finns inga garantier att man får det. Den möjligheten har alla livstidsdömda rätt till.

I Litauen kan en livstidsdömd ansöka om benådning. Samma sak där, ingen garanti att man får det.

Skillnaden är att man lättare får tidsbestämt i Sverige än benådning i Litauen.

Citat:
Vad betyder livstid?

den tid man lever; (vardagligt ord) livstids fängelse; på livstid för resten av livet; livstids fängelse den svenska lagens strängaste påföljd (efter 10 år kan livstid omvandlas till tidsbestämt straff)
http://www.synonymer.se/?query=livstid

ordet kan innebär inte per automatik att man får det.
2017-06-28, 16:26
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Bra - nu ser vi hur du hanterar och förstår liknelser. Det jag skrev var att om du anser att livstid som "tills personen dör" och livstid som "ännu ej tidsbestämt" är samma sak just därför att man skulle kunna låta bli att tidsbestämma det, så innebär det ju också att ett tvåårigt straff skall ses som samma sak (=livstid) just för att man skulle kunna dö under de två åren.

Har du kommit upp till den 18-årsgräns som gäller för detta forum, så borde du lärt dig att man inte bara kan titta på ett ord i sig utan behöver titta på sammanhang. I just detta sammanhang så har Sverige inte livstid = "obligatoriskt straff tills man dör". Skit i vad det heter - du kan ändå inte jämnställa rakt av med andra länders "livstid".

Och det är just under den premissen som vår domstol har dömt.

Vad du/ni ser och inte ser bryr jag mig inte om och har inget betydelse.
Min ålder har du inget med att göra så lägg ner det skitsnacket för det har inget med topic att göra.

En livstidsdom är fortfarande en dom, resten av sitt liv oavsett när man dör.

En tidsbestämd straff är på en vis tid oavsett om man lever efter den avtjänade strafftid eller inte.

Livstids straff är inte lika med tidsbestämd straff om du och Sudharma nu tror det.
Senast redigerad av PantherE 2017-06-28 kl. 16:48.
2017-06-28, 17:00
Medlem
sisotalos avatar
Överföring av en fånge till sitt hemland att sitta straffet, är alltid problematiskt, men rättvist. I svenska fängelser förekommer hat mot invandrare. Nu har tingsrätten i Litauen dömt att Nerius ska sitta högst 15 år. Vi får se om hovrätten håller med - efter att ha fått läsa domen på sitt språk.
2017-06-28, 17:18
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Överföring av en fånge till sitt hemland att sitta straffet, är alltid problematiskt, men rättvist. I svenska fängelser förekommer hat mot invandrare. Nu har tingsrätten i Litauen dömt att Nerius ska sitta högst 15 år. Vi får se om hovrätten håller med - efter att ha fått läsa domen på sitt språk.

Tingsrätten i Litauen har lättvindigt ändrat livstidsdomen till 15 år utan att ha tagit del av alla förhandlingarna. Tur att en åklagare där var vaken och reagerade direkt och sa ifrån.

Håller hovrätten där med så får den sexualsadistiska flickmördaren sitta av straffet här tycker jag och om det blir tidsbestämt efter 10 år här så sparkar man ut skithögen efter avtjänad straff tid.

2017-06-28, 17:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo

Hatet mot Sisotalos älskling Onanerijus är säkerligen lika utbrett i Litauiskt fängelse .
Sisotalo har väl inte glömt att de väntar på hans favvomördare med öppna armar .
Ett sista maskdrama med slapptasken Onanerijus i huvudrollen väntar .
Och som sagts tidigare , att Onanerjus är utlänning är INTE orsak till hatet mot honom .
Däremot hatar alla honom för det han gjorde mot Lisa .
Att dra upp rasistkortet igen gör ingen som helst nytta .
Din älskling är och förblir en vidrig sexualsadistisk kvinnomördare .
2017-06-28, 18:02
Medlem
Citat:
Tingsrätten i Litauen har lättvindigt ändrat livstidsdomen till 15 år utan att ha tagit del av alla förhandlingarna. Tur att en åklagare där var vaken och reagerade direkt och sa ifrån.

Håller hovrätten där med så får den sexualsadistiska flickmördaren sitta av straffet här tycker jag och om det blir tidsbestämt efter 10 år här så sparkar man ut skithögen efter avtjänad straff tid.

Nej. Tingsrätten i Litauen försöker inte göra om rättegången. Man försöker översätta straffet. Och eftersom man inte har ett dugg intresse av skuld och bevisanalys eller liknande utan bara försöker översätta straffet behöver man inte ta del av alla handlingarna. Man har redan accepterat den svenska domstolens dom - men måste se hur man kan översätta straffet från Svenskt lagstiftning.
2017-06-28, 18:16
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Haka inte upp dig på ordet "livstid". Vi har inte livstidsstraff - vi har ej tidsbestämt straff. Vi har tidigare haft riktigt livstids straff.

Det är en väsentlig skillnad, även om den svenska konstruktionen nu råkar benämnas livstid. Med den äldre konstruktionen Sverige hade så var det "tills du dör" - eller att försöka be om benådning.

Vi har fortfarande kvar möjlighet till benådning (via regeringen), men har reformerat lagstiftningen till att nu ha ett ej tidsbetämt straff - och med möjlighet att efter tillräckligt många år börja be om nya domstolsförhandlingar för att där kunna få straffet tidsbestämt. Att det sedan kan behöva flera försök för att få straffet tidsbestämt (eller potentiellt aldrig) ändrar fortfarande inte det faktum att den ursprungliga domen inte är "tills du dör".

För ett riktigt livstids straff så tas hela beslutet direkt när man döms.

I vår konstruktion så delegerar man beslutet om löptid till framtida rättegång, där man då har möjlighet att ta hänsyn till förändrat samhälle och hur personen har skött sig och utvecklats.

Vad snackar du för skit nu?
Livstidsstraff är inte tidsbestämd som du hävdar.
Att man kan begära tidsbestämt efter 10 år är en sak sen om man får det tidsbestämd och hur länge är en annan sak.

Livstidsdom är inte livstidsdom i Litauen heller enligt dit resonemang eftersom man där med kan ansöka om benådning.
2017-06-28, 18:28
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Nej. Tingsrätten i Litauen försöker inte göra om rättegången. Man försöker översätta straffet. Och eftersom man inte har ett dugg intresse av skuld och bevisanalys eller liknande utan bara försöker översätta straffet behöver man inte ta del av alla handlingarna. Man har redan accepterat den svenska domstolens dom - men måste se hur man kan översätta straffet från Svenskt lagstiftning.

Jag har inte påstått att det är ny rättegång så där har din bedömning om mig återigen nått bottennapp.
Läs innan du svarar om vad jag skriver eller inte. Dina egna gissningar om mig hör inte hemma i denna tråd. Börja inte sprida lögner om vad jag skriver som jag inte har skrivit för där blir det bottennapp igen.

Tingsrätten i Litauen tog lättvindigt på det hela och tydligen översatte straffet felaktigt enligt en åklagare där.

Citat:
Enligt rambeslutet är huvudregeln att det är den utdömda påföljden som ska verkställas även när verkställigheten ska ske i en annan stat.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/lindrigare-straff-vid-forflyttning-fran-sverige_H4111599
Att omvandla en livstidsdom till ynka 15 år är inte att följa rambeslutet. Det ansåg även den litauiska åklagaren som överklagade den lokala tingsrättens dom.
Senast redigerad av PantherE 2017-06-28 kl. 18:40.
2017-06-28, 19:32
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Vi har inte livstidsstraff - vi har ej tidsbestämt straff.

Här kan du inte mena Sverige i alla fall.
Vilken planet lever du på för här i Sverige har vi både livstidsstraff och tidsbestämd straff.
Vi har även riktiga fångar som avtjänar dom. Nerijus som mördade Lisa och denna tråd handlar om avtjänar just nu på en livstidsstraff här i Sverige.
Återstår att se om han ska få fortsätta att avtjäna sin livstidsstraff här eller i Litauen. Förhoppningsvis så får vi snart reda på den saken.
2017-06-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Här kan du inte mena Sverige i alla fall.
Vilken planet lever du på för här i Sverige har vi både livstidsstraff och tidsbestämd straff.
Vi har även riktiga fångar som avtjänar dom. Nerijus som mördade Lisa och denna tråd handlar om avtjänar just nu på en livstidsstraff här i Sverige.
Återstår att se om han ska få fortsätta att avtjäna sin livstidsstraff här eller i Litauen. Förhoppningsvis så får vi snart reda på den saken.
Klart vi har tidsbestämt straff.

Men det straff som i denna tråd kallas för livstid är efter ändring i svensk lagstiftning numera ett "icke tidsbestämt" straff och inte längre det klassiska "tills du dör". Vi hade tidigare ett klassiskt livstids straff som motsvarade Litauens livstidsstraff. Men inte nu längre.

Det kan väl ändå inte ha undgått dig att vi har ett antal personer som blivit utsläppta utan benådning - någonting som bara är möjligt eftersom det vi kallar "livstid" inte är ett livstidsstraff längre.
2017-06-28, 20:07
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att det är ny rättegång så där har din bedömning om mig återigen nått bottennapp.
Läs innan du svarar om vad jag skriver eller inte. Dina egna gissningar om mig hör inte hemma i denna tråd. Börja inte sprida lögner om vad jag skriver som jag inte har skrivit för där blir det bottennapp igen.

Tingsrätten i Litauen tog lättvindigt på det hela och tydligen översatte straffet felaktigt enligt en åklagare där.

Att omvandla en livstidsdom till ynka 15 år är inte att följa rambeslutet. Det ansåg även den litauiska åklagaren som överklagade den lokala tingsrättens dom.

Men det är fortfarande så att de inte har anledning att översätta allt eftersom de bara behöver försöka bry sig om hur de skall översätta straffet. Att sedan parterna kan välja att ha åsikter på denna översättning av straffet är däremot en helt annan fråga.

15 år i Litauen motsvarar då en fånge i Sverige som fått sitt straff tidssatt till runt 22 år och släpps efter 2/3 av tiden. Det är längre än snittet i Sverige för 20 år sedan, men däremot kortare än nuvarande snitt som ligger runt 25 år och då en möjlighet att komma ut efter 16-17 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in