2016-02-22, 19:40
  #122401
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Beslut om PT från HD kan inte överklagas. Fråga Hurtig eller belägg det du påstår.

Menar du att ett beviljat PT inte kan överklagas HD?
2016-02-22, 19:42
  #122402
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Menar du att ett beviljat PT inte kan överklagas HD?
Inget beslut om PT från HD kan överklagas.
2016-02-22, 19:46
  #122403
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Beslut om PT från HD kan inte överklagas. Fråga Hurtig eller belägg det du påstår.

Prövning om PT i ED avsåg inte Sverige utan Italien om jag minns rätt, men dom berör såklart alla inom EU.

Detta är nu fastslaget.
2016-02-22, 19:47
  #122404
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, avsaknad av avvärjningsskador gör att man kan tro det, eller att hon var död redan när NB kom dit.
Fel forum, mannen.

För övrigt ligger problemet hos dig dvs att du inte begriper att offer oftast inte gör motstånd - antingen via att bli paralyserade av skräck eller under hot verbalt och/eller med vapen. Ett vanligt drag utöver detta är falska förespeglingar eller tomma löften (gör du si eller så kommer jag släppa dig).

Utöver detta lär hennes händer vara på snaran och försöka få loss den för att andas när det väl sker.
Du verkar aldrig ha gått självförsvarsutbildning?
Hjärnan reagerar med överlevnadsinstinkt och händerna sätts på reflex mot te.x. händer som försöker strypa mot halsen. Lärdomen via utbildningen är då att alternativt göra ett vridmoment eller sticka upp en arm mellan förövarens händer och vrida sig loss.
Men det ska till att man minns kursen när det väl sker och inte hamnar i panik som är det mest troliga. Alternativt autonoma systemet och paralys.
2016-02-22, 19:49
  #122405
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Beslut om PT från HD kan inte överklagas. Fråga Hurtig eller belägg det du påstår.

Inte säkert att HD vet det men det är inte mitt problem. Det blir deras om det inte känner till det.
2016-02-22, 19:49
  #122406
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Prövning om PT i ED avsåg inte Sverige utan Italien om jag minns rätt, men dom berör såklart alla inom EU.

Detta är nu fastslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Inte säkert att HD vet det men det är inte mitt problem. Det blir deras om det inte känner till det.
Belägg?
2016-02-22, 19:49
  #122407
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inget beslut om PT från HD kan överklagas.
Måste man gå via HD för att komma till Europadomstolen? Eller hur fungerar det? Kan man gå dit direkt kanske?
2016-02-22, 20:00
  #122408
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Belägg?

Som jag skrev. Dom dec -14 Europadomstolen.

Du ser väl själv det ologiska i att bara ena parten ges möjlighet att överklaga ett kanske livsavgörande beslut som därtill inte ens behövs motiveras.
__________________
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-22 kl. 20:02.
2016-02-22, 20:03
  #122409
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Som jag skrev. Dom dec -14 Europadomstolen.

Du ser väl själv det ologiska i att bara ena parten ges möjlighet att överklaga ett kanske livsavgörande beslut som därtill inte ens behövs motiveras.
Vilken dom? Ingen part får överklaga.
2016-02-22, 20:12
  #122410
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken dom? Ingen part får överklaga.

Jag har domen men inte framför mig.

Belägg på att ett beviljat prövningstillstånd inte får överklagas i HD.

Så det finns särskilda regler på prövningstillstånd beroende på instans?
2016-02-22, 20:14
  #122411
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jag har domen men inte framför mig.

Belägg på att ett beviljat prövningstillstånd inte får överklagas i HD.

Så det finns särskilda regler på prövningstillstånd beroende på instans?
Länka domen.

Rättegångsbalken. Vad som kan överklagas finns beskrivet, och det står inget om att beslut om PT från HD kan överklagas.
2016-02-22, 20:31
  #122412
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Självklart. jag har t o m påpekat att det inte går att hantera tejp utan handskar utan att avsätta tydlig fingeravtryck. Slutsatsen måste vara att den som tejpade Lisa använde handskar. Se även mitt lilla experiment på min hemsida. Vidhåller att fingeravtryck på ratten i hans egen bil saknar betydelse.

Ja frågan är intressant och inte helt självklart. Och här kan jag bara utgå från det faktum att personer som inte sägs kunna avge fingeravtryck av flera skäl till exempelvis psoriasis, ändå borde kunna göra det ifall de tejpades, men en sådan metod förefaller inte användas. Svaret är långt ifrån självklart.

Går det att hantera tejp utan handskar och inte lämna fingeravtryck? -Ja*
Går det att hantera tejp med handskar? -Beror nog på handskarna

Det är också en komplexare fråga än vad den ser ut att vara för en person med händerna sprayade i sårplast* bör nog inte ha några fingeravtryck att avge alls. Om det sedan är en handske eller ej är en ganska specifik fråga, delar i ett fingeravtryck är också förstås fettet som avsätts och för den som har en uppenbart torrare hud är ju även detta minskat. finns nya torrare förhårdnader i huden är det ju just dessa vilka avsätter märken i tejpen först osv.

Men att Nerijus har så låg förekomst av fingeravtryck i sin egna bil talar också ett visst språk. Hans bror har ju ett av sina fingrar avtryckta på framsidan av glaset men inte Nerijus. Vad det säger är svårt att säga entydigt men jag har bara funnit möjligheten att Nerijus förmåga att lämna bestående fingeravtryck är betydande nedsatt. Sedan blir det bara gissningar för min del.

Alla avtryck har heller inte analyserats.
Det finns såvitt jag vet inget som motsäger att Nerijus använde handskar hela tiden, och det skulle vara intressant om det fanns några spår av handskar i tejpen, för tejp är inte direkt lätt hanterat med handskar heller. Vilka handskar tror du han använde?

Ett fingeravtryck fanns på Mobiltelefonen men saknade matchning - troligen Lisas
Ett fingeravtryck fanns på mjölkpaketet vill jag minnas men det är icke analyserat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in