Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Självklart. jag har t o m påpekat att det inte går att hantera tejp utan handskar utan att avsätta tydlig fingeravtryck. Slutsatsen måste vara att den som tejpade Lisa använde handskar. Se även mitt lilla experiment
på min hemsida. Vidhåller att fingeravtryck på ratten i hans egen bil saknar betydelse.
Ja frågan är intressant och inte helt självklart. Och här kan jag bara utgå från det faktum att personer som inte sägs kunna avge fingeravtryck av flera skäl till exempelvis psoriasis, ändå borde kunna göra det ifall de tejpades, men en sådan metod förefaller inte användas. Svaret är långt ifrån självklart.
Går det att hantera tejp utan handskar och inte lämna fingeravtryck? -Ja*
Går det att hantera tejp med handskar? -Beror nog på handskarna
Det är också en komplexare fråga än vad den ser ut att vara för en person med händerna sprayade i sårplast* bör nog inte ha några fingeravtryck att avge alls. Om det sedan är en handske eller ej är en ganska specifik fråga, delar i ett fingeravtryck är också förstås fettet som avsätts och för den som har en uppenbart torrare hud är ju även detta minskat. finns nya torrare förhårdnader i huden är det ju just dessa vilka avsätter märken i tejpen först osv.
Men att Nerijus har så låg förekomst av fingeravtryck i sin egna bil talar också ett visst språk. Hans bror har ju ett av sina fingrar avtryckta på framsidan av glaset men inte Nerijus. Vad det säger är svårt att säga entydigt men jag har bara funnit möjligheten att Nerijus förmåga att lämna bestående fingeravtryck är betydande nedsatt. Sedan blir det bara gissningar för min del.
Alla avtryck har heller inte analyserats.
Det finns såvitt jag vet inget som motsäger att Nerijus använde handskar hela tiden, och det skulle vara intressant om det fanns några spår av handskar i tejpen, för tejp är inte direkt lätt hanterat med handskar heller. Vilka handskar tror du han använde?
Ett fingeravtryck fanns på Mobiltelefonen men saknade matchning - troligen Lisas
Ett fingeravtryck fanns på mjölkpaketet vill jag minnas men det är icke analyserat.