2015-05-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Är ingen större vän av blattar eller invandring. Men att skylla Saabs konkurs på blattar är fel, berodde väl på att Saab var en jävla skitbil som ingen ville köpa.

Eller snarare för att de sålde ut en för bra bil för en för liten summa
Citera
2015-05-26, 16:22
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det har inte ett skit med invandringen att göra, du är så svensk att du tror att Svensk industri är ett eget svenskt universum.
PÅ 70-talet började omvärlden tillverka billiga prylar och sälja väldigt billigt, Boom Sverige och USA kunde inte hänga med i den ekonomiska konkurrensen, så vad hände, jo industrierna flyttade dit där den billiga arbetskraften fanns, nämligen utomlands. Det var nämligen då globaliseringen föddes. Det är inte lönsamt att bygga båtar eller bilar i Sverige, vi har för dyr arbetskraft på grund av 4 veckors lagstadgad semester.

Jag tittade på historieeposet Tältprojektet på DVD förra året som handlar om arbetarrörelsens historia, och då slog det mig att priset vi fick betala för 70 års facklig kamp för arbetarnas rättigheter var detta att industrin inte längre blev lönsam.

Hela kapitalismen bygger nämligen på profit och profit gör man inte med starka fackföreningar eftersom riktig industrialisering bygger på låglöneslavar, helst barnarbetare, inga semestrar och arbetstider på 18 timmar per dygn.
Allt detta fick vi bort fram till 60-talet och då blev industrin så dyr att det inte är lönsamt att tillverka i Sverige.

Så i grunden till detta är det fackföreningarnas verk, inte invandrarna.

Läs på lite ekonomi först innan du drar på med förhastade slutsatser

Helt korrekt!

Blir besviken på hur outbildade många etniska svenskar är. De är oftast frukten av föräldrar som tillhör underklassen med arbeten såsom lokalvårdare, vaktmästare, väktare etc etc. Föräldrarnas misslyckanden har en direkt påverkan på barnen som oftast väljer samma typ av jobb och nästan alltid saknar högre utbildning. Detta är något jag fått erfara av en titt på närmaste vänner och hur deras familjehistoria ser ut.
Citera
2015-05-26, 16:36
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Invandrare är ett problem vare sig de arbetar eller ej. Åtminstone i dagens samhälle. På 50-60-talet behövdes det verkligen invandrare i industrin. De var nyttiga.

Idag är invandrarna antingen kriminella, bidragsparasiter eller stjäl jobb/bostäder från oss svenskar. Det finns inget bra med dagens invandrare, de är 100% SKIT.
Citera
2015-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Det har inte ett skit med invandringen att göra, du är så svensk att du tror att Svensk industri är ett eget svenskt universum.
PÅ 70-talet började omvärlden tillverka billiga prylar och sälja väldigt billigt, Boom Sverige och USA kunde inte hänga med i den ekonomiska konkurrensen, så vad hände, jo industrierna flyttade dit där den billiga arbetskraften fanns, nämligen utomlands. Det var nämligen då globaliseringen föddes. Det är inte lönsamt att bygga båtar eller bilar i Sverige, vi har för dyr arbetskraft på grund av 4 veckors lagstadgad semester.

Konkurrensen hände inte över en natt på 70-talet utan Sverige hävdade sig väl internationellt (till exempel mot Japan på 60-talet) tack vare en välutbildad arbetskraft med låg frånvaro.Problemen med att hänga med i den internationella konkurrensen och utflyttningen av företag ökade med ökad invandring. Det handlar inte om att skylla på invandrarna utan att diskutera varför invandringen får dessa effekter.
Citera
2015-05-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Helt korrekt!

Blir besviken på hur outbildade många etniska svenskar är. De är oftast frukten av föräldrar som tillhör underklassen med arbeten såsom lokalvårdare, vaktmästare, väktare etc etc. Föräldrarnas misslyckanden har en direkt påverkan på barnen som oftast väljer samma typ av jobb och nästan alltid saknar högre utbildning. Detta är något jag fått erfara av en titt på närmaste vänner och hur deras familjehistoria ser ut.

Jag själv tillhör den underklass du beskriver, men skillnaden för mig har alltid varit att jag sökt kunskap, när skolan inte gav tillräcklig undervisning om förintelsen så läste jag allt jag kom över om detta, jag har alltid sökt kunskap på bibliotek, de är gratis, men mina underklass likar är för lata att söka kunskap.
Kunskap är makt, kunskap kan få en att överleva när man märker att samhället håller på att skita sig.

Jag blir bara förbannad när jag läser sådana här trådar
Citera
2015-05-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvasenna
Konkurrensen hände inte över en natt på 70-talet utan Sverige hävdade sig väl internationellt (till exempel mot Japan på 60-talet) tack vare en välutbildad arbetskraft med låg frånvaro.Problemen med att hänga med i den internationella konkurrensen och utflyttningen av företag ökade med ökad invandring. Det handlar inte om att skylla på invandrarna utan att diskutera varför invandringen får dessa effekter.

Nej vår ekonomi var bara ett luftslott, vi levde helt på lånade pengar, de vanliga innevånarna tror att den största ekonomiska krisen startade 1991, men det är fel, den startade i samband med oljekrisen 76 och sedan har vi haft ständiga ekonomiska kriser i Sverige under hela 80-talet, bara det att det inte märktes utåt, utom hos oss som inte hade så bra ekonomi.

Sossarna byggde en fantasivärld som kraschade 1991 fullständigt, det hade varit bättre om de insett verkligheten redan 1976, det du skriver är bara sagor
Citera
2015-05-26, 17:16
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Jag själv tillhör den underklass du beskriver, men skillnaden för mig har alltid varit att jag sökt kunskap, när skolan inte gav tillräcklig undervisning om förintelsen så läste jag allt jag kom över om detta, jag har alltid sökt kunskap på bibliotek, de är gratis, men mina underklass likar är för lata att söka kunskap.
Kunskap är makt, kunskap kan få en att överleva när man märker att samhället håller på att skita sig.

Jag blir bara förbannad när jag läser sådana här trådar

Det som gör att de sedan får konkurrens från invandrare som faktiskt kämpat och fått ut sin examen och därmed konkurrerar ut de lata. Början på hatet som föreligger här på fb trådar. Så länge vi har lata och ointresserad svenskar att göra karriär så kommer det alltid finnas hat, vare sig mot bidragstagande invandrare eller mot karriärs inriktade invandrare. Dessa lata utgör dessvärre en stor andel av SDs sympatisörer. Men oavsett om det inte ens hade funnits någon invandrare överhuvudtaget så hade de inte klarat av något jobb, då de är för inkompetenta och lata!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Är det problem att invandrare har arbete? Ja, om dom tar arbeten som svensken kunnat få.
Konstigt, svenskarna tar ju norges, danmarks och spaniens jobb? Varför klaga på invandrare när ni själv tar andras folk, svenskar blir ju invandrare ifall de åker till spanien och jobbar där?
Citera
Medlem
Citat:
Nej vår ekonomi var bara ett luftslott, vi levde helt på lånade pengar, de vanliga innevånarna tror att den största ekonomiska krisen startade 1991, men det är fel, den startade i samband med oljekrisen 76 och sedan har vi haft ständiga ekonomiska kriser i Sverige under hela 80-talet, bara det att det inte märktes utåt, utom hos oss som inte hade så bra ekonomi.

Sossarna byggde en fantasivärld som kraschade 1991 fullständigt, det hade varit bättre om de insett verkligheten redan 1976, det du skriver är bara sagor

Statsskulden och kostnaderna för den ökade också i takt med invandringen och att det gick allt sämre med den svenska industrin så den kan också knytas till att det arbetade allt fler invandrare i Sverige.
Citera
2015-05-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Är det problem att invandrare har arbete? Ja, om dom tar arbeten som svensken kunnat få.
Om svensken hade bättre kompetens så hade hen fått det. Det är ingen judisk pk myt att arbetsgivare anställer invandrare för mångkultur. Man anställer för att få bra anställda som har en kompetens som behövs.
Citera
2015-05-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvasenna
Statsskulden och kostnaderna för den ökade också i takt med invandringen och att det gick allt sämre med den svenska industrin så den kan också knytas till att det arbetade allt fler invandrare i Sverige.

De invandrare som arbetade inom industrin fick skäll av facket för att de ökade ackorden, de jobbade extremt hårt och de blev straffade för detta.
Den utländska arbetskraften var lönsam för industrin ett kort tag, men det är kraven på 12 timmar arbetsdag och 4 veckors semester, med total stängning av industrier sommartid, varför tror du att det hette industrisommar för? Det är detta som gjorde att industrierna inte var lönsamma.

Du lever i total förnekelse.
Citera
2015-05-26, 17:30
Bannlyst
Citat:

Det här sunk samhälllet vi har idag är ett arv efter Palme.. Det är Palme som byggt grogrunden till Sunk sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in