Citat:
Ursprungligen postat av
Lydan
Det låter som att du klagar? "Problemen" du beskriver är symptom på ett rättvist och fredligt samhälle. Jag blir alltid förbannad när någon klagar över att vi är fredliga och "står i kö".
Du verkar förespråka att vi ska mer "vilda" och aggressiva, samtidigt som jag antar att di tycker att det är ett av problemen med invandringen.
Du borde inte förespråka mer aggressivitet från oss, du borde förespråka minskad eller bättre kontrollerad import av folk från mer aggressiva kulturer.
Jo, jag förstår vad du menar, jag ironiserar delvis och är delvis allvarlig. Samma saker som folk brukar gnälla på vad gäller oss "stela och tråkiga" svenskar är vad som i mångt och mycket utmärker ett välfungerande, utvecklat och fredligt samhälle med hög tillit mellan människor. Jag ser dessa som positiva egenskaper. Samtidigt är vi väldigt tacksamma offer för andra, mer aggressiva, kulturer som har andra värderingar och prioriteringar. Under decennier har kriminella sökt sig till Sverige för att utnyttja godtrogna svenskar och den generösa och toleranta svenska rättvisan. Svenska polisen och svenska politiker står ständigt där som fågelholkar och är lika överraskade varje gång de ser ännu ett kliv bakåt i utvecklingen, trots att varningstecknen funnits där hur länge som helst. Ändå lär man sig ingenting utan verkar betrakta varje händelse som undantaget som bekräftar regeln om att allt fungerar bra.
Jag förespråkar verkligen inte att vi ska bli mer vilda och aggressiva, samtidigt kommer samhället gå åt det hållet, vilket gör att vi måste hantera det på något sätt för att inte förlora kontrollen helt. Ofrånkomligen kommer det även påverka oss vanliga svenskar, både genom konsekvens och genom att förändra våra egna beteenden.
Jag tycker att vi bara borde ta emot ostraffade individer med id-handlingar som styrker deras identitet och som dessutom har antingen en utbildning eller yrkeserfarenhet som är relevant för Sverige eller presterar så pass bra på ett begåvningstest att vi kan förmoda att de kommer vara en tillgång, säg över 120 på ett IQ-test. Men vad jag tycker spelar liten roll i detta sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Massa1212
Mest negativa är att idiotpartiet SD ökar, skitsnacket att vi tar in hur mycket som själv, släng ut packet som röstar på SD. Lägg av med tramset etniska svenskar. Ger totalt fan i vem som bor här, bara vi respekterar varandra!
Helt obegripligt vad du menar.
Vad gäller att du tycker en adekvat reaktion på 10 000 ensamkommande är att slänga ut alla som röstar SD så är det svårt att se hur det skulle göra någon särskilt skillnad i kostnaden eller integrationen av asylsökande ensamkommande.
Resonerar du likadant om det skulle gälla ett tibetanskt parti som ville begränsa invandringen av kineser för att skydda den egna kulturen? Eller om det hade handlat om indianer som ville skydda sin kultur från att bli överkörd av västerländsk? Hur resonerar du om alla etniska föreningar som finns i Sverige och som har som ändamål att se efter den egna etniska gruppens intressen? Är det bara svenska intressen som det är fult att värna om i Sverige?
Att vi respekterar varandra är det viktigaste tycker du, tror du invandringen från kulturer, etniciteter och religioner som har sina egna konflikter som vi nu ser blomma upp även i Sverige ökar eller minskar respekten mellan grupper i Sverige? Tror du respekten mellan människor i landet med världens högsta mellanmänskliga tillit ökar eller minskar när invandrarna kommer från länderna med världens lägsta mellanmänskliga tillit? Tror du respekten ökar eller minskar när klyftorna ökar mellan människor med olika hudfärg, religion och kultur ökar?
Att DU ger fan i vem som bor här och dessutom tycker det är lämpligt att kasta ut människor p.g.a. att de röstar på det enda partiet som vill minska invandringen säger en del om dig och din syn på oliktänkande.
Respekt för andras åsikter och upplevelser verkar inte precis prägla ditt tänkande.