2015-05-22, 19:44
Bannlyst
Säg att jag vill bygga en tvåtaktsmotor från råmaterial, eller en växellåda. Jag är händig och kan mecka med allt men har mycket lite erfarenhet av bearbetning av råmaterial. Jag är säker på att jag kan hantera fräsar och liknande maskiner utan att förstöra dem. Hur kan jag få tillgång till såna maskiner? Finns det verkstäder man kan hyra in sig i? Finns det "öppna verkstäder"?

Bor i en stor stad. Tack på förhand för tips.
Citera
2015-05-22, 21:19
Medlem
BNCs avatar
Kolla om det finns något Makerspace i din stad. Finns i bland annat Stockholm och Malmö i alla fall, de kan möjligen ha lite metallbearbetningsmaskiner.

Annars får du väl börja investera, vill du hålla på med sånt i livet är det väl värt att skaffa sig en bostad med garage och köpa sig en gammal svarv och fräs mm. En liten motor går säkert att bygga med en bänksvarv och bänkfräs om bara kunskapen finns.
Citera
2015-05-22, 21:20
Medlem
TrampLOLs avatar
Leta upp en verkstad och erbjud att du kan hjälpa till då och då, när dem insett att du har koll kanske dom låter dig använda verkstaden för egna projekt.
Citera
2015-05-24, 00:40
Medlem
Att kunna hantera maskiner, både konventionella samt CNC-styrda maskiner är inte så "bara". Även om man har erfarenhet av hur en tvåtaktsmotor fungerar så kommer du att stöta på en mängd olika svårlösta problem vid tillverkningen.

Jag har jobbat både med konventionella samt CNC-styrda maskiner i åratal, och har dessutom utbildning. Jag skulle nog inte klara av att tillverka en fungerande ottomotor trots att jag både har maskinvana samt kunskap om hur en ottomotor fungerar. Jag vet att jag skulle stöta på så mycket problem under tillverkningens gång att jag skulle köra fast och ge upp.

Nu pratar jag om mig själv, men jag har aldrig hört någon tillverka sin egen ottomotor? Dom duktiga på mitt jobb klarar av att totalrenovera motorer, och dom är skillade.
Citera
2015-05-30, 17:46
Bannlyst
Makerspace var en bra idé, tack för förslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in