Som Bayern-fan är jag glad över de värvningarna, även Hummels om han kommer. Lite 'den förlorade sonen' där. FC Bayern har en plikt gentemot sina supportrar att ständigt försöka bli bättre, och det blir man lättast genom att värva världsspelare. Bayerns största marknad är, så klart, den inhemska. Inget konstigt med det.
Att Bayern tillåts köpa upp startspelare från Dortmund är inga konstigheter. Bayern är helt enkelt på en annan nivå och kan erbjuda marknadsenliga löner, vilket tyvärr inte Dortmund kan. Om dessa spelare besitter hög kompetens ska de givetvis bli betalda därefter. Kan inte BVB punga upp så drar spelarna vidare, till nästa nivå.
Jag förstår folks upprördhet när det känns som FCB köper upp "hela" BVB för lets face it, det förstör spänningen i ligan. Men det är inte Bayerns problem. Bayern är just nu på den allra högsta nivån i världsfotbollen och har en extremt bra ekonomi. De är på toppen och siktar högre. Dortmund är inte riktigt där och kommer ej komma dit på ren vilja om inte ekonomin finns där. Det är något man får bygga upp under många år.
Så, ja. Vi kan alla konstatera att det är tråkigt för ligan i sig, men vad ska Bayern göra? Lägga sig platt av sympati? Ska Dortmund i sin tur göra likadant och sluta köpa spelare från BMG och liknande(som, likt FCB/BVB är på olika nivåer ekonomiskt och truppmässigt)?
Vi kanske lika bra kan dela upp alla Bundesligas stjärnor så det är jämt fördelat över hela serien?
Nej, Bayern har ingen skyldighet gentemot andra lag eller de lagens supportrar. Deras skyldighet ligger hos sina egna supportrar och sin organisation - och den skyldigheten efterlevs med råge.
I övrigt ser jag fram emot Hummels till nästa säsong. Som någon sade känns det som han är den saknade pusselbiten. Hummels - Boateng kommer bli världens bästa mittbackspar