2016-04-27, 09:24
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
De allra flesta dortmund supportrarna håller inte med. Det vart ett jävla liv när Götze blev klar för Bayern. När Lewandowskis sista match var kommen fick han till stor skillnad mot Götze en rejäl hyllning. Lewa gick som bosman för att Dortmund ansåg att det var mer värt för dem att låta kontraktet löpa ut. Lewa agerade professionellt trots att han var väldigt besviken på klubbens beslut och gjorde alltid sitt bästa fram till slutet. Det syntes väldigt tydligt vad supportrarna tyckte om Lewa och Götze.

Götze hade en utköpsklausul, det kan endast ledningen i Dortmund ta på sig, och det är alla spelares rätt att använda den.
Citera
2016-04-27, 10:44
Medlem
Visst, alla dessa kopplingar som flera spelare från Dortmund har till området/klubben Bayern osv...men att Bayern bara går in och kan köpa flertalet spelare från det andra bästa laget i Tyskland känns skumt. På det sättet har ju Bayern helt klart en fördel jämfört med sina europeiska rivaler.

När var det senast Barcelona och Real Madrid värvade sinsemellan? Juventus, Inter och Milan? PSG och Marseille? Ajax och Feyenoord? Engelska lag tar jag inte med då det värvas friskt mellan topplagen.

Och då är det inga reservspelare vi snackar om.
Citera
2016-04-27, 10:53
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Visst, alla dessa kopplingar som flera spelare från Dortmund har till området/klubben Bayern osv...men att Bayern bara går in och kan köpa flertalet spelare från det andra bästa laget i Tyskland känns skumt. På det sättet har ju Bayern helt klart en fördel jämfört med sina europeiska rivaler.

När var det senast Barcelona och Real Madrid värvade sinsemellan? Juventus, Inter och Milan? PSG och Marseille? Ajax och Feyenoord? Engelska lag tar jag inte med då det värvas friskt mellan topplagen.

Och då är det inga reservspelare vi snackar om.

Det är ju för att Bayern är på en helt annan nivå. I Bayern är BL-titeln ett krav och det är CL-pokalen som gäller. Det är bara Barcelona och Real Madrid som ligger på samma nivå. Dortmund är ungefär som Atletico Madrid, ett lag där spelarna utan att tveka skulle gå till Barcelona t.ex.
Citera
2016-04-27, 11:01
Medlem
Cambijaos avatar
Serie A är väl ganska givmilda vid försäljning till konkurrenter.

Sen ska man aldrig någonsin dra en parallell med Real Madrid och Barcelona med någon annan rivalitet bland storlagen. Hatet där emellan är större än fotboll och alldeles för infekterat att jag, såhär på rak arm, inte kan komma på något värre.

Sen finns det alltid derbyn i ligor med mycket passion, men inte riktigt som Barcelona och Real Madrid. Sen att El clasico har blivit ett jävla jippo där 80% av publiken är från Asien är en annan grej.
Citera
2016-04-27, 11:42
Medlem
Skranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Det är ju för att Bayern är på en helt annan nivå. I Bayern är BL-titeln ett krav och det är CL-pokalen som gäller. Det är bara Barcelona och Real Madrid som ligger på samma nivå. Dortmund är ungefär som Atletico Madrid, ett lag där spelarna utan att tveka skulle gå till Barcelona t.ex.

Atlético Madrid har dock varit smarta och förhandlat fram enorma utköpsklausuler på sina spelare vilket gör att de alltid haft ett starkt förhandlingsläge och inte behövt sälja för struntsummor, och nu kan återinvestera dessa pengar.

Det gör mycket. Det är därför Atlético nu kan köpa ett flertal spelare varje säsong för 20-30 miljoner Euro, knyta till sig eftertraktade talanger och vara med i jakten på en dyr Cavani exempelvis. Medan Dortmund tvingas leta efter billiga alternativ som långtifrån alltid slår ut rätt.
Citera
2016-04-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Serie A är väl ganska givmilda vid försäljning till konkurrenter.

Sen ska man aldrig någonsin dra en parallell med Real Madrid och Barcelona med någon annan rivalitet bland storlagen. Hatet där emellan är större än fotboll och alldeles för infekterat att jag, såhär på rak arm, inte kan komma på något värre.

Sen finns det alltid derbyn i ligor med mycket passion, men inte riktigt som Barcelona och Real Madrid. Sen att El clasico har blivit ett jävla jippo där 80% av publiken är från Asien är en annan grej.

Fast Götze och Lewandowski är som sagt inga reservspelare. Det vore som att Real Madrid skulle sälja Benzema och sen nån mer startspelare till Barcelona. Sen är det klart att ingen rivalitet kan jämföras med Real/Barca, men jag tycker det är skumt och inget som gynnar varken Dortmund eller den tyska ligans konkurrens överlag när Bayern kan värva dem bästa spelarna från de större tyska lagen.

Vad gäller Serie A så handlas det friskt med reservspelare och medelmåttor sinsemellan de största lagen. Men det är ju knappast så att Juventus och Milan säljer sina bästa spelare till varandra år efter år? Ta Napoli som ett exempel. Napoli vägrade att sälja Cavani till Juventus även om man fick in ett bra bud från deras sida.

Bayern och Dortmund har ett konstigt förhållande och jag tror inte det är bra för Dortmund att fortsätta sälja sina bästa spelare till en inhemsk konkurrent istället för att sälja till lag utanför Tyskland. Dessutom gick Götze för kaffepengar. Hade man sålt honom till ett engelsk lag hade man kunnat få minst 50€ miljoner. Nej, märkligt är det. Dels för att man säljer sina spelare för kaffepengar till sin största inhemska konkurrent och dels för att man överhuvudtaget säljer sina spelare till sin största inhemska konkurrent.
Senast redigerad av Assdefender 2016-04-27 kl. 12:13.
Citera
2016-04-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish

Konstig jämförelse. Dortmund har slagits om ligatiteln år efter år i 6-7 år nu och etablerat sig som ett lag som kan vinna ligatiteln. Atletico Madrid var länge ett lag som hade samma status som Valencia, dvs ett mittenlag som slogs om platserna under toppskiktet. (4-7)
Citera
2016-04-27, 13:00
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Konstig jämförelse. Dortmund har slagits om ligatiteln år efter år i 6-7 år nu och etablerat sig som ett lag som kan vinna ligatiteln. Atletico Madrid var länge ett lag som hade samma status som Valencia, dvs ett mittenlag som slogs om platserna under toppskiktet. (4-7)

Slagits om ligatiteln? Stopp i backarna. Jag är Dortmund-supporter men att du ska komma och påstå att vi/dortmund slagits om ligatiteln åren Pep varit i Bayern t.ex är ju bara bullshit.

Tyvärr är det ju så att det inte räcker med att Dortmund/annat tyskt lag når sin maxpotential/kapacitet 1 säsong eller 2 för att vinna BL. Bayern ska samtidigt vara lite på dekis.

Dortmund har slagits om att bli nästbästa laget i Tyskland typ samtliga år sedan de var i CL-final. Där nånstans i samband med Götze/Lewandowski drog dog kampen på riktigt. Enligt mig. I år var det ju ganska nära, men kändes aldrig direkt farligt. Tyvärr.
Citera
2016-04-27, 15:10
Medlem
G-spottornados avatar
Som Bayern-fan är jag glad över de värvningarna, även Hummels om han kommer. Lite 'den förlorade sonen' där. FC Bayern har en plikt gentemot sina supportrar att ständigt försöka bli bättre, och det blir man lättast genom att värva världsspelare. Bayerns största marknad är, så klart, den inhemska. Inget konstigt med det.

Att Bayern tillåts köpa upp startspelare från Dortmund är inga konstigheter. Bayern är helt enkelt på en annan nivå och kan erbjuda marknadsenliga löner, vilket tyvärr inte Dortmund kan. Om dessa spelare besitter hög kompetens ska de givetvis bli betalda därefter. Kan inte BVB punga upp så drar spelarna vidare, till nästa nivå.

Jag förstår folks upprördhet när det känns som FCB köper upp "hela" BVB för lets face it, det förstör spänningen i ligan. Men det är inte Bayerns problem. Bayern är just nu på den allra högsta nivån i världsfotbollen och har en extremt bra ekonomi. De är på toppen och siktar högre. Dortmund är inte riktigt där och kommer ej komma dit på ren vilja om inte ekonomin finns där. Det är något man får bygga upp under många år.

Så, ja. Vi kan alla konstatera att det är tråkigt för ligan i sig, men vad ska Bayern göra? Lägga sig platt av sympati? Ska Dortmund i sin tur göra likadant och sluta köpa spelare från BMG och liknande(som, likt FCB/BVB är på olika nivåer ekonomiskt och truppmässigt)?
Vi kanske lika bra kan dela upp alla Bundesligas stjärnor så det är jämt fördelat över hela serien?

Nej, Bayern har ingen skyldighet gentemot andra lag eller de lagens supportrar. Deras skyldighet ligger hos sina egna supportrar och sin organisation - och den skyldigheten efterlevs med råge.

I övrigt ser jag fram emot Hummels till nästa säsong. Som någon sade känns det som han är den saknade pusselbiten. Hummels - Boateng kommer bli världens bästa mittbackspar
Citera
2016-04-27, 15:14
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado

I övrigt ser jag fram emot Hummels till nästa säsong. Som någon sade känns det som han är den saknade pusselbiten. Hummels - Boateng kommer bli världens bästa mittbackspar

Får hoppas Hummels hittar tillbaka till sina tidigare års form istället där han halkar, sjabblar och står för idiottacklingar. Den här säsongen har han varit helt outstanding egentligen hela säsongen.

Men det känns dystert att Dortmund åtminstone inte iallafall kan tvinga spelarna att gå utomlands. Det saknas knappast intressenter från andra klubbar för Auba, Hummels eller Gundogan.

Då får man väl åtminstone se till att inte slå två slag mot sig själv genom att försvaga sig själv och stärka sin konkurrent. Om man nu ens ser sig själva som konkurrent till Bayern eller om man accepterar hackordningen och slåss om att vara nästbäst i Tyskland.

Att spelarna vill dit har jag inte så mycket att tycka om. Det är väl naturligt att spelarna vill spela för den största tyska klubben, dessutom i ett land som präglats av att Bayern Munchen är "die mannschaft" och alla andra klubbars bästa spelare gärna spelar där.

Då får ju bara den sportsliga ledningen tvinga ut spelarna ur Tyskland istället för att låta spelarna pissa på klubben och säga att de vill gå dit. Det är egentligen min enda åsikt i detta.

Och nej, som sagt. I affekt avskyr jag Bayern för att de KAN och GÖR det de gör. Men självklart ser det lösningen att sina konkurrenters bästa spelare som den bästa lösningen. Det är upp till de andra klubbarna i Tyskland att vägra sälja storspelare till Bayern, att spelarna som kommer till Schalke, Dortmund, Leverkusen m.m fattar att det här är ingen språngbräda till Bayern. "Om du vill till Bayern om 2-3 år, gör dig icke besvär att komma via oss. "

Det är den enda lösningen. Men om spelarna då svarar med att göra en Lewandowski och sitta av kontraktet för att de föredrar Bayern så högt framför andra stora klubbar så är det ju trist.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-04-27 kl. 15:17.
Citera
2016-04-27, 19:26
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Men det känns dystert att Dortmund åtminstone inte iallafall kan tvinga spelarna att gå utomlands. Det saknas knappast intressenter från andra klubbar för Auba, Hummels eller Gundogan.

Då får man väl åtminstone se till att inte slå två slag mot sig själv genom att försvaga sig själv och stärka sin konkurrent. Om man nu ens ser sig själva som konkurrent till Bayern eller om man accepterar hackordningen och slåss om att vara nästbäst i Tyskland.

Att spelarna vill dit har jag inte så mycket att tycka om. Det är väl naturligt att spelarna vill spela för den största tyska klubben, dessutom i ett land som präglats av att Bayern Munchen är "die mannschaft" och alla andra klubbars bästa spelare gärna spelar där.

Då får ju bara den sportsliga ledningen tvinga ut spelarna ur Tyskland istället för att låta spelarna pissa på klubben och säga att de vill gå dit. Det är egentligen min enda åsikt i detta.

Och nej, som sagt. I affekt avskyr jag Bayern för att de KAN och GÖR det de gör. Men självklart ser det lösningen att sina konkurrenters bästa spelare som den bästa lösningen. Det är upp till de andra klubbarna i Tyskland att vägra sälja storspelare till Bayern, att spelarna s.

Håller med på de flesta punkter, men inte att de bör välja andra ligor. Dels för att jag hellre ser de i Bayern av egna själviska orsaker och dels för att högprofilspelarna då lämnar ligan. Är det inte bättre - ur en neutral tysk synpunkt - att de stannar i Tyskland? Ej retorisk fråga, är nyfiken på vad andra känner om detta.

Men nu börjar vi avvika från topic lite grann, så denna diskussion hör bättre hemma i tråden om Tysk fotboll.
Citera
2016-04-27, 20:55
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Neven Subotic ryktas göra Klopp sällskap igen. En värvning som om den sker inte känns lika positiv som för något är sedan. Blir han kvitt skadorna kanske Klopp kan få honom på rätt spår igen.

Pålitlighet? Ingen aning
Källa: https://twitter.com/RevierSport .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in