2015-05-18, 17:07
Medlem
Jag kör nu bootstrap som grid (plus lite annat). Stötte dock på Flexbox css. Har dock inte riktigt förstått vad det är. Kan man ersätta bootstrap grid med det eller är det snarare ett kompliment?
Citera
2015-05-18, 18:47
Medlem
Tvillingens avatar
Ja flexbox gör det lättare att skapa en layout som ändrar sig efter klientens skärmupplösning och att uppnå det Bootstrap gör, så borde vara ganska enkelt. Det är nog dock snarare Bootstrap som ska ses som ett komplement och inte tvärtom.

Här kan du se hur flexbox fungerar.
https://css-tricks.com/snippets/css/a-guide-to-flexbox/
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Guide/CSS/Flexible_boxes
Citera
2015-05-18, 20:31
Medlem
Det som gör mig lite förvirrad. Väldigt många webbsidor utvecklas med bootstrap som grid och väldigt få med Flexbox. Ändå är webbläsarstödet rätt stort. Dessutom står det på en av dina länkar

Citat:
Note: Flexbox layout is most appropriate to the components of an application, and small-scale layouts, while the Grid layout is intended for larger scale layouts.

Bootstrap kör ju grid. Ska man Köra flexbox för bärbara enheter och bootstrap för datorer? Verkar dock rätt lätt att göra grid med Flexbox enligt länkarna du skrev.
Citera
2015-05-18, 21:00
Medlem
-Ja, flexbox har bra browserstöd och rekommenderas av många så det är lite av ett mysterium att det inte blivit mer populärt. Speciellt med tanke på hur jäkla många CSS3 Columns-tutorials det fanns för ett par år sedan (innan CSS-ramverkens storhetstid).
Håller själv på med webutveckling och har inte satt mig in i flexbox ordentligt än, men har svårt att motivera varför - det verkar sjukt smidigt och är en grej jag efterfrågat i många år.

-Bootstrap är ju ett komplett CSS-ramverk med bra defaultstilar för knappar, containers etc.
Det är i huvudsak därför det är så populärt. Grid-systemet tar nog många bara på köpet.
När man väl köpt in sig på Bootstrap helt så antar jag att det emot lite att byta gridsystem, så det är nog därför bootstraps-grid bibehåller viss popularitet.

-Finns ingen direkt anledning att köra båda. Det blir nog bara rörigt. Välj det ena eller det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in