2015-05-18, 10:10
Medlem
Tillgängliga fonder hos Skandia, bild hos imgur

Har från tidigare arbetsgivare en tjänstepension med fribrev hos Skandia. Fondutbudet är väldigt begränsat och avgifterna rätt höga.

Ska försöka flytta kapitalet till Avanza eller Nordnet, men det verkar dels kosta en del pengar och innebära rätt mycket byråkrati. Själva flytten kunde ta tre månader.

Har två konkreta frågor:
1) Är det någon av dessa fonder som är ett okej val (se länkad bild)?
2) Är det någon av fonderna som är bra lämpad som parkeringsplats i tre månader inför flytt med tanke på rådande marknadsläge?
Citera
2015-05-20, 17:11
Medlem
Parkerade pengarna på Skandia penningmarknadsfond, det var den minst dåliga jag hittade. Förhoppningsvis tar inte flytten allt för lång tid.
Citera
2015-11-02, 07:44
Medlem
gör Inga affärer med skurkbolaget Skamlia
Citera
2015-11-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Parkerade pengarna på Skandia penningmarknadsfond, det var den minst dåliga jag hittade. Förhoppningsvis tar inte flytten allt för lång tid.

Jag skulle också ha valt en penningmarknadsfond under flyttiden. Inte kul att ligga låst i någon högriskfond och inte kunna sälja under en tid.

Kom bara ihåg att byta till någon annan fond efter flytten. Jag hade valt en globalfond med så låg avgift som möjligt. Flyttar du till Avanza kan du lägga en del i Avanza Zero också. Och en del i emerging markets eftersom det är väldigt lång tidshorisont (förutsätter att du är under 30). Jag hade själv lagt 20% Avanza Zero, 20% Emerging markets/frontier/afrika/liknande och 60% billig globalfond, typ LF Global Index.
Citera
2015-11-02, 10:50
Medlem
cleanusers avatar
Jag har min tjänstepension hos Skandia (men ser just nu över möjligheten att flytta till Avanza). Jag har deras globalfond samt Didner & Gerge Aktiefond/Småbolag. Inte mycket att hurra över förutom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in