2005-10-12, 10:51
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
mm, visst säJer det de ?

Gissa vad bruneböj betyder

Hm skulle det kunna ha någonting med korv att göra?
Citera
2005-10-12, 11:08
Medlem
AngryDwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trek
Det heter inte guleböj. Haj heter inte Kempetorsk och rullstol heter inte CP-chair.

Tack å lov!
Citera
2005-10-12, 11:16
Medlem
BalleKalles avatar
Vi frågade en tullare i Sandefjord om han visste vad en fjordknallert är
(motorbåt för ni som inte vet).
Han visste inte det!!! och han blev jätteupprörd när vi berättade för honom!
Dumma norrmän
Citera
2005-10-13, 01:16
Medlem
Farbror Sallads avatar
En komisk sak är att vår käre seriefigur Fantomen i norskan har fått genuset neutrum:

Fantomet!

Jag är inte 100 på detta, men jag har för mig att jag själv sett namnet på tidsskriften i Norge... Någon som vet?
Citera
2005-10-13, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
En komisk sak är att vår käre seriefigur Fantomen i norskan har fått genuset neutrum:

Fantomet!

Jag är inte 100 på detta, men jag har för mig att jag själv sett namnet på tidsskriften i Norge... Någon som vet?

Inte alls omöjligt, han heter nämligen så i danmark! http://www.deepwoods.org/denmark/fantomet_pb1.jpg
Citera
2005-10-13, 02:19
Medlem
Subb[a]s avatar
Kjempetorsk... ja jag höll på att dö i garv första gången jag hörde det, tyvärr drev ju mina norska kamrater med mig verkar det som...

Roliga var ju att det var DOM som sa det. Elakingar. Guleost och Knakbröd var det en kille som skulle äta också... var det sant? Knakbröd ^^ Han sa att det var ett slang på norska för knäckebröd. Guleost, är vanlig ost.
Citera
2005-10-13, 02:31
Medlem
broderdebs avatar
"Bärs" betyder bajs på norska... En särskild sorts diarébajs tror jag.
Jag bodde i Norge en stund för några år sedan och de tyckte alltid att det var hysteriskt roligt att jag sa "Jag ska ut och dricka bärs"
Citera
2005-10-16, 12:46
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderdeb
"Bärs" betyder bajs på norska... En särskild sorts diarébajs tror jag.
Jag bodde i Norge en stund för några år sedan och de tyckte alltid att det var hysteriskt roligt att jag sa "Jag ska ut och dricka bärs"
Stavas det verkligen så? Vet att danskarna uttalar det som bärs, men jag tror inte det stavas så --
Citera
2005-10-16, 21:21
Medlem
Rubbes avatar
Haha, det ska bekännas att jag trodde på guleböj fram tills för några år sen när jag konfronterade en norrman. Fick höra det som barn och har sedan aldrig gett det nån djupare fundering eller tvivel.
Citera
2005-10-16, 21:45
Medlem
arlaharens avatar
En norska påstod att grodyngel heter rumpetroll. Jag fattar att CP-truck and pansartax inte är sant... men rumpetroll ?_?
Någon?
Citera
2005-10-16, 23:49
Medlem
Bexs avatar
Jag är en hel del i Norge...
Grodyngel heter mycket riktigt rumpetroll. Och bärs (stavas bæsj) betyder bajs. Bajskorv heter således bärspölse (bæsjpølse) vilket leder tankarna till ölkorv!
Andra luriga ord är pula som betyder knulla. Att säga att man pulade i trädgården i helgen väcker alltid muntra leenden från norrmännen, för att inte tala om pula med bilen.
Anledning på norska betyder möjlighet på svenska. Det är alltså helt korrekt att svara på en mötesinbjudan att man inte har "tid och anledning att komma" vilket blir mycket otrevlig om man är svensk och inte kan norska. För övrigt höll det på att bli en diplomatisk kris på 80-talet när den norska regeringen svarade just så på en inbjudan från den svenska regeringen. Dock så fanns det en tjänsteman som påtalade vad anledning betydde så det hann aldrig bli nån kris...

Fråga gärna mer om det är nåt ni undrar över!
Citera
2005-10-17, 00:17
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bex
Fråga gärna mer om det är nåt ni undrar över!

Är det sant att gruppsex heter 'klumpesnask'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in