2015-05-17, 18:53
Medlem
uhlans avatar
Har en 9-5 med check engine-lampan lysande.

Nu till problemet:

Jag vet att det inte är något fel på motorn, det är någon givare som glappar.
Jag har släckt den åtskilliga gånger med mitt eget OBD-verktyg och ibland tänds den igen efter 50 mil, ibland efter 1 mil.

Hur i helvete släcker jag skiten för gott? Det är så väldigt störande att behöva koppla in instrumentet, läsa felkoden, radera felkoden gång efter gång.

Tack på förhand
Citera
2015-05-17, 18:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhlan
Har en 9-5 med check engine-lampan lysande.

Nu till problemet:

Jag vet att det inte är något fel på motorn, det är någon givare som glappar.
Jag har släckt den åtskilliga gånger med mitt eget OBD-verktyg och ibland tänds den igen efter 50 mil, ibland efter 1 mil.

Hur i helvete släcker jag skiten för gott? Det är så väldigt störande att behöva koppla in instrumentet, läsa felkoden, radera felkoden gång efter gång.

Tack på förhand

Åtgärda felet är en bra början för att hålla lampan släckt...

På din beskrivning så låter det som det klassiska SAAB felet med bypass-ventilen och läckande vakuumslangar?
Citera
2015-05-17, 19:07
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Åtgärda felet är en bra början för att hålla lampan släckt...

På din beskrivning så låter det som det klassiska SAAB felet med bypass-ventilen och läckande vakuumslangar?

Nejnej.

Motorn och i princip allt i motorrummet är genomgånget och godkänt. Det finns inget riktigt fel.

Bilen går precis lika bra som den alltid gjort.

OBS. Nu är jag inte någon mekaniker, utan jag mekar lite på fritiden, men jag är ganska beläst på SAAB.
Citera
2015-05-17, 19:15
Medlem
Du skriver att du vet att det inte är fel på motorn utan nån givare som glappar. ta obd koden du får fram, googla vad det är för fel, åtgärda felet, tex givaren som glappar som du misstänker.
Citera
2015-05-17, 19:23
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeroz86
Du skriver att du vet att det inte är fel på motorn utan nån givare som glappar. ta obd koden du får fram, googla vad det är för fel, åtgärda felet, tex givaren som glappar som du misstänker.

What he said

Om du stör dig så förbannat på problemet så är det väl bara läsa ut felkoden och fixa problemet? Hör med grabbarna på http://www.saabturboclub.com/ om problemet inte direkt går att läsa ut.
Citera
2015-05-17, 20:06
Medlem
Prostreet32s avatar
Skriv ut P-koden här i tråden.
Citera
2015-05-21, 18:57
Medlem
Bull10s avatar
Först o främst måste man se vilken kod det är så man har något att gå på annars letar man bara i blindo.

Radera gång på gång hjälper inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in