Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Ja, det är väl ett bra råd om de vill få det att funka. Hon får inse att det inte kan vara lika spännande i förhållandet som i början och att han inte kommer anstränga sig lika hårt för att få henne som han gjorde då. Han får inse att sexlivet också blir mer vardag och att han inte kan försoffa sig totalt men samtidigt förvänta sig att hans tjej ska vara kåt på honom 24/7.
Grejen är väl att som jag läser TS har hon redan försökt att anstränga sig och kompromissa och ha sex på hans villkor utan att få det som hon egentligen vill ha för att tända till. Han å andra sidan vill (iaf enligt TS) inte anstränga sig utan enbart få utan att ge.
Jag tycker inte vi ska "måla fan på väggen" (som uttrycket säger) och döma ut killen. Jag uppfattar det som att han är omedveten om hennes problem. Hon har gett honom sex på hans villkor ja - men har hon förklarat för honom vad hon saknar och tydliggjort hur viktigt det är för henne? Män är inte tankeläsare och vi är trögare än kvinnor på att uppfatta känslomässiga signaler. Jag tycker därför killen ska få både en och sju chanser att ändra på sig.
TS: Först måste han bli fullständigt på det klara med exakt VAD som är
ditt problem. Då män vet vad problemet är, brukar vi vara mycket duktiga på att åtgärda det. Så du måste klargöra detta för killen. Jag tror du har sagt det på något kvinnligt sätt, väldigt inlindat och logiskt otillgängligt för en man. Beskriv det dock mer i termer av önskvärt beteende än problem.
Till alla: Män och kvinnor är olika. Hon måste förklara problemet med ett manligt språk. Linda inte in det. Kom inte med långa känslomässiga beskrivningar av hur mycket hon älskar honom och hur bra de hade det. Den manliga hjärnan somnar då... Sorry, men så är det. Tala till honom såhär, ungefär: "Jag blir så kåt på dig då du gör si och så. (Flika här in de saker han gjorde i början). Då vill jag gärna göra X med dig, som du älskar. Hur kan vi göra så att du kåtar upp mig så mycket att jag vill göra X, Y och även Z för dig?" Skippa de långa historiska och känslomässigt färgade anekdotiska historierna om hur det en gång var. Gå rakt på sak och tala till hans vänstra hjärnhalva OCH hans reptilhjärna
samtidigt. Då jävlar kommer det hända grejer!
Som jämförelse kan jag säga att min första flickvän alltid ville ha sex då jag hade städat. Jag har aldrig städat så mycket som under den tiden...
Nästa flickvän klagade alltid då jag hade städat. Om jag hade städat klagade hon på att jag inte hade diskat. Hade jag städat och diskat, klagade hon på att jag inte hade tvättat. Hade jag tvättat, klagade hon på att jag inte hade städat. etc. Hon letade alltid bara efter fel och ville aldrig själv göra nåt bidrag. Psykopaten gjorde långa listor på saker hon tyckte var dåligt med mig...

Samtidigt tyckte hennes egen mor att det var HON som var den late. Modern noterade vid flera tillfällen (till exempel) att Karins sida av sängen var mycket sämre städad och ren än min... Hennes sida av rummet mer stökigt, etc. Gissa om jag tröttnade på den tjejen? Vi hade inte haft sex på ett år då vi gjorde slut. Det kändes som om jag hade muckat från kåken, då jag flyttade! Så man kan inte heller endast säga vad man tycker är fel och inte komma med uppmuntrande lösningar. Att inte se sina egna brister är också ett stort misstag många kvinnor gör. Allt är inte alltid
enbart männens fel.
Män är enkelspåriga. Det är lätt att leda oss till önskvärt beteende... - Om man använder rätt verktyg. Det bästa rådet någon någonsin kan ge kvinnor om oss män är
att ni måste tala till vår vänstra hjärnhalva och till vår reptilhjärna, om ni vill nå fram. Vår högra hjärnhalva är underutvecklad jämfört med kvinnors... (Och tvärtom). Häng nu inte upp er på forskning si eller så, utan se detta som ett användbart verktyg helt enkelt.
TS: Pröva det ordentligt - och du kommer att finna att det är häpnadsväckande hur väl det fungerar! (Jag själv jobbar med mitt beteende, att göra motsatsen med kvinnor, fungerar jättebra det med. Det vill säga att tala mer till hennes högra hjärnhalva och reptilhjärna).
Katzyn: Jag tror inte att TS pojkvän är medveten om att han inte tillför den sortens handlingar som TS blir mest bekräftad och lycklig av. Jag tror han är "
oblivious to the problem". Ursäkta, men det sägs bättre på engelska...