2015-05-10, 22:19
Medlem
Jag har fått en .h fil och lagt den i samma mapp som min .c fil. Nu vill jag använda en funktion som finns i .h filen men då får jag felmeddelandet: undefined reference to `...'

Jag använder mig av Code::Blocks och kompilatorn GNU GCC Compiler

Jag är väldigt ny med c programmering och skulle vilja ha en förklaring som idioter kan förstå.
Citera
2015-05-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Jag har fått en .h fil och lagt den i samma mapp som min .c fil. Nu vill jag använda en funktion som finns i .h filen men då får jag felmeddelandet: undefined reference to `...'

Jag använder mig av Code::Blocks och kompilatorn GNU GCC Compiler

Jag är väldigt ny med c programmering och skulle vilja ha en förklaring som idioter kan förstå.

har du inkluderat header filen i din .c fil?
Citera
2015-05-10, 22:31
Medlem
kimdah2002s avatar
headerfiler innehåller vanligtvis bara typdeklarationer och funktionsprototyper
Funktionsdefinitionerna återfinns i en .c eller .lib eller .dll fil

Har du bara en .h fil
Citera
2015-05-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newone
har du inkluderat header filen i din .c fil?
Ja, om du menar #include "headerfilen.h"
Citera
2015-05-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
headerfiler innehåller vanligtvis bara typdeklarationer och funktionsprototyper
Funktionsdefinitionerna återfinns i en .c eller .lib eller .dll fil

Har du bara en .h fil
Okej, så jag måste göra funktionerna också? Jag har bara fått headerfilen
Citera
2015-05-10, 22:35
Medlem
Försök göra det lätt för folk att kunna svara (korrekt) på din fråga :

Allmänt försök att skriva ned hela felmedelandet.
(Gärna med klipp o klistra utan att skriva av det..)
Alla kan inte din kompilator och känner inte igen texten i felmedelanden.
Då kan det vara bra att ha den fulla texten ifrån felet.

Allmänt om C och C++.

Du kan INTE ( normalt ) använda en funktion från en .h fil.

Du behöver deklarera en funktion.