Hej!
Jag är hobbyfotograf och försöker lära mig om avancerat sminkande så jag kan göra sånt också. Pluggar primers, moisturizers, concealers, BB/CC/DD creams, puder och så vidare. Såg en serie bilder där huden på modellen var imponerande. Frågade lite om hur fotot var editerad. Fick höra att den inte var direkt editerad så sett, men att det var väldigt mycket smink på modellen, och så fick jag kontaktuppgifter till makeup-artisten. Hörde av mig och sade
Citat:
Hej!
Jag är med i [fotografgrupp]. Talade med [modell] om en serie bilder hon gjort med er. Frågade om vad för kategori smink om använts till den. Hon sade att hon inte visste och att man skulle fråga dig. Vågar inte fråga för detaljerat då det är ert arbete, utan undrar bara om det är nån sorts BB/CC eller liknande eller ungefär vad som är använt för att få till den där hyn? Den här serien alltså: [länk]
och till svar fick jag bara
Citat:
Hej. Jag är utbildad makeup artist och använder tv-smink till mina plåtningar.
Jag har hört termen innan, och inte tänkt så mycket på det. Jag har god koll på teater-smink (vilket vore väldigt fel i sammanhanget), men inte alls på tv-smink. Tänkte nu att jag väl får kolla upp vad det är för något då, men hittar fan inget om det. Alls. Vad menar folk när de säger så? Är det bara "Smink av bra kvalitet" man menar, eller är det nåt speciellt man syftar på? Eller är det kanske mest bara ett sätt att säga "Nej, jag tänker inte säga något om hur jag gör."