Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-09, 22:34
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Hej!

Jag är hobbyfotograf och försöker lära mig om avancerat sminkande så jag kan göra sånt också. Pluggar primers, moisturizers, concealers, BB/CC/DD creams, puder och så vidare. Såg en serie bilder där huden på modellen var imponerande. Frågade lite om hur fotot var editerad. Fick höra att den inte var direkt editerad så sett, men att det var väldigt mycket smink på modellen, och så fick jag kontaktuppgifter till makeup-artisten. Hörde av mig och sade
Citat:
Hej!
Jag är med i [fotografgrupp]. Talade med [modell] om en serie bilder hon gjort med er. Frågade om vad för kategori smink om använts till den. Hon sade att hon inte visste och att man skulle fråga dig. Vågar inte fråga för detaljerat då det är ert arbete, utan undrar bara om det är nån sorts BB/CC eller liknande eller ungefär vad som är använt för att få till den där hyn? Den här serien alltså: [länk]
och till svar fick jag bara
Citat:
Hej. Jag är utbildad makeup artist och använder tv-smink till mina plåtningar.

Jag har hört termen innan, och inte tänkt så mycket på det. Jag har god koll på teater-smink (vilket vore väldigt fel i sammanhanget), men inte alls på tv-smink. Tänkte nu att jag väl får kolla upp vad det är för något då, men hittar fan inget om det. Alls. Vad menar folk när de säger så? Är det bara "Smink av bra kvalitet" man menar, eller är det nåt speciellt man syftar på? Eller är det kanske mest bara ett sätt att säga "Nej, jag tänker inte säga något om hur jag gör."
Citera
2015-05-09, 23:08
Medlem
Jag är också utbildad och helt ärligt låter det bara som personen är dryg och inte vill berätta hur denne jobbar. Varför skulle man bara svara "tv-smink" om någon frågar hur man arbetar och vad man arbetar med. Tv-smink säger inte ett skit förutom lite enkla saker som att släta ut linjer och pudra för att få bort glans. Låter konstigt.
Citera
2015-05-09, 23:11
Medlem
Om det handlar om att använd smink som man gör i en tv studio så är det inte värre än att få ner lite hudton för att inte man ska vara kritvit i studion då kameran och belysningen lätt gör att huden blir jätteljus. Annars är inte tv smink i studio så speciell vad jag vet.
Citera
2015-05-10, 03:31
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Om det handlar om att använd smink som man gör i en tv studio så är det inte värre än att få ner lite hudton för att inte man ska vara kritvit i studion då kameran och belysningen lätt gör att huden blir jätteljus. Annars är inte tv smink i studio så speciell vad jag vet.
Puder för dämpa glansig och flottig hy som lätt reflekterar ljus från lampor etc.
Citera
2015-05-12, 15:31
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Ok. Så sammanfattningsvis så är ni inne på att "TV-smink" inte är en kvalitetsnivå eller kategori smink utan mer bara puder och sådant för att dämpa glans och behålla naturlig hudton även i stark belysning. Hm. Attans. Jaja. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in