2013-02-22, 23:56
Medlem
jeflongs avatar
Jag brukar svära och gråta när jag har en redig skitkorv som vägrar komma ut, men oftast brukar jag använda mig mer av könsord än svordomar. När jag träffar prästen eller domaren i rättsalen så brukar jag hålla mig till det mer sofistikerade språket.
Citera
2013-03-07, 15:43
Medlem
Kittycats avatar
Språk, fula ord och svordomar!

Jag och en god vän (som är präst) satt och pratade om svenska svärord, min vän är inte från Sverige.
Min vän undrade vad som är hemska och fula svärord och vilka som är mer ok att säga, som sjutton, jävlar, katten osv.
Finns det listor på svärord och liknande på nätet (har kollat men inte hittat) och vilka svärord ser ni som fula och mindre fula?
Ordet "jävlas", att jävlas med någon, räknas det som svärord och finns det ett motsvarande ord som inte är lika "svordoms-likt"?
Hjälper ni mig?
Tack <3
Citera
2013-03-07, 15:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kittycat
Hjälper ni mig?

Visst. Det finns en tidigare tråd i ämnet:

https://www.flashback.org/t792556
Citera
2013-03-07, 15:59
Medlem
Kittycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst. Det finns en tidigare tråd i ämnet:

https://www.flashback.org/t792556

Fast det jag undrar är ju mer vilka som är fula och mindre fula, inte bara en uppradning av fula ord så jag tycker inte att det är samma ämne riktigt.
Citera
2013-03-07, 16:07
Medlem
ColaKexs avatar
Nedrans, satan, för bövelen, attans, <---där har du några mindre fula "svärord"
Citera
2013-03-07, 16:21
Medlem
Kittycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Nedrans, satan, för bövelen, attans, <---där har du några mindre fula "svärord"
Tack! Nedrans är absolut ett ord som en präst skulle kunna säga, likaså attans och för bövelen :-)
Citera
2013-03-07, 16:50
Medlem
Järnspikar kvalar nog in som mindre fult.
Vad som är fult och inte fult är som sagt individuellt. Kristna undviker nog svärord som jävlar, helvete och satan för att det kopplas till deras religion. Samma sak kan man se i USA. Kristna undviker god damnit och säger istället gosh dangit eller något liknande.
Citera
2013-03-07, 17:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Fast det jag undrar är ju mer vilka som är fula och mindre fula, inte bara en uppradning av fula ord så jag tycker inte att det är samma ämne riktigt.

Vilka som är fula och mindre fula får väl anses ligga i betraktarens öga...eller öra.

Satan använder jag rätt ofta, speciellt om något går snett eller att jag råkar ut för något missöde. Om något går riktigt illa förstärker jag det med en skånsk knorr - satans helvetes mög!

Blir jag förbannad på någon fysisk person så händer det att jag säger - det satans pissludret!

Bortsett från det är jag en rätt snäll person.
Citera
2013-03-07, 17:39
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
jävlar
Det får nog klassas som ganska fult, särskilt för en präst.

De allra fulaste (för icke-religiösa åtminstone) är nog annars könsord som fitta.

Den ovan nämnda svordomen mög är inte jätteful, men används bara söderut. Mög betyder från början "gödsel" och är etymologiskt besläktat med mök ("fis") och möka ("fisa"). Det är i modern användning oftast utbytbart mot skit.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2013-03-07 kl. 17:44.
Citera
2013-03-25, 01:30
Medlem
Svordomar

Hej kära medlemmar. Jag håller på med en vetenskaplig analys där jag ska ställa frågor och sammanställa dem i arbetet. Flashback kändes som ett naturligt val, då jag hoppas på ärliga svar. Det är inga problem om ni vill se arbetet när det är klart. Det är följande frågor som jag vill ha besvarade och skulle vara väldigt tacksam om ni tog er tiden att svara.

Hur reagerar du på svordomar?
Vilken ålder och kön har du?
Hur använder du svordomar generellt?
Vilket bemötande tycker du svordomar ger när du möter någon? finns det olika sammanhang?
Finns det något officiellt sammanhang som i radio eller internet, där det är accepterat med svordomar? Om det finns är det positivt eller negativt?
Finns det svordomar som är accepterade enligt dig, som du använder som ett verktyg i vardagen? eller tvärtom som verkligen inte får användas?

Ni som tar er tiden att svara, verkligen tack. jag uppskattar det innerligt.

MvH Joel petersson "Jicos"
Citera
2013-06-18, 04:41
Medlem
FBMinchias avatar
Talar just med min australiska fv och hennes kompis. De undrar vilket svärord som är det absolut värsta vi kan säga till någon på svenska. Därav bumpen.

Alltså det ord som får störst reaktioner hos folk.

Jag var tvungen att svara att jag inte visste. Kanske man skulle dra ett antal förslag och ha en poll?
Mina förslag är kukskalle, rövhål, grisfitta, sedan kommer jag inte på fler.
Citera
2013-06-18, 09:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minflashback
Hej jag håller på med ett skolarbete och ska i klassen rangordna dagens värsta svordomar behöver lite tipps. Vet redan att det säker finns ett likande forum men vill ha så färskt som möjligt så säg nu allt som inte står i bibeln för fan!

Skolarbetet är sannolikt avslutat men för den svordomsintresserade finns det gott om information...

https://www.flashback.org/sok/Svordomar?f=88
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in