Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Vad ska jag göra?
En sak som jag undrar när jag läser ditt inlägg är om du alltid sitter och pluggar för dig själv nu när du går din utbildning, eller om du i alla fall någon gång ibland pluggar tillsammans med andra som läser samma kurser? Om du ibland pluggar tillsammans med andra, tycker du då att du behöver förändra din personlighet för att fungera i de situationerna?
Med en utbildning i matematik och programmering så är det hyfsat sannolikt att du kan få arbeten där kollegorna sett till personlighet är ganska jämförbara med de som i dagsläget läser samma kurser som du, så om du kan komma bra överens med i alla fall några av dina kurskamrater i dagsläget så ser jag ingen anledning att tro att du inte skulle kunna komma ungefär lika bra överens med åtminstone några framtida kollegor.
Typiska arbeten för matematiker/programmerare är inte alls jämförbara med arbete på t.ex. restaurang eller i mataffär. Man har naturligtvis mer kvalificerade uppgifter, och så länge som man tänker snabbt och koncentrerat så kan man enligt min erfarenhet ofta klara av sina uppgifter på mindre tid än vad som egentligen förväntas, vilket naturligtvis ger utrymme att tänka på annat (exempelvis egna projekt) mellan varven.
De flesta människor brukar gilla att ha andra att prata med emellanåt, och då fungerar kollegor i grunden lika bra som studiekamrater så länge som man har någorlunda gemensamma intressen. Det är inte alls omöjligt att få kollegor som ägnar sig åt programmeringsprojekt som hobby om du nu gillar sådant, och då finns ju i princip utrymme att byta tips och idéer med varandra.
Om du verkligen trivs i den akademiska miljön finns ju också alltid alternativet att doktorera och kanske därefter sikta på att få en plats på en lämplig institution någonstans.