2005-10-09, 22:36
Bannlyst
tack så mycket för all feedback allihopa
Smått hypokondrisk som man är så var naturligtvis cancer det första som poppade upp i huvudet Jag hoppas verkligen inte det är cancer.. var inne och läste på en amerikansk sida, och där stod det att spottkörtelcancer var väldigt ovanligt och att de flesta av dessa var godartade.. så jag får väl luta mig mot statistiken
Citera
2005-10-09, 22:37
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Tvärtom, godartat!

*pust*....där räddade DU min nattsömn fram till onsdag, tackar tackar....

Man blir ju alltid lite orolig när man får knölar o andra utväxter man inte riktigt vet vad det kan vara.
Citera
2005-10-10, 01:25
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Spottkörteltumör innefattar cancer. Det är vanligast med godartade spottkörteltumörer emellertid.

Bara jag som hade tänkt på Hodgkins? Fast andra symtom saknades ju förstås

/M.
Citera
2005-10-10, 09:07
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
Bara jag som hade tänkt på Hodgkins? Fast andra symtom saknades ju förstås

/M.

Brukar Hodgkins ge ensidigt svullen kind? Hodgkins ger väl snarare knöl på halsen.
Citera
2005-10-10, 17:27
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Brukar Hodgkins ge ensidigt svullen kind? Hodgkins ger väl snarare knöl på halsen.

Jag fattade det som om svullnaden satt under käken/vid nedre käkben.

Hodgkins kan väl ge lymknutsaffektion i princip i hela kroppen, også de lymfknutar som ligger i anslutning till munnen. Fast ok, hals armhåla, ljumskar är väl där man förväntar att hitta Hodgkin?

/M.

PS: Jag är väl en aning ute på djupt vatten här, eftersom jag inte är läkare...
Citera
2015-01-16, 11:42
Medlem
slemhogs avatar
Nästan 10 år gammal tråd i know :-)

Jag har också något liknande, en stor 1 cm bulle vid käkbenet. Haft den i 3-4 veckor nu och först gick den inte klämma knappt. Nu har jag klämt den 2 dagar i rad och det kommer ut rätt mycket genomskinllig illaluktande vätska, påminner om lukten vit acne gegga. Den blir dock knappt mindre eller så och fortfarande hård. Nu börjar det växa till en precis framför örat vid polisongen också.

Var hos läkarn och hon påstod det är någon slags hårsäcksinfektion fast hon knappt klämde på den.
Senast redigerad av slemhog 2015-01-16 kl. 11:48.
Citera
2015-01-16, 12:12
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nästan 10 år gammal tråd i know :-)

Jag har också något liknande, en stor 1 cm bulle vid käkbenet. Haft den i 3-4 veckor nu och först gick den inte klämma knappt. Nu har jag klämt den 2 dagar i rad och det kommer ut rätt mycket genomskinllig illaluktande vätska, påminner om lukten vit acne gegga. Den blir dock knappt mindre eller så och fortfarande hård. Nu börjar det växa till en precis framför örat vid polisongen också.

Var hos läkarn och hon påstod det är någon slags hårsäcksinfektion fast hon knappt klämde på den.

Genomskinlig vätska? Du har väl inte klämt fram en lymfkörtel under käken? Gjorde du hål i huden själv? Det där måste du tillbaka till läkaren och kontrollera om du gjorde det själv. Om det är rött och svullet som en vanlig hårsäcksinflammation är det inget att oroa sig för dock.

Du ska inte klämma på den. Tvätta med tvål och lite alsolsprit och sätt på ett pyttelitet plåster som kan andas så att du inte klämmer mer på det. Även om det kliar i fingrarna att få klämma så är det oftast inte så bra att göra så när den inte är helt mogen så att säga. Börjar den öppna sig så brukar det komma ut av sig själv lätt. Klämmer du innan kroppen hunnit bekämpa infektionen så finns risken att du sprider den vidare subkutant ( i vävnaden under huden ) och då kan det bli riktigt otäckt.

När den mognat klart och kommer ut nästan av sig själv så kan du klämma lite. Det är då bra om det kommer lite färskt blod i slutet som du låter sitta kvar som bildar en sårskorpa, för blod har extremt bra infektionsmotverkande funktion. Blod är som rena antibiotikan kan man säga ( blod innehåller ju antikroppar och vita blodkroppar som bekämpar infektion ).
Senast redigerad av Hull 2015-01-16 kl. 12:18.
Citera
2015-01-17, 08:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Genomskinlig vätska? Du har väl inte klämt fram en lymfkörtel under käken? Gjorde du hål i huden själv? Det där måste du tillbaka till läkaren och kontrollera om du gjorde det själv. Om det är rött och svullet som en vanlig hårsäcksinflammation är det inget att oroa sig för dock.

Du ska inte klämma på den. Tvätta med tvål och lite alsolsprit och sätt på ett pyttelitet plåster som kan andas så att du inte klämmer mer på det. Även om det kliar i fingrarna att få klämma så är det oftast inte så bra att göra så när den inte är helt mogen så att säga. Börjar den öppna sig så brukar det komma ut av sig själv lätt. Klämmer du innan kroppen hunnit bekämpa infektionen så finns risken att du sprider den vidare subkutant ( i vävnaden under huden ) och då kan det bli riktigt otäckt.

När den mognat klart och kommer ut nästan av sig själv så kan du klämma lite. Det är då bra om det kommer lite färskt blod i slutet som du låter sitta kvar som bildar en sårskorpa, för blod har extremt bra infektionsmotverkande funktion. Blod är som rena antibiotikan kan man säga ( blod innehåller ju antikroppar och vita blodkroppar som bekämpar infektion ).

Japp genomskinnlig lättflytande vätska som stinker rätt äckligt. Eventuellt pytteliteblod i slutet senaste tiden. Kommer ut en del så hela fingret blir blött nästan men knölen består. Nej jag har inte gjort hål själv och det är 1 cm rött, lite flagigt område på huden och bullen sitter i underhudsfettet i huden och går att röra runt när man drar i kinden. Det sticke även till ibland när man klämmer runt lite på den som att något vasst sticker till inuti. I början fick man knappt ut något alls förrens senaste tiden. Har haft små fettknölar nångång ibland som går klämma efter ett tag och i ett decennium haft acnecystor kommer vid korsryggen till o från men det brukar bara ta några dagar/vecka för dom och mogna och då kommer det ut vit gegga sen lite blod i slutet sen försvinner dom efter 2 dagar. Den här knölen känns inte likadant och är mer långlivad.

Läkarn sa lymfkörtlar sitter mer vid halsen men när jag kolllar på bilder på lymfsystemet på google så sitter det visst lymfkörtlar precis på mitt ställe vid käkleden och även vid polisongen framför örat.

Tror du att det kan va lymfkörtlar?
Senast redigerad av slemhog 2015-01-17 kl. 08:23.
Citera
2015-01-17, 11:34
Medlem
slemhogs avatar
Fan va äckligt allt lät när ja läste igenom mitt inlägg nu
Citera
2015-01-18, 18:08
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Japp genomskinnlig lättflytande vätska som stinker rätt äckligt.
...
Tror du att det kan va lymfkörtlar?

Det finns en risk att det kan vara det. Jag tycker du bokar ett nytt läkarbesök och utreder igen. Sluta kläm på den tills vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in