Jag håller på och kolla igenom serien nu, är halvvägs in.
Sanslöst rundgång på 'handling', det är äggmackor hos Iris och en hund som pinkar på nåns plantor, spring i tobaksbutiken och gårdshuset och så kan 3 avsnitt handla om vem som ska få en lägenhet i huset.
Anders Nyström som spelar Helge gillar jag. Han passar väldigt bra för rollen som vanlig jovialisk man som tar dagen med en klackspark, hade liknande (om än mer tragisk) roll i Hedebyborna. Noterbart att även i Hedebyborna så var Helena Brodin hans fru, precis som i Goda grannar.
Anders lever fortfarande och spelade in så sent som 2013. Gjorde sin första filminspelning 1942!
Jag håller på och kolla igenom serien nu, är halvvägs in.
Sanslöst rundgång på 'handling', det är äggmackor hos Iris och en hund som pinkar på nåns plantor, spring i tobaksbutiken och gårdshuset och så kan 3 avsnitt handla om vem som ska få en lägenhet i huset.
Anders Nyström som spelar Helge gillar jag. Han passar väldigt bra för rollen som vanlig jovialisk man som tar dagen med en klackspark, hade liknande (om än mer tragisk) roll i Hedebyborna. Noterbart att även i Hedebyborna så var Helena Brodin hans fru, precis som i Goda grannar.
Anders lever fortfarande och spelade in så sent som 2013. Gjorde sin första filminspelning 1942!
Älskade denna serie!
Inte att förglömma, Nyström spelade Skärgårdsdoktorn sr.
Sjukt underskattad serie. Sådant görs inte längre. Genuint mys med lagom svåra problem.
Nostalgi och nationalromantik fanatsi på 80-talets stockholm (inga heroinister, klotter, upplopp eller nedpissade hissar).
Castingen är också makalöst bra. Vilket gäng! Enda som känns lite off är Iris dotter hon är för myclet 80-tal medans dom andra lever lite kvar i det som var.
Fantastiskt att komendorskan fortfarande lever (Meg Westergren, 93 bast)
Senast redigerad av Trevligt.konto 2026-02-25 kl. 07:16.