2005-10-11, 16:48
Medlem
Ska bli intressant att se hur trion Borg, Madsen och Åkeby kommer fungera ihop som tidigare skribenter antytt, alla dessa tre herrar har starka viljor och jag kan tänka mig att Madsen & Borg vill ha en tränare som rättar sig i ledet. Intressant att Åkeby antydde i intervjun på mff.se att karaktären är en av de viktigaste sakerna enligt honom, skickar han hem MFF Supports gullegris Elanga, hur ställer sig Borg och Madsen till detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
i mina djurgårds ögon så har åkeby nu sjunkit så lågt att det är pinsamt. men jag tror inte han blir där så länge, vi pratar ju om em öff öff. en klubb som det alltid bråkas och tjafsas i. tror han tröttnar och drar vidare till slutet av nästa säsong redan.
Åkeby är lite utav en hjälte, även om jag har starkare känslor för Zoran. Men sålänge han inte går till Aik eller Bajen så kommer jag gilla Sören. Blir dock inte förvånad om han är i Bajen inom 4 år.
Citera
2005-10-11, 17:08
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSaysNo
Får man fråga varför?

I mina AIK ögon var det Åkeby som tog Djurgårn till dubbla SM-guld. Zoran Lukic sög i sig hela äran och media älskade honom "osvensk" som han är kaxig i armanikostym. Vet inte om det var Expressen eller Aftonbladet som kallade honom "den enda Allsvenska tränaren av Europeisk klass". Alla vet hur det gick när han skulle pröva sina vingar på den internationella arenan .

Jag har all respekt för Åkeby och jag minns hur lycklig jag blev den dagen han tröttnade och lämnade Zoran ensam vid rodret i Djurgårn.
Hur bra har det gått för Åkeby på den internationella arenan?
Citera
2005-10-11, 17:30
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldinho
Hur bra har det gått för Åkeby på den internationella arenan?

Jämfört med Zoran?

Zoran - snackade som han var Guds gåva till fotbollen - ivrigt påhejad av media som blåste upp honom löjligt mycket. Först satt han hemma och väntade på anbud från nån stor klubb i Europa... sen sökte han själv upp stora klubbar.. sen försökte han hos medelstora klubbar.. sen räckte det med om han fick ta en klubb i en bra liga... och sen.. och sen.. det slutade väl med nåt erbjudande från Kina som han tackade nej till. Så var den internationella karriären slut.

Åkeby - sa inte ett skit. Han coachade Djurgårn till två sm-guld. Det gick kanske inte så bra i Danmark som han hoppades men han har heller inte utgett sig för att vara något mer än vad han faktiskt är. Den attityden har jag alltid respekt för.

Citat:
Ursprungligen postat av hypad
Så jävla dålig är han väll inte?

Med det spelarmaterialet ÖIS har, (typ sämst i allsvenskan) så tycker jag han lyckats rätt bra nu det senaste.?

Jag har inte sagt att han är "så jävla dålig". Han var (är fortfarande i vissa kretsar) sjukligt överskattad som tränare.
Citera
2005-10-11, 17:39
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Jämfört med Zoran?

Zoran - snackade som han var Guds gåva till fotbollen - ivrigt påhejad av media som blåste upp honom löjligt mycket. Först satt han hemma och väntade på anbud från nån stor klubb i Europa... sen sökte han själv upp stora klubbar.. sen försökte han hos medelstora klubbar.. sen räckte det med om han fick ta en klubb i en bra liga... och sen.. och sen.. det slutade väl med nåt erbjudande från Kina som han tackade nej till. Så var den internationella karriären slut.

Åkeby - sa inte ett skit. Han coachade Djurgårn till två sm-guld. Det gick kanske inte så bra i Danmark som han hoppades men han har heller inte utgett sig för att vara något mer än vad han faktiskt är. Den attityden har jag alltid respekt för.
Det jag ville veta var vad Åkeby presterat som inte Zoran har eftersom han förtjänar sådan respekt. I dina ögon är det Åkeby som fixade gulden och då borde han väl levererat även efter han slutade i DIF. Zoran har väl också två SM-guld och Åkebys prestationer i Århus har väl inte varit lysande direkt.
Citera
2005-10-11, 17:42
Medlem
TrhYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Trötta MFF... Först Michael Andersson och nu Sören Åkeby.

Vem satsar ni på efter honom? Lukic eller Jonevret?

*host*

Både Åkeby och Jonevret hade vi som ass. innan ni tog dom.
Citera
2005-10-11, 17:54
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Det jag ville veta var vad Åkeby presterat som inte Zoran har eftersom han förtjänar sådan respekt. I dina ögon är det Åkeby som fixade gulden och då borde han väl levererat även efter han slutade i DIF. Zoran har väl också två SM-guld och Åkebys prestationer i Århus har väl inte varit lysande direkt.

Jag fick hela tiden känslan av att Åkeby var lagets "huvudtränare" medans Zoran mer var en assisterande tränare eller individuell tränare som hade lite tur att hamna i ett bra lag och då tog ett STORT steg fram rampljuset. Jag var överlycklig när Åkeby tröttnade och gick till ett medelmåttigt gäng i Danmark (trots att ett stundande kval till champions league väntade). Djurgårn sjönk som en sten när Zoran ensam tog över.

Om du läser mitt inlägg igen så var det en attityd snarare än resultat som jag respekterade Åkeby för.
Citera
2005-10-11, 20:57
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Jag fick hela tiden känslan av att Åkeby var lagets "huvudtränare" medans Zoran mer var en assisterande tränare eller individuell tränare som hade lite tur att hamna i ett bra lag och då tog ett STORT steg fram rampljuset. Jag var överlycklig när Åkeby tröttnade och gick till ett medelmåttigt gäng i Danmark (trots att ett stundande kval till champions league väntade). Djurgårn sjönk som en sten när Zoran ensam tog över.

Om du läser mitt inlägg igen så var det en attityd snarare än resultat som jag respekterade Åkeby för.
Jo, det var det jag ville ha fram. Du vet inget om hur skickliga de är som tränare/coacher var för sig men antar att det var Åkeby som var "huvudtränare". Du kan heller inte visa upp några resultat Åkeby gjort efter han lämnade Djurgården som talar för att det var han som var "huvudtränare".

Kan Djurgårdens fall ha något med att man tappade vissa spelare eller var det bara Zoran?
Citera
2005-10-11, 21:25
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Jo, det var det jag ville ha fram. Du vet inget om hur skickliga de är som tränare/coacher var för sig men antar att det var Åkeby som var "huvudtränare". Du kan heller inte visa upp några resultat Åkeby gjort efter han lämnade Djurgården som talar för att det var han som var "huvudtränare".

Kan Djurgårdens fall ha något med att man tappade vissa spelare eller var det bara Zoran?

Ja, jag fick känslan av att det var så. När det gick bra för Djurgården så stod Zoran i TV intervjuer och talade om vilket taktiskt geni han var. När det gick dåligt så stod han i TV och hängde enskilda spelare. Det slutade med att han fick sparken från djurgården. Så helt uppenbarligen tyckte någon eller några i Djurgårns styrelse att han inte fixade jobbet. Sen skulle Zorans fina kostymer ner på kontinenten men där var det ingen som ville ha honom.

Så jag vet ingenting om hur Zoran är som tränare men det verkar du göra, så vad är det då som jag, ditt eget lag Djurgårn och alla klubbar nere på kontinenten har missat?

Nu för tiden har Zoran kommit ner lite på jorden och gör ett hyfsat jobb i en medioker allsvensk klubb som har som mål att hänga kvar.

Åkeby fick just ett jobb i en svensk toppklubb med ekonomiska muskler och höga ambitioner.

Eftersom deras meritlistor är exakt likadana (eller vad det är du försöker säga) så kan man ju undra om det inte ligger i deras personligheter att den ena fick träna ett utländskt lag men den andra (som ville det mest) fick det inte. Den ene fick komma tillbaka till ett typiskt mittenlag, den andre till ett topplag.

Ytterligare ett exempel på Zorans skeva verklighetsuppfattning: Han sökte jobbet som AIK:s tränare men fick det inte och trodde på fullaste allvar att det var för att det var för känsligt med en ex gårdare i Gnaget. Sanningen är att han inte dög.
Citera
2005-10-11, 22:03
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ja, jag fick känslan av att det var så. När det gick bra för Djurgården så stod Zoran i TV intervjuer och talade om vilket taktiskt geni han var. När det gick dåligt så stod han i TV och hängde enskilda spelare. Det slutade med att han fick sparken från djurgården. Så helt uppenbarligen tyckte någon eller några i Djurgårns styrelse att han inte fixade jobbet. Sen skulle Zorans fina kostymer ner på kontinenten men där var det ingen som ville ha honom.

Så jag vet ingenting om hur Zoran är som tränare men det verkar du göra, så vad är det då som jag, ditt eget lag Djurgårn och alla klubbar nere på kontinenten har missat?

Nu för tiden har Zoran kommit ner lite på jorden och gör ett hyfsat jobb i en medioker allsvensk klubb som har som mål att hänga kvar.

Åkeby fick just ett jobb i en svensk toppklubb med ekonomiska muskler och höga ambitioner.

Eftersom deras meritlistor är exakt likadana (eller vad det är du försöker säga) så kan man ju undra om det inte ligger i deras personligheter att den ena fick träna ett utländskt lag men den andra (som ville det mest) fick det inte. Den ene fick komma tillbaka till ett typiskt mittenlag, den andre till ett topplag.

Ytterligare ett exempel på Zorans skeva verklighetsuppfattning: Han sökte jobbet som AIK:s tränare men fick det inte och trodde på fullaste allvar att det var för att det var för känsligt med en ex gårdare i Gnaget. Sanningen är att han inte dög.
Jag tycker att det rätt ofta antas att det var Åkeby som var hjärnan bakom Djurgårdens succé och att det på något sätt bevisas av att Zoran floppade med DIF när han försvann. Jag undrar bara vad Åkeby har åstadkommit sedan guldåren med DIF förrutom att bli kontaktad av MFF.

Förövrigt håller jag inte på DIF och är väl inte helfrälst på Zoran heller trots att han tränar mitt lag.
Citera
2005-10-12, 14:26
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Djurgårn sjönk som en sten när Zoran ensam tog över.
Som redan påpekats så var det knappast Zorans fel helt och hållet, första halvåret 2004 var det struligaste på länge i Djurgår'n. Råsunda, förlorade spelare, dålig stämning i supporterleden etc etc.
Citera
2005-10-13, 09:45
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Som redan påpekats så var det knappast Zorans fel helt och hållet, första halvåret 2004 var det struligaste på länge i Djurgår'n. Råsunda, förlorade spelare, dålig stämning i supporterleden etc etc.

Fotboll är ett lagspel och det är aldrig en persons fel helt och hållet när det går åt helvete. Det har jag heller inte sagt. Du ryckte en mening ur ett sammanhang nu.

Men när Djurgårn hade sina motgångar så gjorde Zoran något en "mästerlig" tränare och ledare inte ska göra - han skyllde offentligt ifrån sig på sina spelare (Richard Money var en liknande kuf i mitt eget AIK). Mot bakgrund av hur mycket Zoran blåst upp sig själv så såg det väldigt illa ut. Jag skrattade rått men tyvärr fanns det folk i djurgårns styrelse som fattade och visade handlingskraft.
Citera
2005-10-13, 12:35
Medlem
Maccans avatar
Citat:
Tappade Kongo-Kim, sen gick det inte längre.

Som alla andra lag i Allsvenskan. En bra spelare, resten skit.

Ang Åkeby till MFF så är jag jävligt positiv. En del av er efter frågar "utländska" tränare. Men vem vill komma utifrån och träna ett allsvenskt lag? Om storserierna ute i Europa är Allsvenskan så kommer vår svenska allsvenska in på div 4 eller nåt...

Nee lycka till Åkeby säger jag! Vi vill ha him guldet igen där det hör himma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in