Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-27, 06:38
Medlem
God morgon! Tänkte konsultera Flashback angående min nuvarande ekonomiska situation - tips, spekulationer och annat tas tacksamt emot.

Situationen är som följer: för närvarande äger jag en bostadsrätt (betald till fullo) som ännu ligger innanför den fina, eftertraktade zonen i en svensk storstad. Enligt mäklaren har den stigit med cirka 45-50% i värde sedan jag köpte den för cirka tre år sedan. Jag studerar för tillfället på annan ort och har ett antal år kvar på mina studier, därav att jag hyr ut bostadsrätten i andrahand. Min likvida privatekonomi kan - även helt borträknat pengarna som är investerade i lägenheten, och vinsten som ännu inte kasserats ut därtill - beskrivas som "jävligt fördelaktig". Då yrket jag studerar till inte har den mest fördelaktiga löneutvecklingen i storstäder kommer jag förmodligen att sälja lägenheten när jag är klar med utbildningen. Anledningarna till att jag håller kvar den är p.g.a månatlig privatekonomisk boost i.o.m hyresintäkten, värdeökningen samt den avlägsna chansen att jag beslutar mig för att flytta tillbaks till staden.

Nu till frågan! Med allt jag just berättat i åtanke, vilken är den bästa handlingsplanen i förhållande till lägenheten om jag vill maximera mitt ekonomiska utfall tills dess att jag blir examinerad från lärosätet inom några år. Jag har jävligt svårt att se hur lägenheten skulle tappa all sin värdeökning, för att inte prata om att sjunka under inköpspriset, om bostadsbubblan spricker med tanke på att den är belägen relativt nära centrala områden i en av landets största städer.
Med det sagt finns det säker människor som kan mer om ämnet än mig, och jag är öppen för all nyttig information, input, åsikter, you name it.

Tack på förhand!
Citera
2015-04-27, 11:21
Medlem
Eftersom du inte är i stort behov av pengarna nu, så säger jag "Behåll!", tills du etablerat dig med både jobb och boende efter studierna. Det lönar sig alltid att kunna sälja utan press.
Citera
2015-04-27, 14:29
Medlem
ekonomis avatar
Tycker din plan låter bra, skulle gjort samma sak, fortsätt hyra ut den tills du är klar med studierna så du får extra inkomster och mer värdeökning.
Tror inte heller något på en bostadsbubbla, utbud och efterfrågan som styr nu.
Citera
2015-05-03, 01:37
Medlem
Stort tack till er som svarat! Sitter dock och är ganska skraj över den ekonomiska situationen i landet överlag, i och med att fler och fler varningsflaggor höjs angående folks privatekonomi och den växande bolånebubblan. Har därmed preliminärt börjat tänka på en försäljning till sommaren 2016 eftersom jag inte vet hur länge till bostadsmarknaden pallar för den här absurda värdeutvecklingen.
Citera
2015-05-03, 11:36
Medlem
Brutes avatar
Sälj inte förrän du vet var du skall bo efteråt.
Om du säljer i förtid stannar din värdeökning av och sedan kliva på när bostäderna stigit ytterligare.

Ja förutsatt att trenden med ökande bostadspriser i storstäder fortsätter. Vilket du ganska tydligt tror på i din trådstart.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in