Förstår att du inte vill ha våg med dig till plugget
Men ett gott råd tror jag kan vara att väga det du äter hemma iaf. På så sätt lär du dig, och får rätt bra koll på hur mycket maten ger dig. Efter ett tag kan du "ögonmåtta" maten iaf lite mer exakt när du inte har våg. Jag tyckte själv det kändes lite löjligt att stå och väga all mat i början, men jag lärde mig mer än jag trodde om min kost av det.
Sen om du kan få koll på vad som är just din ungefärliga balans är också bra för framtiden då du kan lägga dig bra vid både över-'och underskott. Du får mäta eller lära dig se hur fort kroppen reagerar på en viss kalorimängd, och sedan ringa in lite vad som är din ungefärliga kaloribalans.
- Min visade sig vara lite lägre än vad den borde vara enligt kalkylator, fast jag tränar och har hyggligt rörligt arbete. Det gjorde att det inte hände ett smack i början av min första sväng med diet, men fick då lära mig vilken mängd som passar mig.
Det är iaf mina erfarenheter. Jag lärde mig mycket av min första diet som jag haft nytta av sen dess då jag kan styra kroppen mer med kosten nu.
Ingen kostexpert. Men tror det kan vara två bra råd för att du ska lära dig mycket om kosten för just din kropp och träning.
Sen sån där ketodiet experimenterade jag med under en kortare period. Verkar passa vissa men inte alla. Jag tyckte jag vart mer hängig av det.
Jag trivs bäst med ca 30-40% ( iaf runt 2 gram per kilo kroppsvikt) protein för jag tycker det mättar bra och runt 30 av både fett och kolhydrater, men det får röra sig lite och blir inte så exakt. Just nu kör jag på periodisk fasta. Inte för att det verkar så revulotionerande, utan för att det är rätt bekvämt och lättare att ligga lite lägre i dagliga intaget.
Du kommer hitta det som passar just dig efter lite experimenterande
Lycka till