Citat:
Ursprungligen postat av
Drak3n
Tjena! Har köpt en Opel Vectra GL -95 2.0 nyligen, den är riktigt riktigt fräsch alltså! Men jag är rädd att den ska dra för mycket bensin... Har letat som hur mycket som helst men hittar ingen information på bensinförbrukningen. Någon som har nå hum om hur mycket den kan dra? Är inte så kunnig själv på bilar men drar inte 2.0 ganska mycket? Typ 1l/milen?
Tack och hej!
Opels maskiner från 90 talet var faktiskt ganska snåla, ja för sin tid i alla fall. Motorn i en sådan Vectra heter C20NE om bilen är från 1995, (1996 blev det X20XEV).
C20NE är en jäkligt skottsäker maskin om man bara sköter kamremsbytena, hade en Kadett från 1991 med en sådan motor som hade gått lite över 50000 mil, den låg runt 0,75 liter milen blandad körning, Det gick att komma ned runt 0,65 om man körde långkörning i lagligt tempo. Det bästa med dom där motorerna är att dom är hyfsat snåla även om man kör riktigt hårt.
Nu är ju visserligen Kadett en lite lättare bil en Vectra, men jag tror inte att det skiljer så enormt mycket.
En vanlig sak på dom där motorerna är att packningen mellan insugningsrör och topplock brukar spricka sönder och då går dom lite halvt illa på tomgång (en "tjoffande" gång) och dom blir dessutom väldigt mycket törstigare.
Opel är helt klart en underskattad bil.
Jag har nog nästan haft alla Opels modeller som tillverkats från 70, 80 och första halvan av 90 talet
Ja dom måste ha tappat mig i golvet på BB?