2015-04-18, 14:39
Medlem
Drak3ns avatar
Tjena! Har köpt en Opel Vectra GL -95 2.0 nyligen, den är riktigt riktigt fräsch alltså! Men jag är rädd att den ska dra för mycket bensin... Har letat som hur mycket som helst men hittar ingen information på bensinförbrukningen. Någon som har nå hum om hur mycket den kan dra? Är inte så kunnig själv på bilar men drar inte 2.0 ganska mycket? Typ 1l/milen?

Tack och hej!
Citera
2015-04-18, 14:47
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n
Tjena! Har köpt en Opel Vectra GL -95 2.0 nyligen, den är riktigt riktigt fräsch alltså! Men jag är rädd att den ska dra för mycket bensin... Har letat som hur mycket som helst men hittar ingen information på bensinförbrukningen. Någon som har nå hum om hur mycket den kan dra? Är inte så kunnig själv på bilar men drar inte 2.0 ganska mycket? Typ 1l/milen?

Tack och hej!

Lättast är väl ändå att tanka bilen full , notera mätarställning , antal liter tankade sen köra slut på tanken och räkna ut förbrukningen?

Vad du får för förbrukning sitter mycket i vem som kör.
Citera
2015-04-18, 15:07
Medlem
Joomlas avatar
2.0 är motorns volym. Om det är lite eller mycket beror helt på vad du jämför med, men jag skulle nog säga det år 1995 var lite även om man idag gör volymetriskt lika stora motorer men med långt mer effekt och betydligt mindre förbrukning.

Som ovanstående skrev: tanka fullt, nolla trippmätaren, kör slut på tanken och dividera sedan antal liter bränsle du tankar i med antal körda mil. Beror förstås på vem som kör (och hur), som sagt, men 0,7-0,9 l/mil landsväg och 1-1,2 l/mil stadskörning är väl förbrukningar som går att leva med. En liten motor är inget recept på låg bränsleförbrukning. Liten motor kan innebära låg utväxling pga svag => varvar mycket på landsväg => låg förbrukning i stadstrafik men hög förbrukning på landsväg.
Citera
2015-04-18, 15:39
Medlem
Lillstarks avatar
Vill du enkelt hålla koll på förbrukningen kan du regga dig på http://www.spritmonitor.de/en/ och skapa en bilprofil. När du tankar använder du sedan appen och uppger mätarställning, hur många liter du tankat och om du vill även kostnaden så har du allt samlat på ett ställe. Appen räknar automatiskt ut snittförbrukningen sen du började använda den samt snittet mellan varje tankning.
Citera
2015-04-18, 18:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n

Tack och hej!

Opels maskiner från 90 talet var faktiskt ganska snåla, ja för sin tid i alla fall. Motorn i en sådan Vectra heter C20NE om bilen är från 1995, (1996 blev det X20XEV).
C20NE är en jäkligt skottsäker maskin om man bara sköter kamremsbytena, hade en Kadett från 1991 med en sådan motor som hade gått lite över 50000 mil, den låg runt 0,75 liter milen blandad körning, Det gick att komma ned runt 0,65 om man körde långkörning i lagligt tempo. Det bästa med dom där motorerna är att dom är hyfsat snåla även om man kör riktigt hårt.
Nu är ju visserligen Kadett en lite lättare bil en Vectra, men jag tror inte att det skiljer så enormt mycket.
En vanlig sak på dom där motorerna är att packningen mellan insugningsrör och topplock brukar spricka sönder och då går dom lite halvt illa på tomgång (en "tjoffande" gång) och dom blir dessutom väldigt mycket törstigare.

Opel är helt klart en underskattad bil.
Jag har nog nästan haft alla Opels modeller som tillverkats från 70, 80 och första halvan av 90 talet
Ja dom måste ha tappat mig i golvet på BB?
Citera
2015-04-18, 21:43
Medlem
Svågern hade en Kadett GT, den sista prsmodellen innan Astra. Tror det var -92. Den plågade vi ordentligt och jag skulle tro det är samma motor.
Vi pendlade med den och det var fullgas som gällde. Vi var inte gamla på den tiden.
Men över litern kan jag inte minnas att den drog.
Citera
2015-04-18, 23:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Svågern hade en Kadett GT, den sista årsmodellen innan Astra. Tror det var -92. Den plågade vi ordentligt och jag skulle tro det är samma motor.
Vi pendlade med den och det var fullgas som gällde. Vi var inte gamla på den tiden.
Men över litern kan jag inte minnas att den drog.

Jodå, samma motor...

Och hör och häpna, den modellen (Kadett E) tillverkas fortfarande, i Uzbekistan, eller gjorde i alla fall 2013, under namnet Daewoo Nexia.
En inte helt ovanlig syn på ryska vägar.

Varför överge ett vinnande koncept? 😂
Citera
2015-04-19, 00:18
Medlem
Har kadett/astra samma motor som vectra? Vectran är väll bakjulsdriven?
ivf, kadett/astra -85 o senare klarar runt 0,7, kadett 1,3 ner mot 0,55.
Citera
2015-04-19, 01:46
Medlem
BluesBross avatar
Vectra har bara framhjulskrafs såvitt jag vet. En 95a rostar dock ofta bort väldigt fort men har Du fått tag på ett fint ex så är de bara att gratulera. De drar inte farligt med soppa. Runt 0.8-0.9 om du kör som en Svensson. Går dock köra snålare om du lägger manken till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in