Funderar på profeten Jona.
Enligt Wikipedia så sägs han i judendom ha varit en mycket uppskattad profet, som korrekt profeterade om olika slag israelerna var med i. Sedan sa han att Jerusalem skulle förstöras, men folk gjorde botgärning och Gud lät bespara Jerusalem, vilket gjorde att Jona blev lite irriterad.
Bibelns berättelse börjar med att Gud säger till Jona att nu åka och profetera i Nineve, vilket han inte vill. Han tar en båt bort från Nineve istället.
En intressant detalj är: Jona 1:9”Jag är hebré”, svarade han, ”jag dyrkar Herren, himlens Gud, han som har gjort både hav och land.” . Här ser vi hur Israels Gud ursprungligen var en himmel-Gud, och hur det var en Gud bland andra.
Sedan blev Jona uppäten av en fisk, som sagt.
Även i Islam är Jona välkänd, som vanligt i en förkortad version:
Berättelsen om att han blev uppäten av en fisk har väl i all modern tid ifrågasatts. Det finns ingen möjlighet, ens teoretiskt, att ett vattendjur kan ha en människa i sig i 3 dagar. Människan skulle inte kunna andas, och magsyran skulle smälta ner personen.
Fråga 2. Hur reflekterar man på detta inom judendom, tror man på Jonaberättelsen bokstavligt?
Eller om någon har någon annan tanke om profeten Jona?
Enligt Wikipedia så sägs han i judendom ha varit en mycket uppskattad profet, som korrekt profeterade om olika slag israelerna var med i. Sedan sa han att Jerusalem skulle förstöras, men folk gjorde botgärning och Gud lät bespara Jerusalem, vilket gjorde att Jona blev lite irriterad.
Bibelns berättelse börjar med att Gud säger till Jona att nu åka och profetera i Nineve, vilket han inte vill. Han tar en båt bort från Nineve istället.
En intressant detalj är: Jona 1:9”Jag är hebré”, svarade han, ”jag dyrkar Herren, himlens Gud, han som har gjort både hav och land.” . Här ser vi hur Israels Gud ursprungligen var en himmel-Gud, och hur det var en Gud bland andra.
Sedan blev Jona uppäten av en fisk, som sagt.
Även i Islam är Jona välkänd, som vanligt i en förkortad version:
[37:139] ÄVEN JONA var en av [Våra] budbärare;Vad jag undrar är 1. om den judiska berättelsen om Jona är exakt samma som Bibelns bok?
[37:140] han flydde som en förrymd slav [och gömde sig] ombord på ett fullastat skepp.
[37:141] Och så kastade de lott och han förlorade;
[37:142] [och de kastade honom i havet] och han slukades av en väldig fisk - han hade nämligen begått ett svårt fel.
[37:143] Och hade han inte hört till dem som [också i motgångens dagar] prisar Gud,
[37:144] skulle han helt säkert ha blivit kvar i dess buk till den Dag då de [döda] skall återuppväckas.
[37:145] Men Vi lät honom kastas upp [ur fiskens buk] på en öde [strand], sjuk [och eländig],
[37:146] och Vi lät en kurbitsplanta växa upp över honom.
[37:147] Så sände Vi honom tillbaka till [hans folk,] hundra tusen [människor] eller ännu fler;
[37:148] och de trodde [nu på honom] och Vi lät dem glädjas åt livet ännu en tid.
Berättelsen om att han blev uppäten av en fisk har väl i all modern tid ifrågasatts. Det finns ingen möjlighet, ens teoretiskt, att ett vattendjur kan ha en människa i sig i 3 dagar. Människan skulle inte kunna andas, och magsyran skulle smälta ner personen.
Fråga 2. Hur reflekterar man på detta inom judendom, tror man på Jonaberättelsen bokstavligt?
Eller om någon har någon annan tanke om profeten Jona?