2005-10-13, 23:39
Bannlyst
Alkoholism.

Den alltför gamle å havet, han ramlar i å dör.

Ser ni anslagstavlans reklam framför er?

98% av de som har skägg och är machosnubbar dör när de är för gamla på havet.
Citera
2005-10-14, 00:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskenitunnan
Jag hade rätt alltså, det var en svår uppgift jag fått. Är beredd att hålla lite på expressionism...

Edit, efter att har läst på susning vad Eskapism var så lutar det kanske lite åt det också.

Expressionism tycker jag ger helt fel associationer, det är ju en riktning som vanligen förknippas med våldsamma och energiska uttryck för det mänskliga känslolivet. Det stämmer väl knappast på Hemingways objektivt "hårdkokta" stil och allra minst i den lågmälda Den gamle och havet. - Eskapism förstår jag inte alls annat än möjligen ur fiskens perspektiv då, det var väl inte ett seriöst förslag?

Symbolism är väl däremot ganska bra - googlar du på detta tillsammans med boktiteln kommer du att finna åtskilliga förmenta fynd av Kristus- och annan symbolik i boken - men om du skall beskriva själva stilen tycker jag närmast att realism eller naturalism kan komma ifråga. Summa summarum: symbol(ist)isk naturalism, eller något ditåt.
Citera
2005-10-14, 00:32
Medlem
TB-303s avatar
Nu kommer jag inte ihåg hela historien i detalj, men ville inte fiskaren verkligen få fast denna fisk, att det han nästan blev som besatt utav det. Det tog upp alla hans tankar, och för honom blev det ett du-eller-jag med fisken? Även om ni inte håller med, vad skulle man kalla sånt med ett finare ord?
Citera
2005-10-15, 18:42
Medlem
petter eremitens avatar
Hårdkokt realism, påverkad av den isländska sagodiktningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in