Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-08, 14:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
En av årets kursraketer - men hur kommer utvecklingen att se ut på sikt?

Borde se bra ut på lång sikt. Det faktum att dom gått upp 400% på ett år men fortfarande har ett P/E tal under 30 är ju rätt imponerande(Kanske går över 30 efter dagens uppgång dock).

Samtidigt, och man kollar på hur mycket dom anställer så verkar det vara mer brist på personal än lite att göra, vilket naturligtvis är både på gott och ont men dom verkar inte ha några problem att få uppdrag iallafall. Enligt senaste intervju med VDn så är dom på god väg in i e-mobility/laddinfrastruktur vilket jag iallafall tycker är positivit då jag tror det finns väldigt stor potential där, speciellt med hur mycket vår regering trycker på det.

Jag skulle väl sammanfatta så här.

Styrkor: Enda företaget i branschen som är rikstäckande vilket är attraktivt för större nätägare och teleoperatörer. Stort kassaflöde för förvärv. Verkar ha bra ledare som tänker långsiktigt(Nåväl så mycket det går i branschen).

Svagheter: Verkar vara alldeles för beroende av Telia i dagsläget. Spelar i en bransch där du inte har en egen produkt och är beroende av avtal med andra operatörer vilket alltid ger mer risk.
__________________
Senast redigerad av Duffie 2021-11-08 kl. 14:24.
Citera
2021-11-12, 13:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Borde se bra ut på lång sikt. Det faktum att dom gått upp 400% på ett år men fortfarande har ett P/E tal under 30 är ju rätt imponerande(Kanske går över 30 efter dagens uppgång dock).

Samtidigt, och man kollar på hur mycket dom anställer så verkar det vara mer brist på personal än lite att göra, vilket naturligtvis är både på gott och ont men dom verkar inte ha några problem att få uppdrag iallafall. Enligt senaste intervju med VDn så är dom på god väg in i e-mobility/laddinfrastruktur vilket jag iallafall tycker är positivit då jag tror det finns väldigt stor potential där, speciellt med hur mycket vår regering trycker på det.

Jag skulle väl sammanfatta så här.

Styrkor: Enda företaget i branschen som är rikstäckande vilket är attraktivt för större nätägare och teleoperatörer. Stort kassaflöde för förvärv. Verkar ha bra ledare som tänker långsiktigt(Nåväl så mycket det går i branschen).

Svagheter: Verkar vara alldeles för beroende av Telia i dagsläget. Spelar i en bransch där du inte har en egen produkt och är beroende av avtal med andra operatörer vilket alltid ger mer risk.

Telia klarar sig inte utan transtema heller och då eltel som tidigare hade servicen för halva Sverige valde att lägga ner den delen så tog transtema över för hela Sverige. Jobbar inom branschen och man märker att transtema satsar stenhårt nu och de gör det bra. Som sagts de sysslar med fiber, kopparnätet, transmission och nu även tryckluft där jag misstänker att trafikverket är kund och en massa mer.

5g utbyggnaden är ett enormt projekt men de har även fullt upp på annat håll vilket känns tryggt. Jag tror stenhårt på min investering inom transtema
Mvh
Citera
2021-12-21, 11:38
  #15
Medlem
Mycket rykten kring den här aktien. Faktumet är att deras VD 2-3 December sålde av 99 000 aktier. Säger kanske nåt?
Eller är man i en dipp nu så man egentligen bör köpa in sig?

Personligen väljer jag att avvakta.
Citera
2022-01-23, 17:27
  #16
Medlem
Gaah vilken timing. Klev in med nästan 2 miljoner tidigt Januari och har ett gav på 47:50. Lång uppförsbacke med en nuvarande kurs lägre än före q3an. Det är mycket på gång så bara och ha tålamod härifrån...
Citera
2022-02-01, 23:13
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 73bruket
Gaah vilken timing. Klev in med nästan 2 miljoner tidigt Januari och har ett gav på 47:50. Lång uppförsbacke med en nuvarande kurs lägre än före q3an. Det är mycket på gång så bara och ha tålamod härifrån...

Ajdå, ja det var verkligen dålig timing. Tror Q4 rapporten kommer skjuta upp den en bra bit över inköpspriset iallafall så vidare inte börsen bestämmer sig för att vara riktigt sur.
Citera
2022-05-30, 09:30
  #18
Medlem
nattekniks avatar
Vad tror ni om Transtema framöver? Köpte på mig en del efter förra rapporten, då jag tyckte börsen överreagerade på rapporten, men ligger ca 10% back då den fortsatte dala. Ser dock fram emot Q2 som jag tror kommer se riktigt bra ut. Dels har vi norska Tessta, som ligger med under hela perioden. Drivmedelspriser som sjunkit något och förhoppningsvis en mycket lägre sjukfrånvaro. Sen kan det bli en riktigt intressant framtid. Har på känn att man försöker sno åt sig Eltels kontrakt med Telenor, när det kontraktet löper ut nästa år. Eftersom man nu förvärvat norska Tessta, så kanske även norska Telenor finns med i en plan.
Hursomhelst så verkar det finnas ett enormt driv i ledningen.
Citera
2022-08-04, 18:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Vad tror ni om Transtema framöver? Köpte på mig en del efter förra rapporten, då jag tyckte börsen överreagerade på rapporten, men ligger ca 10% back då den fortsatte dala. Ser dock fram emot Q2 som jag tror kommer se riktigt bra ut. Dels har vi norska Tessta, som ligger med under hela perioden. Drivmedelspriser som sjunkit något och förhoppningsvis en mycket lägre sjukfrånvaro. Sen kan det bli en riktigt intressant framtid. Har på känn att man försöker sno åt sig Eltels kontrakt med Telenor, när det kontraktet löper ut nästa år. Eftersom man nu förvärvat norska Tessta, så kanske även norska Telenor finns med i en plan.
Hursomhelst så verkar det finnas ett enormt driv i ledningen.

Ser mycket ljust på deras framtid och ser väl egentligen inte som att dom har några riktiga konkurrenter förutom Eltel där jag tycker Transtema ligger mycket längre fram.

Jobbar inom branschen och det faktum att många operatörer sitter på dyra tekniker som knappt gör någonting så vidare det inte är i dom största städerna tyder på att fortfarande finns stora andelar att roffa åt sig även i Sverige.

Jag hade nog ärligt talat varit rätt så skeptisk mot affärsidén ifall det var ett nystartat bolag som hade deras vision då det är rätt så dyrt att komma dit man vill men nu när dom redan har 1000 tekniker utspridd över hela landet och går med bra vinst redan nu så tror jag det bara kommer bli bättre. Troligtvis har Transtema många tekniker som inte gör så mycket dom kan göra och varje vunnit kontrakt kommer bara utöka deras vinst.
Citera
2022-08-06, 18:45
  #20
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ser mycket ljust på deras framtid och ser väl egentligen inte som att dom har några riktiga konkurrenter förutom Eltel där jag tycker Transtema ligger mycket längre fram.

Jobbar inom branschen och det faktum att många operatörer sitter på dyra tekniker som knappt gör någonting så vidare det inte är i dom största städerna tyder på att fortfarande finns stora andelar att roffa åt sig även i Sverige.

Jag hade nog ärligt talat varit rätt så skeptisk mot affärsidén ifall det var ett nystartat bolag som hade deras vision då det är rätt så dyrt att komma dit man vill men nu när dom redan har 1000 tekniker utspridd över hela landet och går med bra vinst redan nu så tror jag det bara kommer bli bättre. Troligtvis har Transtema många tekniker som inte gör så mycket dom kan göra och varje vunnit kontrakt kommer bara utöka deras vinst.
Vad jag fått till mig är att teknikerna har det väldigt lugnt på många av deras kontor.
Så det borde finnas utrymme för nya större kontrakt utan att behöva nyanställa allför många. Vad som gick nästan obemärkt förbi var ju att de tog över service på Telenors kabel-tv nät för ett halvår sedan...men det kan iof inte varit en jätteaffär. Snarare ett kliv in för att utveckla relationer för ev. kommande större upphandlingar (min gissning)
Citera
2022-08-11, 08:49
  #21
Medlem
Trevlig rapport minst sagt!
Citera
2022-08-11, 21:07
  #22
Medlem
jnilssons avatar
Insideruppgift: På senaste firmafesten hissade man prideflaggan och hade transtema.
Citera
2022-08-11, 21:17
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Insideruppgift: På senaste firmafesten hissade man prideflaggan och hade transtema.
Vem bryr sig om det? De har presterat en superfin rapport och det måste vi aktieägare vara glada för. Jag låter alla vara som de är och respekterar även det och det borde du också.
Citera
2022-08-11, 21:26
  #24
Medlem
Jag kan inget om företaget, men det hade varit stor humor om de varit huvudsponsor på pridefestivalen. Tickercode TRANS...

Och med ett passande företagsnamn för ändamålet, Transtema !

Sitter som en smäck ju !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback