Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Jag har funderat en del över den här frågan.
Saken är den att frågan egentligen handlar om övergången till protestantismen, snarare än till kristendomen.
Ja, era svenska förfäders övergång till katolicismen var en ganska mild övergång i förhållande till reformationens traumatiska tvångsgenomförande. Katolicismens införande innebar inte ett brott med det förflutna, utan en förfining av detsamma. Ja, de vackraste runstenarna är kristna, och vår historia är nedtecknad av katolska munkar och präster. Katolicismen hade en förmåga att blandas med den lokala folkkulturen, vilket förklarar varför gamla landskapslagar, runstavar och folklegender kunde leva kvar - med smärre justeringar - ända fram till reformationens dagar, då allt det gamla rensades ut, och det svenska folket därmed förlorade sin historia.
ja, detta har även jag funderat mycket på, men då bör tråden flyttas till Historia.
Kristendomens historia har djupa rötter i Sverige, massor av landet gåvor eller vad jag ska kalla det stal kungen - läs Gustav Vasa till sina krig. Han lät sina män rensa kyrkorna.
Rev både kyrkor och kloster.
För Wasa han gillade protestantismen för det tjänade han pengar på, ut med allt i kyrkorna.
Helt plötsligt ägde han kyrkorna och inte kyrkan ägde kyrkan.
Å tänk om vi hade i Sverige varit katoliker, då hade inte häxbränningarna ägt rum.