2015-04-18, 00:54
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt det triguna-baserade systemet "The fourth way" är sömn för dom flesta människor det mest effektiva sätt att bringe sina olika komponenter (kropp, emotioner, intellekt) till så stor inbördes symbios som möjligt.

Allegorisk som när olika komponenter i en fordonsmotor kalibreras till optimal effektivitet i ett helhets-sammanhang.
Men en hel del av drömmen är väl ändå förankrad i den verklighet vi lever i?
Kan ju utläsa problem min hjärna försöker komma till rätta med där.

Men ibland är drömmen inte så. Kan till och med sätta fingret på saker som någon vill göra mig uppmärksam på. Inbillar jag mig ibland?
Senast redigerad av DenLede 2015-04-18 kl. 00:56.
Citera
2015-04-18, 01:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Intressanta kommentarer i denna tråden.
Om nu sömnen behövs för att skapa symbios mellan människans olika delar enligt The Fourth Way eller om det är en filmvisning av Gud/Djävulen eller om det är biologisk kroppslig återhämtning enbart eller om vi under sömnen tilldelas våra uppdrag - så är en följdfråga: varför behöver vi individuellt olika mycket sömn? De med större sömnbehov behöver längre tid för återhämtning? Får se längre filmer under filmvisningen? Har knökigare uppdrag från yttre rymden att jobba med?
Citera
2015-04-18, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt det triguna-baserade systemet "The fourth way" är sömn för dom flesta människor det mest effektiva sätt att bringe sina olika komponenter (kropp, emotioner, intellekt) till så stor inbördes symbios som möjligt.

Allegorisk som när olika komponenter i en fordonsmotor kalibreras till optimal effektivitet i ett helhets-sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Men en hel del av drömmen är väl ändå förankrad i den verklighet vi lever i?
Kan ju utläsa problem min hjärna försöker komma till rätta med där.

Men ibland är drömmen inte så. Kan till och med sätta fingret på saker som någon vill göra mig uppmärksam på. Inbillar jag mig ibland?

Nu är sömn och drömmande inte helt synonyma. Så vilket talar vi om?
Citera
2015-04-18, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
så är en följdfråga: varför behöver vi individuellt olika mycket sömn? De med större sömnbehov behöver längre tid för återhämtning?

Jag förmoder att ett generellt svar för flera av dom föreslagna förklaringer till sömnens funktion är, att sömn-behovet varierar med hur "effektiv" sömnen är. När sömnen har uppfylld sin funktion finns det inget sömn-behov.
Citera
2015-04-18, 12:15
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Nu är sömn och drömmande inte helt synonyma. Så vilket talar vi om?

Drömmar beror på störd sömn, det vill säga skapandet av ett minne baserat på återhämtningsprocessen hjärnan sysslar med när man sover (transformation av nya minnen till långtidsminnen, vilket också är en lossy komprimering) när man vaknar. Klardrömmar (lucid dreams) är när man inte vaknar helt och hållet, utan bara tillräckligt för att kontinuerligt processera nya minnen som en slags aktiv upplevelse baserat på återhämtningsprocessen.

Alla djur behöver sömn och alla djur har nervsystem. En neuron som hela tiden gör samma sak i samma intervaller en längre tid är en neuron som kommer sluta fungera som den ska eftersom den blir trött. Sömn är en process där neuroner ställs om till att fylla en annan funktion än den "normala". Hos oss människor och andra djur med långtidsminne behövs sömnen för att omvandla, metaforiskt uttryckt, "kortvågiga" signalmönster till "långvågiga", det vill säga signalmönster i förgrunden som ligger medvetandet nära till hands till signalmönster integrerade med en större helhet som ligger i bakgrunden.

När man abrupt vaknar, eller där sömncykeln blivit störd, skapas ett eller flera felminnen under (eller mitt i, som i fallet med klardrömmar) övergången från sömn till vaket tillstånd samtidigt som hjärnan i takt med vakenhet tolkar mer och mer av det som aktivt "sker" i hjärnan som verklighet eller förfluten verklighet.

Sömn är alltså ändå synonymt med drömmande, i alla fall när det gäller djur som äger någon nivå av självmedvetande och komplexa minnen. En fruktfluga sover för att inte trötta ut sin motoriska kontroll, vilket också en människa gör men också för att "skärpa sin mentala förgrund" genom att integrera en mättad sådan till en mer inaktiv mental bakgrund (som slarvigt kallas det undermedvetna). Processen är densamma för både fruktflugan och människan, skillnaden ligger i när vi vaknar (mer eller mindre) - när hjärnan i övrigt är oförberedd - tror vi oss minnas en ny erfarenhet som uppstått under sömnen och kallar det för en dröm.

Om ni inte tror mig, fråga er själva: kan ni komma ihåg en enda dröm, eller bara att ni har haft en, under en fullständigt ostörd sömn från början till normalt uppvaknande? Mardrömmar kan väcka en på grund av frigörande av adrenalin, väckarklockan pga sin funktion, olika ljud ifrån omvärlden - och så vidare - men det är väl just då vi vaknar upp ur drömmar, och inte när vi vaknar av oss själva helt utvilade?
Citera
2015-04-18, 12:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Intressanta kommentarer i denna tråden.
Om nu sömnen behövs för att skapa symbios mellan människans olika delar enligt The Fourth Way eller om det är en filmvisning av Gud/Djävulen eller om det är biologisk kroppslig återhämtning enbart eller om vi under sömnen tilldelas våra uppdrag - så är en följdfråga: varför behöver vi individuellt olika mycket sömn? De med större sömnbehov behöver längre tid för återhämtning? Får se längre filmer under filmvisningen? Har knökigare uppdrag från yttre rymden att jobba med?

Grovt summerat, är ju sömnfunktionen svarande till generell tillväxtkapacitet, för bl.a en massa endokrinologiska systemfunktioner : immunförsvaret är samtidig väldigt individuellt skiftande, varför det är logiskt att redan där med små avvikelser ; sömnmarginalen ser lite olika ut för olika individer, också utefter vilka slags belastningar som finns.

Sömnen underhåller alltså inte enbart den mentala återhämtningen ; psyket bearbetar informationen, sorterar den och förbereder för hantering av nytillkommen information.
Finns alltså utöver mental, fysiologiska (biokemisk) orsakssammanhangen också rent anatomisk behovsanpassad sömnvolym ( muskeltillväxten primärt, ligament senor o.dyl, att cellförnyas för att sammantagna rörelseapparaten att öht orka bära skelettet upprätt för vidare friktioner i vaket tillstånd)

Jag har själv länge trott att REM-sömnen som regel, är kopplad till minnet, men det är samtidigt påvisat att flera mediciner utestänger REM-sömn, medan patienter faktiskt inte påvisar några minnesförluster till någon avgörande del... så det verkar finnas betydligt mer än minnesbearbetning i REM-fasen ... vad exakt vet jag inte, men det kan vara skapandet av utrymmen.. jag vet ej.

Småbarn sover, som bekant, hemskt mycket
och den sömn som återfinns i oproportionerlig grad (i förhållande till vuxna) är REM-sömn som är sömn då du drömmer.
Ingen vet varför vi drömmer, du gör det mer än en och en halv timme per natt, men tror nu flera forskare att det för de yngres del, är en slags ”demo-körning” – hjärnan växer och trimmas in. Vilket stämmer in på tonåringar som sover ibland likt strandade och klubbade grizzlybjörnar ;-)

Vad som är lite roligt... och är unikt för människan, är att hjärnbarken i vaket tillstånd aldrig slår av utan ligger i alla fall alltid och putterkör lågintensivt.. ständigt i bakgrunden. Genom att trilla ned i sömnhålet ...... poff! ....där,får hjärnbarken gå ned i stand-by : likna det vid t.ex powernaps, eftermiddags-siesta och alla de vilopauser ger känslan av att ha fått en energikick eller lite pånyttfödd feeling.. i annars högintensivt vaket energiflow.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-18 kl. 12:32.
Citera
2015-04-18, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Drömmar beror på störd sömn, det vill säga skapandet av ett minne baserat på återhämtningsprocessen hjärnan sysslar med när man sover (transformation av nya minnen till långtidsminnen, vilket också är en lossy komprimering) när man vaknar. Klardrömmar (lucid dreams) är när man inte vaknar helt och hållet, utan bara tillräckligt för att kontinuerligt processera nya minnen som en slags aktiv upplevelse baserat på återhämtningsprocessen.

Alla djur behöver sömn och alla djur har nervsystem. En neuron som hela tiden gör samma sak i samma intervaller en längre tid är en neuron som kommer sluta fungera som den ska eftersom den blir trött. Sömn är en process där neuroner ställs om till att fylla en annan funktion än den "normala". Hos oss människor och andra djur med långtidsminne behövs sömnen för att omvandla, metaforiskt uttryckt, "kortvågiga" signalmönster till "långvågiga", det vill säga signalmönster i förgrunden som ligger medvetandet nära till hands till signalmönster integrerade med en större helhet som ligger i bakgrunden.

När man abrupt vaknar, eller där sömncykeln blivit störd, skapas ett eller flera felminnen under (eller mitt i, som i fallet med klardrömmar) övergången från sömn till vaket tillstånd samtidigt som hjärnan i takt med vakenhet tolkar mer och mer av det som aktivt "sker" i hjärnan som verklighet eller förfluten verklighet.

Sömn är alltså ändå synonymt med drömmande, i alla fall när det gäller djur som äger någon nivå av självmedvetande och komplexa minnen. En fruktfluga sover för att inte trötta ut sin motoriska kontroll, vilket också en människa gör men också för att "skärpa sin mentala förgrund" genom att integrera en mättad sådan till en mer inaktiv mental bakgrund (som slarvigt kallas det undermedvetna). Processen är densamma för både fruktflugan och människan, skillnaden ligger i när vi vaknar (mer eller mindre) - när hjärnan i övrigt är oförberedd - tror vi oss minnas en ny erfarenhet som uppstått under sömnen och kallar det för en dröm.

Om ni inte tror mig, fråga er själva: kan ni komma ihåg en enda dröm, eller bara att ni har haft en, under en fullständigt ostörd sömn från början till normalt uppvaknande? Mardrömmar kan väcka en på grund av frigörande av adrenalin, väckarklockan pga sin funktion, olika ljud ifrån omvärlden - och så vidare - men det är väl just då vi vaknar upp ur drömmar, och inte när vi vaknar av oss själva helt utvilade?

Tackar för ditt inlägg, som jag blev imponerat av och som jag vill läsa flera gånger till.

Tills vidare nogar jag mig med att kommentera följande:

Citat:
Sömn är alltså ändå synonymt med drömmande

Låter rimligt ... MED DINA PREMISSER. Men inte med "den ledes".

Citat:
kan ni komma ihåg en enda dröm, eller bara att ni har haft en, under en fullständigt ostörd sömn från början till normalt uppvaknande?

Ja.

Och lite bakgrundsinformation: Jag har experimenterat en hel del praktisk med sömn (jag lidar av periodisk insomnia); och särskild hemi-synkronisering plus specifik auditiv våglängds-induktion har gett förvånande resultat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in