2015-07-14, 11:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Spännande. Jag visste faktiskt inte att fiskpinnar ens fanns längre.
Man fick ju ofta det i skolan & redan då funderade jag just på dessa mörkare partiklar.
Citera
2015-07-14, 11:42
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag visste faktiskt inte att fiskpinnar ens fanns längre.
Du visste inte att fiskpinnar ens fanns längre. Ok.

OnT: Från Findus? Det är antagligen häst.
Citera
2015-07-14, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Du visste inte att fiskpinnar ens fanns längre. Ok.
Nej, min fru använder inga halvfabrikat i matlagningen så jag har inte sett en fiskpinne sedan högstadiet.
Citera
2015-07-16, 16:33
Medlem
Isnatts avatar
Det är bra att fiskpinnar finns. Dom får oförtjänt mycket skit. Inte för att jag äter dom.
Men ska man hiva upp fisk ur havet och skära bort filéerna och slänga det 'ingen vill ha'? Det är ju MYCKET bättre att man tar tillvara på putsbitar, svans och bukköttet istället för att bara sälja rena fina filéer eller ryggbitar till konsumenterna och slänga resten. Det är inget fel på det köttet bara för att det sitter på ett annat ställe på fisken.

Samma sak med puts och paryrer från köttindrustrin som blir färs eller köttbullar. Mycket bättre än att det slängs. 2% av en kossa är filé, vad ska man göra med resten? Lite grytbitar, entrecote, lövbiff, resten då? Klart man ska ta tillvara så mycket som möjligt av ett dödat djur, allt annat är trams.

Har stött på trädkramare som snusförnuftigt förkastar köpesköttbullar för det 'är ju knappt nå kött i dom och vad är det för kött då det vet man inte, bara massa utspätt med allt möjligt!' och sen pratar dom sig torra i halsen dagen efter hur man ska göra för att minska köttkonsumtionen - genom att blanda ut färsen med bönor eller ris när man ska göra färsrätter

Ska man döda djur bör man ta tillvara på så mycket som möjligt av djuret, så är det.
Citera
2015-07-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, min fru använder inga halvfabrikat i matlagningen så jag har inte sett en fiskpinne sedan högstadiet.

Och du har inte satt din fot i en matbutik de senaste åren...? Du skulle alltså inte veta vad du får på tallriken om din fru skulle lägga fram en "exklusivare" variant av fiskpinnar? xD
Citera
2015-07-20, 14:55
Moderator
rotadents avatar
Färgen beror väl mest på vilken fisksort som har använts. Torsk brukar vara vit, sej nästan grå. Fiskpinnar görs väl på lite allt möjligt beroende på prisläge på råvarorna och kvalitetskraven.
Citera
2015-07-20, 23:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Och du har inte satt din fot i en matbutik de senaste åren...? Du skulle alltså inte veta vad du får på tallriken om din fru skulle lägga fram en "exklusivare" variant av fiskpinnar? xD
Jag skulle direkt tro att det var något modernt ekologiskt hipsterpåfund.
En postironisk hyllning till forna dagars skolbespisning.
Citera
2015-07-21, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det är bra att fiskpinnar finns. Dom får oförtjänt mycket skit. Inte för att jag äter dom.
Men ska man hiva upp fisk ur havet och skära bort filéerna och slänga det 'ingen vill ha'? Det är ju MYCKET bättre att man tar tillvara på putsbitar, svans och bukköttet istället för att bara sälja rena fina filéer eller ryggbitar till konsumenterna och slänga resten. Det är inget fel på det köttet bara för att det sitter på ett annat ställe på fisken.

Samma sak med puts och paryrer från köttindrustrin som blir färs eller köttbullar. Mycket bättre än att det slängs. 2% av en kossa är filé, vad ska man göra med resten? Lite grytbitar, entrecote, lövbiff, resten då? Klart man ska ta tillvara så mycket som möjligt av ett dödat djur, allt annat är trams.

Har stött på trädkramare som snusförnuftigt förkastar köpesköttbullar för det 'är ju knappt nå kött i dom och vad är det för kött då det vet man inte, bara massa utspätt med allt möjligt!' och sen pratar dom sig torra i halsen dagen efter hur man ska göra för att minska köttkonsumtionen - genom att blanda ut färsen med bönor eller ris när man ska göra färsrätter

Ska man döda djur bör man ta tillvara på så mycket som möjligt av djuret, så är det.

Jag håller med dig fullständigt!! På en fisk har man filé, färskött och buljong, då har man tagit till vara på hela fisken. Det bruna är antagligen områden som har mer fett eller blod i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in