Hej, jag har i cirka 5 år haft väldigt stressade förhållanden i min hemmasituation och i min studiesituation. Det har gett mig långvariga djupa depressioner som nästan gränsar till ångestsjukdom och kroppslig utmattning.
Jag började medicinera med läkarutskrivna bensodiazepiner för 7 månader via vårdcentralen.
Jag körde på som vanligt även fast kroppen sa ifrån i en sjuk bensodimma i flera månader.
Det hjälpte ett tag men sedan har jag trappat ner på grund av att det endast lindrat tillfälligt och jag har märkt att droger gör så att man mår sämre långsiktigt., så jag håller mig ifrån benzo nu mera
Jag har börjat med antidepressiva 5mg och slutat med benzo, och har varit sjukskriven i några månader. Min behandling hos vårdcentralen har inte fungerat effektivt, med långa väntetider och en dålig läkare som inte förstår min riktiga problematik hur mycket jag än förklarar
Så jag fick en remiss till öppenvårdsmottagning för vuxna med psykiska besvär istället.
Jag får behandling hos psykiatrin, och en psykolog gjorde en utredning och fastställde att jag hade utmattningssyndrom med många olika stressfaktorer.
Nu ska jag få träffa en ny läkare där och jag kommer fråga om hur läkaren kan hjälpa mig med att skriva ett intyg som beskriver min sjuka dagliga situation så att jag har rätt att söka full aktivitetsersättning, så att jag kan få bästa möjliga hjälp att börja leva ett värdigt friskt liv igen!
Nu till min fråga, ni med erfarenhet om aktivitetsersättning, hur beskrev ni er situation till Försäkringskassan på bästa möjliga sätt så att man slipper jobbiga överklaganden och massor med pappersarbete och långa väntetider under tiden man är sjuk.
Jag vill bara bli frisk från den psykiska och kroppsliga utmattningen så att jag kan komma tillbaka och börja jobba, men med min egna erfarenhet vet jag att den här perioden kommer bli extra jobbig och säkert hålla på i flera år. Om jag inte får riktig hjälp via ekonomisk väg så känns livet inte värt att leva längre.