2015-04-02, 19:42
Medlem
Jag har träffat hundratals kristna i många olika städer där jag har bott permanent eller tillfälligt, och på möten, och jag har nog aldrig träffat någon som var mer än en vanlig människa. Och hade jag gjort det så hade varit en slump. De har samma problem, samma positiva sidor, samma brister, samma krav. Det jag har lärt mig om livet har varit från "vanligt folk" - tillfällen som man kommer ihåg då man lärde sig att raka sig eller laga en strumpa. Gud använder alla människor, inte bara de som kallar sig kristna.
Citera
2015-04-02, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Jag har träffat hundratals kristna i många olika städer där jag har bott permanent eller tillfälligt, och på möten, och jag har nog aldrig träffat någon som var mer än en vanlig människa. Och hade jag gjort det så hade varit en slump. De har samma problem, samma positiva sidor, samma brister, samma krav. Det jag har lärt mig om livet har varit från "vanligt folk" - tillfällen som man kommer ihåg då man lärde sig att raka sig eller laga en strumpa.

Också överlag min erfarenhet (med undantag av pådyvlande kristna).

Citat:
Gud använder alla människor, inte bara de som kallar sig kristna.

Jaså, gör han det. Belägg, tack.
Citera
2015-04-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Också överlag min erfarenhet (med undantag av pådyvlande kristna).

Det finns pådyvlare som inte är kristna också. Vilket gör kristendomen ännu mer meningslös. Tänk om man iaf kunde hitta alla pådyvlare bland dem, så kunde man lära sig något.
Citera
2015-04-02, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns pådyvlare som inte är kristna också.

Överens.

Citat:
Vilket gör kristendomen ännu mer meningslös.

"Vettig" kristendom har säkert en fördelaktig effekt på vettiga kristna.

Citat:
Tänk om man iaf kunde hitta alla pådyvlare bland dem, så kunde man lära sig något.

Se tråden (tråderna) om sambandet mellan teism och mental dysfunktion.
Citera
2015-04-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jaså, gör han det. Belägg, tack.

Det vore kul att läsa vad du har för erfarenheter av livet. Jag tycker att du skriver bra inlägg.
Citera
2015-04-02, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det vore kul att läsa vad du har för erfarenheter av livet.

Jag har inte så mycket erfarenhet av "coolness". Redan som ung strax efter den senasta istid tyckte jag att diskoteks-"coola" var fåniga.

Däremot har jag decennier av ett praktisk och teoretisk existentiellt "sökande" bakom mig (inom olika religioner, sekter, medvetande-möjligheter, fringe-vetenskap och filosofi).

Citat:
Jag tycker att du skriver bra inlägg.

Tackar, tackar.
Citera
2015-04-02, 23:02
Medlem
Citat:
Jag har träffat hundratals kristna i många olika städer där jag har bott permanent eller tillfälligt, och på möten, och jag har nog aldrig träffat någon som var mer än en vanlig människa. Och hade jag gjort det så hade varit en slump. De har samma problem, samma positiva sidor, samma brister, samma krav. Det jag har lärt mig om livet har varit från "vanligt folk" - tillfällen som man kommer ihåg då man lärde sig att raka sig eller laga en strumpa. Gud använder alla människor, inte bara de som kallar sig kristna.

Jovisst är det så, för det mesta.

Jag kan säga annars att jag har bott i ett kristet kollektiv, och det är det hittills mest intressanta
och givande jag varit med om. Folk kom och gick och de jag träffade på berättade om sina liv,
om vad de varit med om. Man kan säga att de kretsarna jag umgicks i var som en kristen
"Breakfast Club", för att få det att låta litet ballt. De kristna jag lärde känna är något jag inte
ångrar en sekund. Folk var mer öppna än man är på tex en arbetsplats, där allt ska skötas på
ett visst sätt. Om man tar chansen när den ges så kan den kristna världen visa sig vara något
helt annat än "skolboks religion".
Citera
2015-04-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jovisst är det så, för det mesta.

Jag kan säga annars att jag har bott i ett kristet kollektiv, och det är det hittills mest intressanta
och givande jag varit med om. Folk kom och gick och de jag träffade på berättade om sina liv,
om vad de varit med om. Man kan säga att de kretsarna jag umgicks i var som en kristen
"Breakfast Club", för att få det att låta litet ballt. De kristna jag lärde känna är något jag inte
ångrar en sekund. Folk var mer öppna än man är på tex en arbetsplats, där allt ska skötas på
ett visst sätt. Om man tar chansen när den ges så kan den kristna världen visa sig vara något
helt annat än "skolboks religion".
Folk är också väldigt öppen på AA-möten. Är dom coolare i så fall?
Citera
2015-04-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Folk är också väldigt öppen på AA-möten. Är dom coolare i så fall?

Klart att alkisar kan vara coola karaktärer, också. Fast på AA-möten är det mycket tragiska
saker som kommer fram. Att som jag umgås med kristna blir att man är med i en annan sorts
kontext, än bland fyllerister. Fast allt var inte glimrande skönt och vackert heller i det kristna
kollektiv jag bodde på. Det fanns en del tragiska livsöden jag hörde om.

Men den öppenhet jag mötte bland de kristna var befriande. Fast jag spottar inte heller på
den gemenskap man kan uppleva exempelvis i ett ungdomsgäng eller fotbollslag heller.
Senast redigerad av pk2 2015-04-03 kl. 00:17.
Citera
2015-04-03, 00:26
Medlem
För att återgå till TS fråga ; vad menar du med cool? Och varför skulle just kristna vara coolare? Hur många religiösa grupper , eller andra grupper för den delen , har du umgåtts med under lång tid för att kunna göra ett sådant påstående? Det kan ju vara så att fågelskådare är coolare? Eller rugbyspelare?
Citera
2015-04-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att återgå till TS fråga ; vad menar du med cool? Och varför skulle just kristna vara coolare? Hur många religiösa grupper , eller andra grupper för den delen , har du umgåtts med under lång tid för att kunna göra ett sådant påstående? Det kan ju vara så att fågelskådare är coolare? Eller rugbyspelare?

Jag har ju bara min, i viss mån begränsade erfarenhet att jämföra med.
Men jag menar att det finns karaktärsdanade typer bland dom kristna.

Sen kan man ju bara både fågelskådare som rugbyspelare och samtidigt vara kristen.

Men som sagt jag kanske har en litet begränsad erfarenhet av andra grupper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in