2015-04-03, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
AF får inte ringa och kolla med en arbetsgivare om den sökande har sökt ett jobb eftersom AF har tystnadsplikt. AF får inte outa vilka som är inskrivna.

men i artikeln i hd framkommer ändå:

"Arbetsförmedlingarna i Helsingborg och Ängelholm uppger för LP att de följer samma princip. Men där händer det dock att handläggare gör stickprov hos arbetsgivare, efter att en arbetssökande anvisats att söka ett visst jobb. Åtminstone är det vad företrädare för arbetsförmedlingarna i dessa städer säger."

men det verkar då vara endast om man anvisats ett särskillt arbete att söka inte om man söker "på frihand"???
Citera
2015-04-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Nej, de kollar aldrig. Försök improvisera hyfsat trovärdigt bara.

Detta stämmer bra.
Citera
2018-08-24, 10:11
Medlem
Jag har en kompis som jobbar på Arbetsförmedlingen och hon säger att de kan absolut ringa arbetsgivare för att kontrollera om arbetssökande söker de jobb som de uppgett. Som generell regel ska man söka 10-13 jobb i månaden. Gör man inte det och kanske framför allt inte söker de jobb som de anvisar så är risken större att de kollar sökta jobb. Men om de ser att man är skötsam och är "aktiv" i sitt arbetssökande så är risken mindre. Men stickprov kan de absolut göra ändå. Men som någon tidigare här skrev så har de inte hur mycket resurser som helst att kolla att arbetssökande sökt de jobb som de uppgett.
Citera
2018-08-24, 12:42
Medlem
Flashyflash72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren0104
... inte söker de jobb som de anvisar så är risken större att de kollar sökta jobb. Men om de ser att man är skötsam och är "aktiv" i sitt arbetssökande så är risken mindre. Men stickprov kan de absolut göra ändå. Men som någon tidigare här skrev så har de inte hur mycket resurser som helst att kolla att arbetssökande sökt de jobb som de uppgett.
Matchningen på AF är en katastrof, så det är väl rimligt att anta att dem ibland kollar upp just de specifika anvisningarna.

En hårt ansatt arbetsförmedlare må kanske använda stickprov, men jag skulle nog ändå våga gissa på att dessa är föhållandevis få till antalet. Om man som handläggare väljer att granska en klient mer noga - börjar fingranska detaljer - då får man kallt räkna med att arbetsbördan kommer stiga ovälkommet snabbt. Som jag förstår det, så finns det många, många människor i systemet som är och har en märklig uppsyn. Frågan är om det är praktisk möjlighet att undersöka dem, och om det är värt den extra arbetsbördan? Dessa två variabler får mig att tvivla på att stickproven i realiteten kan vara särskilt hög.

Man kan dock utgå från att annan statistik måste bokföras; för det är denna statistik som diverse kunskapsbolag (AF anlitat) använder sig av som underlag för att kunna göra sina olika sälj pitch; de kan endast visa värde genom att redovisa bättre siffror än AF, annars kan de glömma nya, lukrativa kontrakt med staten. Fanns alltså inte statistiken tillhands, så hade det i praktiken också omöjliggjort givande upphandlings förhandlingar.
Senast redigerad av Flashyflash72 2018-08-24 kl. 12:44.
Citera
2018-08-25, 00:10
Medlem
KonungHonungs avatar
Det är väldigt sällan de gör stickprovskontroller. De har helt enkelt inte tiden & resurserna. Det är alltså bara att fortsätta uppge lite vad du själv känner för.

Detta är ett av väldigt få moment där Arbetsförmedlingen ger den arbetslöse ett väldigt stort utrymme för fritänkande & kreativitet. Tag fasta på detta!

En kompis har berättat detta för mig.
Senast redigerad av KonungHonung 2018-08-25 kl. 00:13.
Citera
2018-08-25, 00:56
Medlem
Skulle gissa på 1/100. De har andra saker att tänka på.
Citera
2018-08-25, 05:20
Medlem
hazard simpsons avatar
Jag jobbar på af. Det förekommer aldrig. Den koll som är närmast är matchningen till ett arbete som handläggaren skickar ut och som sökande ska söka och svara på om man sökt det. Matchningen grundar sig på vad sökande skriver på sin profil vilka jobb man söker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in