2015-03-30, 23:10
Bannlyst
Tjena

Jag gillar naturen som fan och hade gärna jagat men tyvärr ska jag flytta till stan.
Mitt barndomshem är på landet och där finns även flertalet jaktmarker och jägare som jag förmodligen skulle jaga med. Men de kommer inte finnas några tid när jag inleder mina studier.

Däremot så ÄLSKAR jag att skjuta hagelbössa. Och känslan av att få äga ett vapen. Polera det, serva det, ta det till skjutbanan och panga. MITT vapen, en fin känsla.
Jag skjuter just nu med en bössa som min farsa ärvde, riktigt värdelös och sprutar sot när man skjuter med den.

Det är mycket viktigt att det är min bössa och att jag äger den.

Så nu undersöker jag här om detta är möjligt.

Här är vad jag vill/mina frågor

1. äga och skjuta med en hagelbössa.
2. Kan man få tag i pumphagel på jägarexamen?

Måste jag jaga för att få/behålla min examen, hur aktiv måste jag vara?
Citera
2015-03-30, 23:21
Medlem
Megahallons avatar
Du behöver ej ha tillgång till jaktmark eller vara med i jaktlag för att avlägga jägarexamen.
Det samma gäller vapeninköp av dina första 6 vapen.

Skall du ha mer än 6 vapen så krävs det ofta en motivering och bevis på att du behöver så många olika vapen osv.

Men för att köpa ett enda pumphagel räcker järgarexamen, godkännt vapenskåp och giltig licens!

Det krävs inget aktivitetsintyg eller dyl för att få behålla vapen.
Licenserna är ej tidsbegränsade.
Citera
2015-03-30, 23:25
Bannlyst
Hur fungerar det med skjutbanor?
den jag skjuter på nu där känner jag de som har den och de är väl lite "off the record"

Måste jag gå med i en lerduvskytte klubb om jag vill skjuta där, vara på årsmöte och sådant?
Isåfall fortsätter jag nog köra ändå till min föräldrar och skjuta, men hade varit gött på ett närmre ställe
Citera
2015-03-31, 06:53
Medlem
sebnies avatar
Har du väl fått licenserna i handen så behöver du inte styrka tillgång till jaktmark för att få behålla licenserna.

Men om du ska SÖKA jaktlicens och du är folkbokförd i staden kan polismyndigheten mycket väl ställa krav på att du ska uppvisa tillgång till jaktmarker och sådant, från första bössan.

Sedan när det gäller banor och sådant, så beror det på bana till bana. Det finns inget generellt krav från polismyndigheten att du ska vara medlem på banan för att få lov att skjuta med dina jaktbössor, men banan kan mycket väl ställa som krav att du ska vara medlem för att få skjuta med egen bössa till exempel.
Citera
2015-03-31, 07:21
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Tjena

Jag gillar naturen som fan och hade gärna jagat men tyvärr ska jag flytta till stan.
Mitt barndomshem är på landet och där finns även flertalet jaktmarker och jägare som jag förmodligen skulle jaga med. Men de kommer inte finnas några tid när jag inleder mina studier.

Däremot så ÄLSKAR jag att skjuta hagelbössa. Och känslan av att få äga ett vapen. Polera det, serva det, ta det till skjutbanan och panga. MITT vapen, en fin känsla.
Jag skjuter just nu med en bössa som min farsa ärvde, riktigt värdelös och sprutar sot när man skjuter med den.

Det är mycket viktigt att det är min bössa och att jag äger den.

Så nu undersöker jag här om detta är möjligt.

Här är vad jag vill/mina frågor

1. äga och skjuta med en hagelbössa.
2. Kan man få tag i pumphagel på jägarexamen?

Måste jag jaga för att få/behålla min examen, hur aktiv måste jag vara?
Sotar bössan beror det på ammunitionen och inte på bössan.
Pumphagel eller halvautomat kan fås till jakt med magasinbegränsningen 2+1.
Du måste inte jaga för att ta jägarexamen eller få licens på jaktvapen inom den s.k. vapengarderoben. Du blir inte av med en vapenlicens med mindre än att du missköter dig.
Citera
2015-03-31, 08:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Hur fungerar det med skjutbanor?
den jag skjuter på nu där känner jag de som har den och de är väl lite "off the record"

Måste jag gå med i en lerduvskytte klubb om jag vill skjuta där, vara på årsmöte och sådant?
Isåfall fortsätter jag nog köra ändå till min föräldrar och skjuta, men hade varit gött på ett närmre ställe

För att åtnjuta klubbens omsorger och förmåner får man ju räkna med att hjälpa till en smula (oavsett sport). Men de flesta aktivitetsinriktade föreningar brukar tycka att om man deltar i tävlingar emellanåt och visar uppskattning och respekt för det ideella arbetet så räcker det långt.

Vad gäller Sebnies bekymmer räcker det att du förklarar att du jagar och tävlar hemma och tränar på din lokala klubb, om nu frågan om jaktmarker kommer upp. Det gör den troligen inte. Däremot är byråkratin runt din FB-ort värd att ta på allvar.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-03-31 kl. 08:48.
Citera
2015-03-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Har du väl fått licenserna i handen så behöver du inte styrka tillgång till jaktmark för att få behålla licenserna.

Men om du ska SÖKA jaktlicens och du är folkbokförd i staden kan polismyndigheten mycket väl ställa krav på att du ska uppvisa tillgång till jaktmarker och sådant, från första bössan.

Sedan när det gäller banor och sådant, så beror det på bana till bana. Det finns inget generellt krav från polismyndigheten att du ska vara medlem på banan för att få lov att skjuta med dina jaktbössor, men banan kan mycket väl ställa som krav att du ska vara medlem för att få skjuta med egen bössa till exempel.

Snälla sluta hitta på. Polisen ställer inga krav på jaktmark som villkor för vapenlicens gällande jaktvapen om du håller dig inom 4 vapen. Det är först när du skall upp på vapen 5 och 6 som du måste framföra motiv och visa på ett behov. Det gäller även licens för enhandsvapen avsett för jakt då dessa inte ingår i vad som anses normalt behov.
Citera
2015-03-31, 23:32
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Snälla sluta hitta på. Polisen ställer inga krav på jaktmark som villkor för vapenlicens gällande jaktvapen om du håller dig inom 4 vapen. Det är först när du skall upp på vapen 5 och 6 som du måste framföra motiv och visa på ett behov. Det gäller även licens för enhandsvapen avsett för jakt då dessa inte ingår i vad som anses normalt behov.

Tillägg att motiveringen till gevär 5 och 6 just bara är en motivering, det finns vad jag vet inget lagstadgat i hur en sådan skall se ut. Jag skrev på en papperslapp i princip "Jag har tidigare ett liknande gevär i X kaliber, men nu vill jag ha ett i Y kaliber också, för att det skulle vara bra." Och jag fick mina bössor utan konstigheter.

Om Polisen dock skulle ställa krav på uppvisande av jaktmark eller liknande så har dem inget lagstöd för det och man ska ge fan att gå dem till mötes. Det finns ju trots allt polisdistrikt där man tror sig stå över lagen i frågor som denna..
Citera
2015-04-01, 17:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Tillägg att motiveringen till gevär 5 och 6 just bara är en motivering, det finns vad jag vet inget lagstadgat i hur en sådan skall se ut. Jag skrev på en papperslapp i princip "Jag har tidigare ett liknande gevär i X kaliber, men nu vill jag ha ett i Y kaliber också, för att det skulle vara bra." Och jag fick mina bössor utan konstigheter.

Om Polisen dock skulle ställa krav på uppvisande av jaktmark eller liknande så har dem inget lagstöd för det och man ska ge fan att gå dem till mötes. Det finns ju trots allt polisdistrikt där man tror sig stå över lagen i frågor som denna..
Off-topic fråga: är du oroad över att inom snar framtid få dina vapenlicenser indragna, med tanke på din inblandning i inbördeskrig i Ukraina?
Citera
2015-04-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Sluta snacka Skit om saker du inget vet om .. finns inga krav öht om tillgång till jaktmark .. oavsett vart man bor , jägarexamen och rena papper och ett godkänd skåp är lik med att du får inneha jaktvapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in