2015-03-31, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Vad de flesta har svårt att ta in är att de s.k. romerna från balkan till stor del är asociala, i den bemärkelse att de inte har någon önskan att delta i samhället på samma villkor som övriga medborgare. Ziggebarnen går ofta inte i skolan, då föräldrarna håller dem hemma så att de kan bidra till familjens "försörjning" (=rota i containrar). De föredrar att bo i enklaver, som utan undantag liknar kåkstäder, och om området inte är förstört redan när de flyttar dit, så blir det snart förstört (se t.ex. dokumentären "Hotell Paradiset").

Detta har pågått i hundratals år, så givetvis finns det missnöje och motvilja mot mangalerna i dessa länder, och det hela fortgår i någon sorts självförstärkande spiral. Alla försök att integrera romerna i samhället har misslyckats, och till sist tröttnar ju folk.

Men svenska politiker sitter på sina höga hästar och tror att de har svaren på alla problem här i världen, så givetvis är enligt dem romernas situation på Balkan enkom ett resultat av fördomar, rasism och inskränkthet. Ironiskt nog bygger denna uppfattning i sig på fördomar, rasism och inskränkthet, just för att Svenskar är världsmästare på att inbilla sig att vi är högre stående än resten av världen - inga andra är minsann så fina och goa som vi....

Precis. Folk i Sverige förstår heller inte att zigenarna själva har valt den här typen av livsstil och att det är deras "kultur och tradition".
Citera
2015-03-31, 13:00
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nja, polisen behöver inte utgå ifrån att de är där olovligen för att de är romer. Det går utmärkt att bara hålla sig till att det rör sig om utländska tiggare utan anknytning till Sverige som just blivit avhysta från en annan illegal bosättning.

Jag säger ju det finns anledning för polisen agera på något sätt och utreda saken och i det här fallet bör man först söka kontakt med ägaren och om inte det går besöka huset och ställa frågor om vad personerna gör där.

Kan man inte få tag på ägaren och råmerna säger att man har tillstånd av ägaren så finns det ju inte så mycket att göra.

Du och andra får ju gärna redogöra för vad du tycker polisen skall göra i en sådan situation?

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Om det var ett gäng 18-åriga lokala svennegrabbar som satt och spritade i huset så tror du de hade varit kvar idag bara för att de påstod att de fått lov att vara där?

Det tror jag absolut att det hade varit samma scenario även om jag inte tror att svennegrabbarna hade kommit med ett sådant påstående.
Citera
2015-03-31, 13:12
Medlem
För ett antal år sedan förekom det ibland att så kallade "reclaimare" tog sig in i hus/lägenheter där ägaren inte var hemma för att partaja. Då ingrep polisen utan undantag när grannarna slog larm. Fast reclaimarna kanske var ärliga nog att inte påstå att de hade fått lov.
Citera
2015-03-31, 13:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Någon tant från kyrkan berättar att hon försökt förklara att man inte slänger skräp hur som helst, "Jag berättade att det finns en sopstation vid xxxx-berga".
Heliga dumma enfald.

"-In Sweden we have sopsortering at the återbruket."

Hur kan det vara så svårt att fatta att vissa inte bryr sig om våra fina regler även om dom nu skulle förstå dessa. Sluta tro att dom är barn som inte vet bättre.
Citera
2015-03-31, 13:21
Medlem
elinoelins avatar
Är det ett aprilskämt? Nej det är bara Sverige.

Skulle det varit mitt hem hade jag blivit galen speciellt på polisen som är chockerande värdelösa.

Alla vet hur det skulle se ut om det var en vanlig svensson.
Han hade åkt ut med huvudet före direkt.

Det verkar som att polis och myndigheter hela tiden försöker hitta genvägar till att rättfärdiga deras beteende.
Lite som att se mellan fingrarna när ett barn gör något dumt för att han inte förstår bättre.
Är inte det mer kränkande egentligen?
Att inte bli behandlad som en vuxen tänkande individ?
Citera
2015-03-31, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
"-In Sweden we have sopsortering at the återbruket."

Hur kan det vara så svårt att fatta att vissa inte bryr sig om våra fina regler även om dom nu skulle förstå dessa. Sluta tro att det är barn som inte vet bättre.

Jag tror att vissa vill tro att de är som barn, just bara för att få känna sig själva som lite bättre människor.
Citera
2015-03-31, 13:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det tror jag absolut att det hade varit samma scenario även om jag inte tror att svennegrabbarna hade kommit med ett sådant påstående.

Där slog du huvudet på spiken varför tiggarinvasionen är ett problem: Tilliten i samhället försvinner helt när det inte finns någon spärr för vad någon kan ljuga om, utan alla lögner måste utredas och bevisas som lögn.

Det enda som hjälper när alla lögner måste bevisas vara lögn, är diskriminering och social exkludering. Beprövat och någorlunda fungerande sedan människorna bildade flockar över 150 personer.

Rom-sociopater bör därför diskrimineras i så många sammanhang som möjligt.

Bättre än ett lagförbud mot tiggeri vore en legalisering av diskriminering av rom-sociopaterna, så att vanliga människor kan göra tydlig skillnad på sådana där utgångspunkten är att man litar på dem, tills motsatsen bevisats, och sådana där utgångspunkten är att man inte litar på dem, tills motsatsen bevisats.
Citera
2015-03-31, 13:29
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Precis. Folk i Sverige förstår heller inte att zigenarna själva har valt den här typen av livsstil och att det är deras "kultur och tradition".

för bara 70-80 år sedan var folk fullkomligt på det klara med dessa förhållanden. men kunskapen har suddats ut under decennierna därefter. möjligen är det inte bara pk-indoktrineringens fel utan även välståndets. om någon hade sagt på 1970-talet att det i framtidens sverige kommer förekomma vägpirater, tiggar-favelor och romska husockupanter skulle denne förmodligen betraktats som en ren idiot.
Citera
2015-03-31, 13:31
Medlem
De som argumenterar att det ar oklart kring vem som har ratt eller fel ar patrask och de agerar for patrask. De ar loss och kackerlackor. Folk som aldrig kan eller kommer tt skapa nagot och behover fa i folk att man ska kunna klampa in och parkera sig i andra hem, tomma hemmen och sedan nar man som er riktig parasit ar klar sa lamnar man platsen. Om patraskpolisen hade akt ut till platsen och kollat sa hade de kunnat se om zigenarna anvant sig av nyckel (har lov) eller brutit sig in i huset men de valde att sitta pa kontoren och leka med sig sjalva. Hade du eller jag gjort nahgot sadant hade vi akt fast pa en gang. Grannarn hade ringt in medan man lekt med dorren och man hade inte ens kommit in i huset/lagenheten medan zigenarna far bosatt sig dar ch det ar oklart ved som galler.

Jag har tva tips. Att man fran och med idag haller koll nar politiker, poliser, kulturarbetare, socialarbetre och folk i offentlig sektor och pk media patrask gar pa semester och pekar ut de husen for zigenarna sa far de parkera sig dar medan dessa eminenta clowner ar pa semester. Sedan tycker jag att det ar dags att man kan fa ansoka om vapenlicens och kunna kopa vapen for att kunna skydda sig, sin familj och sin egendom for kuklosa poliser och korriupta alkispolitiker verkar vara mer upptagna med att leka med sig sjalva och supa an att ta tag i det de ar anstallda for att gora. Sa var det med det. Sanningar svider och jag hoppas att de som kanner sig traffade verkligen tycker att jag ar en skit for sa tycker jag om dem om inte mycket varre. Dessa loss och kackerlackor.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Åter igen elefanten i rummet som ingen törs prata om.
Citera
2015-03-31, 13:34
Medlem
eftersom du verkar ha empati och sympati for zigenare sa kan val du och din familj och vanner gora en insats. Ta hem ett par stycken till dig ett par dagar. Bjud dem pa varm mat och sovplats sa kan du beratta for oss andra hur det har gatt sa att vi kan bli informerade om alla dessa "fordomar" verkligen ar korrekta eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Vad de flesta har svårt att ta in är att de s.k. romerna från balkan till stor del är asociala, i den bemärkelse att de inte har någon önskan att delta i samhället på samma villkor som övriga medborgare. Ziggebarnen går ofta inte i skolan, då föräldrarna håller dem hemma så att de kan bidra till familjens "försörjning" (=rota i containrar). De föredrar att bo i enklaver, som utan undantag liknar kåkstäder, och om området inte är förstört redan när de flyttar dit, så blir det snart förstört (se t.ex. dokumentären "Hotell Paradiset").

Detta har pågått i hundratals år, så givetvis finns det missnöje och motvilja mot mangalerna i dessa länder, och det hela fortgår i någon sorts självförstärkande spiral. Alla försök att integrera romerna i samhället har misslyckats, och till sist tröttnar ju folk.

Men svenska politiker sitter på sina höga hästar och tror att de har svaren på alla problem här i världen, så givetvis är enligt dem romernas situation på Balkan enkom ett resultat av fördomar, rasism och inskränkthet. Ironiskt nog bygger denna uppfattning i sig på fördomar, rasism och inskränkthet, just för att Svenskar är världsmästare på att inbilla sig att vi är högre stående än resten av världen - inga andra är minsann så fina och goa som vi....
Citera
2015-03-31, 13:36
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Jag säger ju det finns anledning för polisen agera på något sätt och utreda saken och i det här fallet bör man först söka kontakt med ägaren och om inte det går besöka huset och ställa frågor om vad personerna gör där.

Kan man inte få tag på ägaren och råmerna säger att man har tillstånd av ägaren så finns det ju inte så mycket att göra.
Om man inte får tag i ägaren och Knarkar-Kenta på väg ut ur villans altandörr säger att han har tillstånd att plocka spriten och smyckena så finns det ju inte så mycket att göra?
Citat:
Du och andra får ju gärna redogöra för vad du tycker polisen skall göra i en sådan situation?
Avbryta den fullständigt uppenbara brottsligheten genom att gripa brottslingarna.
Citera
2015-03-31, 13:39
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
Jag har tva tips. Att man fran och med idag haller koll nar politiker, poliser, kulturarbetare, socialarbetre och folk i offentlig sektor och pk media patrask gar pa semester och pekar ut de husen for zigenarna sa far de parkera sig dar medan dessa eminenta clowner ar pa semester.
Ett alldeles förträffligt förslag.
Om någon upprättar en lista så skulle jag mer än gärna ställa upp och dela ut dessa listor till våra arma stackars tiggare. Sen tycker jag att även bilar som står på en parkering utan ägare i närheten också borde kunna tas i anspråk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in