2015-03-27, 17:47
Medlem
Vad skulle en sådan sida som Fråga.se kosta att utveckla, från scratch? En byrå skulle då få göra det.
Citera
2015-03-27, 18:15
Medlem
250 000 kr minst skulle jag säga.
Citera
2015-03-27, 18:31
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
250 000 kr minst skulle jag säga.

Skojjar du? Jag har svårt att se att en byrå skulle ta 250 000 för det där. Du får gärna motivera varför du tror det och antalet timmar de skulle lägga ner. Och då har jag ett finger i den branschen,

Hitta en frilansare så behöver du inte punga ut den där summan. Finns gott om dem som kan tänka sig att göra det svart för en mycket mindre slant.
Citera
2015-03-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Skojjar du? Jag har svårt att se att en byrå skulle ta 250 000 för det där. Du får gärna motivera varför du tror det och antalet timmar de skulle lägga ner. Och då har jag ett finger i den branschen,

Hitta en frilansare så behöver du inte punga ut den där summan. Finns gott om dem som kan tänka sig att göra det svart för en mycket mindre slant.

Förstudie, projektledning, ett par dagar
ta fram design, cirka en vecka
fixa grundstruktur kodmössigt, ett par dagar
fixa sidor, artiklar mm, ett par dagar
fixa in designen på siten, 3-4 dagar
användarhantering m. poäng mm, ett par dagar
övr. programmering osv. en vecka+
testning, sätta upp server osv, ett par dagar

ca 25 dagar då alltså, å pris per timme för byråer ligger väl på typ 750-1000kr+.

Nu är detta givetvis en mycket grov uppskattning, men vad menar du skulle vara orimligt med min prisestimering?
Jag har alltså jobb med webb i flera år och bland annat tagit fram tidsestimat för siter mm.
Citera
2015-03-27, 19:15
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Förstudie, projektledning, ett par dagar
ta fram design, cirka en vecka
fixa grundstruktur kodmössigt, ett par dagar
fixa sidor, artiklar mm, ett par dagar
fixa in designen på siten, 3-4 dagar
användarhantering m. poäng mm, ett par dagar
övr. programmering osv. en vecka+
testning, sätta upp server osv, ett par dagar

Ingen offert jag skulle skriva under på. Inte för den sidan som TS länkar som inte är det minsta komplex varken grafiskt eller dess backend.

För att få saker i perspektiv kan jag säkerligen skapa en liknande sida själv om jag fick 8*21 timmar.
Senast redigerad av svampdamp 2015-03-27 kl. 19:19.
Citera
2015-04-10, 15:53
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ingen offert jag skulle skriva under på. Inte för den sidan som TS länkar som inte är det minsta komplex varken grafiskt eller dess backend.

För att få saker i perspektiv kan jag säkerligen skapa en liknande sida själv om jag fick 8*21 timmar.

Mer spaghettikod till folket

Du har rätt i att det inte är en speciellt advancerad hemsida. Men tänk på att det ofta ingår ett fullskaligt administrativt gränsnitt med användarhantering, skräddarsytt cms och dylikt (det är iallafall min erfarenhet av dom kunder jag jobbat för). Ska det göras i riktig 2015 års anda så kanske det blir en single page app med flera tusen rader kod javascript både på klientsidan och serversidan (nodeJS, firebase / mongoDB) och dessutom med responsiv design och hashtag navigation.. Kunden kanske även vill ha mobila appar i framtiden och det måste man även tänka på när man bygger infrastrukturen.
Citera
2015-04-13, 10:23
Medlem
Håller med edm4life.

Det är en jävligt stor skillnad på "Jag kan bygga en sån sida snabbt"

och

"Jag kan bygga en sån sida bra"

svampdamp, du utgår från att du ska bygga en liknande där du tar de flesta besluten. Du kan jobba ostört, utan att någon ska komma med feedback, åsikter, ändringar på vägen. Klart du kan göra en sån sida på en vecka om du själv får ta alla besluten, du har en färdig design och det är klart uppstolpat vilka funktionerna är.

I den RIKTIGA världen, så ska saker granskas, det ska bollas fram och tillbaka, det ska ändras, ALLT ska dokumenteras för att din kund någon dag ska kanske lämna detta till någon annan. Den ska vara användarvänlig för både user men även kunden. osv. osv.

Det är en stor skillnad på att "bara bygga en hemsida" och faktiskt bygga en sida som ska ha en livslängd som är längre än 1-2 år.

Senaste projektet jag jobbade på hade en beräknad livslängd på ca 15 år. Då är det inte bara fritt fram att använda vad man vill vettu.
Citera
2015-04-13, 10:56
Medlem
I ärlighetens namn tror jag inte det där skulle vara så svårt att åstadkomma med ett färdigt cms, typ Drupal, och eventuellt någon enstaka extra modul.

Registrering och inloggfunktionen är redan på plats, så att tillåta regitrering av nya medlemmar är inga bekymmer.
Sedan krävs bara att användarna kan skapa innehåll av en viss typ ("Fråga"), och kunna lämna kommentarer till andras frågor som sedan kan tummas upp om någon tycker att svaret är bra.

Det är klart att det blir lite väl tungt med tanke på vad sidan faktiskt är till för, men det skulle vara enkelt och säkert och dessutom redan ha mängder av anpassningsbara responsiva teman. Dessutom är flexibilitetn och utvecklingsmöjligheterna i princip oändliga. Men vad det kulle kosta? Kanske 20 000 om hittar någon som är villig att knåpa ihop det på en dag eller två.
Citera
2015-04-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
I ärlighetens namn tror jag inte det där skulle vara så svårt att åstadkomma med ett färdigt cms, typ Drupal, och eventuellt någon enstaka extra modul.

Dock ville TS att det skulle utvecklas från scratch av någon anledning. Det är stor skillnad att börja på "blankt papper" eller ha något att utgå från.

Citat:
Ursprungligen postat av djow
Vad skulle en sådan sida som Fråga.se kosta att utveckla, från scratch? En byrå skulle då få göra det.
Citera
2015-04-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Dock ville TS att det skulle utvecklas från scratch av någon anledning. Det är stor skillnad att börja på "blankt papper" eller ha något att utgå från.

Ajdå jag läste visst lite slarvigt. Då är det klart att det blir mer jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in