2015-03-24, 20:18
Bannlyst
Det bör vara lagligt, bara om du inte talar med någon annan att du har ett grad som du inte har, däremot skulle jag inte rekommendera det i ett klassiskt tillfälle, ska du bära det under nationaldagen eller diverse högtider, så funkar det däremot.
Citera
2015-03-24, 21:47
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Visa då på dessa fall och vägledande domar. En namnbricka skulle inte göra någon skillnad, eller kan du förklara varför?

Du kan tom åka dit om du bär bussuniform.

För att det är så det är.
Du kan gå runt i full m90 med gradbeteckningar på utan att det är olagligt. Har du däremot en militär namnbricka i hållaren som är falsk begår du ett brott. Likaså om du uttalar eller på annat sätt utger dig för att inneha en grad du inte har om du blir konfronterad.
Är du intresserad får du själv göra jobbet. Jag har inte tid att söka fram material för att övertyga dig. Om frågan är viktig för dig så får du själv leta fram materialet. Min kunskap kommer av upplevd erfarenhet från en icke allt för avlägsen historia.
Senast redigerad av Midu 2015-03-24 kl. 21:51.
Citera
2015-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
För att det är så det är.
Du kan gå runt i full m90 med gradbeteckningar på utan att det är olagligt. Har du däremot en militär namnbricka i hållaren som är falsk begår du ett brott. Likaså om du uttalar eller på annat sätt utger dig för att inneha en grad du inte har om du blir konfronterad.
Är du intresserad får du själv göra jobbet. Jag har inte tid att söka fram material för att övertyga dig. Om frågan är viktig för dig så får du själv leta fram materialet. Min kunskap kommer av upplevd erfarenhet från en icke allt för avlägsen historia.
Jag har letat och funnit...intet.
Uniform med beteckningar nämns i lagen, inget om någon namnbricka.

Jag förstår inte varför just denna bricka skulle vara det avgörande, snarare är det förbandsmärke och dyl. som definierar det som tillhörande FM.

Normalt brukar bevisbördan vara på den som gör uttalandet.... så upp till bevis när du får mer tid.
Citera
2015-03-25, 08:24
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Gradbeteckningar på civil kostym skulle jag skippa då det framstår som möpigt/töntigt då du inte är aktiv längre. Hade du varit aktiv hade nog M87 varit det bästa valet om du vill framhäva din militära karriär/bakgrund. Det brukar finnas presentbutiker i anslutning till regementena som säljer slipsnålar, manschettknappar, pins och dylikt. Mitt tips är att du fixar något sådant som inte har en officiell användning inom FM.

Tips härvidlag är att t.ex. olika försvarsmaktsmuseer (armémuseum, t.ex.) brukar ha bälten, manchettknappar, slipsnål och diverse kavajslagsmärken att sälja.
Citera
2015-03-25, 13:07
Medlem
Tack för alla tips och råd!!

Det blir till att besöka Armémuseum då... När jag var i det militära var jag mer en jeans och hoodie kille, så samlade aldrig på mig slipsnålar m.m.

Fan vad Flashback är bra ibland...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in