Citat:
Ursprungligen postat av
Obesterate
Känner mig personligen inte så manad att lyssna på 40 minuter propaganda och annat trams. Vad exakt blir sagt och när?
Trots att jag är helt för att vi ska följa Danmarks exempel i hantering av EU-migranter tycker jag vissa intressanta poänger togs upp och att debatten hade vissa intressanta inslag, även om jag på det stora hela tycker att viktiga perspektiv inte togs upp och inte alls håller med om de slutsatser man lyfter fram i slutändan.
Här kommer ett kort referat:
Större delen av avsnittet utgick utifrån tiggarnas perspektiv. Den tog upp det man kan förvänta sig av ett program av denna typ. Utgångspunkten i programmet som alla var överens om var att tiggarna lider. Den stora moraliska frågan som togs upp var vilket ansvar samhälle/individ hade för dessa utländska tiggare. D.v.s. om samhället/individen hade någon plikt att hjälpa dessa människor som kommer hit. Eller om det är rätt att vi "fråntar" ansvaret för dessa från Rumänska/Bulgariska staten.
Det lyfts som sagt upp en del intressanta perspektiv såsom Rumäniens underlåtenhet att göra något för att lösa frågan internt, att det finns folk som har det oändligt mycket värre runt om i världen som det vore mer befogat att ge pengar till. Debattörerna verkar överens om att man absolut inte har någon moralisk plikt att ge pengar till romerna men att myndigheter bör verka för att hjälpa dessa stackars människor. Man är helt överens om att dessa människor är väldigt utsatta, diskriminerade och lever under förhållanden med stora mått av hopplöshet.
Förbud verkar ingen av filosoferna ha mycket för, då de tycker det är en stor integritetskränkning på individnivå. Båda filosoferna tycker EU har någon typ av ansvar för att se till att dessa får det bättre.
Följande viktiga perspektiv togs inte upp:
1) Det ökade lidandet, obehaget som den icke-tiggande, icke-givande genomsnittsinvånaren får som ett resultat av migrationen av tiggare. Har vi inte rätt ur ett moraliskt perspektiv att frigöra oss från detta ökande lidande i vårt samhälle som dessa människor införlivar? Nej detta diskuterades inte överhuvudtaget.
2) Mer ingående diskussioner kring hur EU-migranterna bryter det sociala kontraktet och vad detta innebär. Tas upp lite kort vid ett tillfälle, men nuddas bara vid.
3) Sociala konsekvenser tiggeriet medför i Sverige ur ett filosofiskt perspektiv.
4) Hur man så självklart kan utgå från att det ska vara tillåtet då en majoritet av befolkningen inte vill ha det så. Är det rätt att en minoritet av personer i Sverige ska ha ett moraliskt överläge i denna debatt?