2015-03-19, 18:30
Medlem
Jag har hittat förvånansvärt lite information om detta på nätet. Det finns banker som lånar ut pengar till personer med sjukersättning, men storleken på lånen eller vad de kräver för intyg från försäkringskassan säger de ingenting om. Min ersättning ligger på minbelopp (106000/år före skatt) samt bostadstillägg som gör att jag får ut runt 10500 i månaden efter skatt. Min sjukdom kommer förr eller senare att få mig att ta ner skylten, men läkarna har inte satt någon deadline än. Dock så rör det sig inte om någon längre period. Kanske nåt år till eller lite mer.

Jag hade därför hoppats på att kunna låna lite pengar så att jag kunde beta av lite aktiviteter på min bucket list innan jag möter Sankte Per. Jag ska tillägga att jag inte är särskilt oroad över det faktum att jag eventuellt inte lyckas betala tillbaka lånen. Jag tycker däremot det verkar konstigt att man som bank överhuvudtaget lånar ut pengar till någon med sjukersättning utan att vara säker på att personen i fråga faktiskt kommer att leva tillräckligt länge för att kunna betala av lånet.

Så hur fungerar det? Finns det något rimligt maxbelopp och avbetalningstid i mitt fall som gör att långivarna inte kommer att ställa en massa jobbiga frågor eller begära diverse intyg från försäkringskassan som skulle sumpa mina chanser? Alla råd uppskattas.
Citera
2024-11-05, 14:48
Medlem
vad jag sett så kräver många banker att man tjänar en viss summa per år.
Kollade nyss och det var 8500 på flera banker.

Har man permanent sjukersättning på dagens 13200kr före skatt så ska det väl gå att få ett lån.

tex om du lånar 50k på 3 år blir din månadskostnad väldigt liten.
Citera
2026-03-15, 13:51
Medlem
hennevilljagknullas avatar
jag har 12300kr efter skatt och hade gärna sett hur mycket en person som jobbar heltid får ut efter skatt och bostad är betald, för jag får ju bostadstillägg på 3700kr så de 12300kr jag har kvar går till mat och eventuella nöjen.

Hur mycket sparar någon som har 25k före skatt?
Citera
2026-04-21, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
jag har 12300kr efter skatt och hade gärna sett hur mycket en person som jobbar heltid får ut efter skatt och bostad är betald, för jag får ju bostadstillägg på 3700kr så de 12300kr jag har kvar går till mat och eventuella nöjen.

Hur mycket sparar någon som har 25k före skatt?

.
Senast redigerad av Slickamej 2026-04-21 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in