Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-19, 14:13
Medlem
Nihennas avatar
Försökte hjälpa min granne med detta igår, men då jag själv använder mig utav gmail så vet jag knappt hur Outlook funkar.

Jag gick in på arkiv>exportera>adressbok på Outlook till WinXP, och skapade en semikolonavgränsad csv-fil.
Sedan gick jag in på hennes outlook.com-adress och gick in på importera kontakter>annat>bläddrade mig till csv-filen och tryckte på ok.
Problemet är att trots att den säger på sidan att .CSV stöds så är filen antingen korrupt eller så är formatet ogiltigt?

Kollar jag igenom filen ser den okej ut, spalter med namn, adresser osv.
Citera
2015-03-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Försökte hjälpa min granne med detta igår, men då jag själv använder mig utav gmail så vet jag knappt hur Outlook funkar.

Jag gick in på arkiv>exportera>adressbok på Outlook till WinXP, och skapade en semikolonavgränsad csv-fil.
Sedan gick jag in på hennes outlook.com-adress och gick in på importera kontakter>annat>bläddrade mig till csv-filen och tryckte på ok.
Problemet är att trots att den säger på sidan att .CSV stöds så är filen antingen korrupt eller så är formatet ogiltigt?

Kollar jag igenom filen ser den okej ut, spalter med namn, adresser osv.
CSV formateringen stämmer nog inte överens mellan exporten och där du har tänk importera kontakterna, även om all data finns med.
Citera
2015-03-20, 10:20
Medlem
Nihennas avatar
I see. Tycker ju att de borde ha gjort så att senaste outlook accepterar det då det är just från en gammal Outlook jag vill ha kontakterna.

Så, hur gör man det smidigast, att få kontakter från Outlook i WinXP till senaste Outlook, webbläsarversionen, utan massa strul?
Citera
2015-03-20, 10:53
Medlem
qdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
I see. Tycker ju att de borde ha gjort så att senaste outlook accepterar det då det är just från en gammal Outlook jag vill ha kontakterna.

Så, hur gör man det smidigast, att få kontakter från Outlook i WinXP till senaste Outlook, webbläsarversionen, utan massa strul?

Spontant skulle jag säga att du ska prova att exportera/importera varje version tills det fungerar. Brukar vara så att versioner stödjer minst en gammal versions export/import-funktion. Så 2003 -> 2007 -> 2010 -> 2013. Dock har jag ingen aning om det fungerar.

Hur många kontakter handlar det om? Är det värt att göra det manuellt eller scripta ett eget program som fixar till csv-filen enligt den nya standarden?
Citera
2015-03-20, 12:59
Medlem
Commodores avatar
Där är en bra PDF som du kan följa: http://www.wcu.edu/it/edtech/handouts/ExportContactsfromOutlook2003.pdf

Om du gör kontakterna till ett .xls-dokument så borde outlook sedan kunna tolka det istället för att avnända .cvs.
Senast redigerad av Commodore 2015-03-20 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in