Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 12:56
  #5389
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/vå...-hon-1.5035607

Vem är kvinnan? Nån som har målnr till detta så man kan begära ut fup?
Citera
2018-01-11, 13:01
  #5390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnuee
Någon som vet om något kommer att hända Adams syrra? Hon vittnade ju att hon var med Adam och gav honom alibi. Kunde ju bevisas att hon ljög så hon bör väl dömas för mened? Eller måste de vänta tills sista instans dömt?
Åtalas nu tydligen för grovt skyddande av brottsling.
Citera
2018-01-11, 13:31
  #5391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellashix
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/vå...-hon-1.5035607

Vem är kvinnan? Nån som har målnr till detta så man kan begära ut fup?

TR kan nog få fram målnummer ändå med tanke på att brottsrubriceringen är ovanlig. Och även med tanke på att det härrör från ett högprofilärende. Är de lite vänliga så löser de det säkert.
Citera
2018-01-11, 14:48
  #5392
Medlem
Någon som har plus och kan lägga hela texten här?
Citera
2018-01-11, 18:21
  #5393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Någon som har plus och kan lägga hela texten här?

Warsame, 26, var en av de två män som dömdes till lagens strängande straff efter den uppmärksammade skottlossningen i Biskopsgården i mars 2015.

Den andre var den nu 30-årige Adam Abdulahi.

Båda fick samma påföljd i såväl tingsrätt som hovrätt.

Nytt överraskande vittne
I Warsames överklagan till Högsta Domstolen skrev dock advokat Rolf Skårman.

"Undertecknad har blivit kontaktad av NN som uppger att hen varit tillsammans med Warsame på kvällen den 18 mars 2015 och då även under tidpunkten för skjutningen på Vår Krog och Bar.

NN har som skäl för att hen tidigare inte hört av sig uppgivit rädsla för överfall och våld mot sig själv och sin familj".

Den unga kvinnan var sålunda plötsligt – efter de dubbla domarna – beredd att ge Ahmed Warsame alibi för tidpunkten för dådet.

– Den här personen har uttryckt en vilja att vittna och samtidigt lämnat information som enligt oss omöjligen kan stämma, sade vice chefsåklagare Karl-Erik Esbo i samband med att kvinnan anhölls i januari i fjol.

Åtalad efter ett år
Berättelsen som den unga kvinnan presenterade kontrollerades noga av de utredare på kriminalpolisen som arbetat med krogärendet.

Den visade sig då, enligt polis och åklagare, innehålla oklarheter.

Bland annat fanns det inget stöd för påståendena i den analyserade mobiltrafiken, inget tydde där på att Warsame och kvinnan befunnit sig på samma plats under den aktuella dagen.

Ett knappt år efter gripandet åtalas kvinnan, anklagad för grovt skyddande av brottsling. Hon nekar till brott.

Ångrade sig snabbt
Men redan i det alla första förhören efter gripandet började den misstänkta dra tillbaka de initiala uppgifterna.

Så du har misstagit dig på dag då du träffade Ahmed Warsame. Då du träffade honom var alltså en annan dag (än den artonde)?

– Hm.

Du menar ja?

– Ja, svarar kvinnan.

Bytte tillbaka igen
I nästa träff med polisen hävdade kvinnan emellertid återigen att hon umgåtts med Warsame nere vid Lilla Bommen, samtidigt som skjutningen mot restaurangen pågick – och att hon då haft en annan telefon än sin vanliga.

Inom kort avgörs målet i tingsrätten.
Citera
2018-01-11, 19:18
  #5394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AABBCC112233
Warsame, 26, var en av de två män som dömdes till lagens strängande straff efter den uppmärksammade skottlossningen i Biskopsgården i mars 2015.

Den andre var den nu 30-årige Adam Abdulahi.

Båda fick samma påföljd i såväl tingsrätt som hovrätt.

Nytt överraskande vittne
I Warsames överklagan till Högsta Domstolen skrev dock advokat Rolf Skårman.

"Undertecknad har blivit kontaktad av NN som uppger att hen varit tillsammans med Warsame på kvällen den 18 mars 2015 och då även under tidpunkten för skjutningen på Vår Krog och Bar.

NN har som skäl för att hen tidigare inte hört av sig uppgivit rädsla för överfall och våld mot sig själv och sin familj".

Den unga kvinnan var sålunda plötsligt – efter de dubbla domarna – beredd att ge Ahmed Warsame alibi för tidpunkten för dådet.

– Den här personen har uttryckt en vilja att vittna och samtidigt lämnat information som enligt oss omöjligen kan stämma, sade vice chefsåklagare Karl-Erik Esbo i samband med att kvinnan anhölls i januari i fjol.

Åtalad efter ett år
Berättelsen som den unga kvinnan presenterade kontrollerades noga av de utredare på kriminalpolisen som arbetat med krogärendet.

Den visade sig då, enligt polis och åklagare, innehålla oklarheter.

Bland annat fanns det inget stöd för påståendena i den analyserade mobiltrafiken, inget tydde där på att Warsame och kvinnan befunnit sig på samma plats under den aktuella dagen.

Ett knappt år efter gripandet åtalas kvinnan, anklagad för grovt skyddande av brottsling. Hon nekar till brott.

Ångrade sig snabbt
Men redan i det alla första förhören efter gripandet började den misstänkta dra tillbaka de initiala uppgifterna.

Så du har misstagit dig på dag då du träffade Ahmed Warsame. Då du träffade honom var alltså en annan dag (än den artonde)?

– Hm.

Du menar ja?

– Ja, svarar kvinnan.

Bytte tillbaka igen
I nästa träff med polisen hävdade kvinnan emellertid återigen att hon umgåtts med Warsame nere vid Lilla Bommen, samtidigt som skjutningen mot restaurangen pågick – och att hon då haft en annan telefon än sin vanliga.

Inom kort avgörs målet i tingsrätten.


tack!
Citera
2018-01-18, 12:20
  #5395
Medlem
Jonis Adan polisanmäld efter slagsmål i fängelset

Jonis Adan, 23, dömdes till 14 års fängelse för inblandning i massakern på Vår krog och bar i Göteborg, där två män miste livet.

Nu har han blivit polisanmäld efter ett våldsamt slagsmål inne på högsäkerhetsfängelset Saltvik.

– Hade jag vetat att jag skulle få en smäll hade jag slagit först, säger Jonis Adan i förhör.

Fem män dömdes till långa straff för medhjälp till mord på två män på Vår krog och bar i Biskopsgården i Göteborg i mars år 2015, som beskrivits som en massaker.

En av dem var Jonis Adan, 23. Han ska avtjäna 14 år i fängelse och sitter för närvarande på anstalten Saltvik, ett fängelse med högsta säkerhetsklass, i Härnösand. Där har han blivit polisanmäld, framgår det av dokument från Kriminalvården.

Händelsen inträffade på förmiddagen två dagar innan julafton i fjol. I Kriminalvårdens beslut framgår det att det gick ett larm från fängelsets sysselsättningskorridor och att larmstyrkan fick kallas dit.

"Adan och en medintagen är inblandade i ett våldsamt slagsmål där de båda utdelar ett flertal slag mot varandra", står det i beslutet.

Jonis Adans försvar

Personalen fick sära på fångarna och Jonis Adan placerades i avskildhet. Det hela fångades på övervakningsfilm.

Jonis Adan har blivit förhörd om vad det var som inträffade och han uppger i det att han "bara satt på en stol" när han blev överfallen.

– Hade jag vetat att jag skulle få en smäll så hade jag slagit först, säger Jonis Adan enligt beslutet från Kriminalvården.

Kriminalvården anser att Jonis Adan gjort sig skyldig till allvarligt misskötsamhet och förutom att bli polisanmäld har han tilldelats en varning.

Risk för säkerheten

"Adan ska också informeras om att vad som framkommit i ärendet senare kan ligga till grund för bedömning av frågan om uppskjuten villkorlig frigivning", skriver Kriminalvården.

Anstalten gör bedömningen att det finns risk för Jonis Adans säkerhet till liv och hälsa om han skulle vara tillsammans med andra intagna, vilket är ett av skälen till att han placerades avskilt.

GT har utan framgång sökt advokaten Peter Wall, som försvarade Jonis Adan under Vår krog och bar-rättegångarna.

https://www.expressen.se/gt/jonis-ad...l-i-fangelset/
Citera
2018-01-19, 04:16
  #5396
Medlem
timewasters avatar
Minns jag rätt så hade kulan fastnat i den scorpion dem hittade i väskan vilket betyder att GM3 försökt avlossa skott men vapnet hängt sig. En sak jag aldrig fattat är hur långt dem hunnit springa iväg innan dem vänder och skjuter petar? springer alla 3 tillbaka eller bara gm1?
Citera
2018-01-19, 04:56
  #5397
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timewaster
Minns jag rätt så hade kulan fastnat i den scorpion dem hittade i väskan vilket betyder att GM3 försökt avlossa skott men vapnet hängt sig. En sak jag aldrig fattat är hur långt dem hunnit springa iväg innan dem vänder och skjuter petar? springer alla 3 tillbaka eller bara gm1?

Petar låg på ett sånt sätt att han troligtvis blev skjuten i farten så att säga, adam kommer ut (gm1) stannar och avlossar två snabba skott som går in i sidan på petar genom överarmen och in i bröstkorg där hela hjärtat/aortan slits sönder...han dog snabbt.

Att nån vände och kom tillbaka finns inget stöd för
Citera
2018-01-19, 05:26
  #5398
Medlem
timewasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Petar låg på ett sånt sätt att han troligtvis blev skjuten i farten så att säga, adam kommer ut (gm1) stannar och avlossar två snabba skott som går in i sidan på petar genom överarmen och in i bröstkorg där hela hjärtat/aortan slits sönder...han dog snabbt.

Att nån vände och kom tillbaka finns inget stöd för
Det har man ju hört och läst på många olika ställen att dom var på väg därifrån och sen ångra sig och sköt petar, han dog ju inte heller direkt snabbt vad jag läst dem jobbade ju med honom och fick igång honom igen, om det är snabbt vet jag inte.
Citera
2018-01-19, 05:30
  #5399
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timewaster
Det har man ju hört och läst på många olika ställen att dom var på väg därifrån och sen ångra sig och sköt petar, han dog ju inte heller direkt snabbt vad jag läst dem jobbade ju med honom och fick igång honom igen, om det är snabbt vet jag inte.

Tony som va ansvarig på fältet den kvällen, snuten först på plats väldigt snabbt som arbetade med petar sa att han aldrig återfick medvetandet, att någon har agonal andning etc ett par min efter innebär ingenting, läs obduktionsprotokollet....skadorna va enorma. han hade inte överlevt även om han blev skjuten inne i en operationssal.
__________________
Senast redigerad av shponglad 2018-01-19 kl. 05:32.
Citera
2018-01-22, 15:00
  #5400
Medlem
Porrfilmsinnehav, personalhot och slagsmål - så missköter sig Vår Krog och bar-mördarna

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/po...arna-1.5072253

Någon som har plus?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback